شریعتی نیا: همکاری با ایران برای شرکت‌های چینی ریسک دارد

به گزارش خبرگزاری رکن آنلاین، محسن شریعتی نیا امروز در نشست آنلاین «یک پهنه یک راه» با اشاره به اهمیت ژیوپولتیک ایران در مسیر احیای جاده ابریشم، بیان کرد: به لحاظ جهت گیری سیاسی، ایران به چین نزدیک محسوب می شود.

وی ادامه داد: صادرات ایران با اجرای این طرح دوازده درصد افزایش می یابد. البته برخلاف سایر کشورها، هیچ‌ پروژه‌ای در این مسیر در ایران اجرا نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین اظهار کرد: در چین لابی از ما خیلی قوی تر است. عرب ها و اسرائیلی ها از ما در چین جلوتر هستند. مخالفت ما با آمریکا دلیلی نیست که به چین نزدیک باشیم. عرب ها مخصوصا اماراتی ها از ما در چین جلوتر هستند. چین هم رویکرد مشخصی نسبت به جهان عرب دارد و حدود ۲۲۰ میلیارد دلار روابط تجاری دارد. امارات شریک لجستیک چین است.

شریعتی نیا با اشاره به اینکه جاده ابریشم را شرکت های چینی اجرا می کند نه دولت چین، گفت: چین سرمایه گذاری را تنها برای دستاورد اقتصادی انجام نمی دهد. چین در پاکستان هزینه می کند تا اقتصاد پاکستان را دگرگون کند. چین حاضر است در پاکستان هزینه بدهد اما حاضر نیست در ایران هزینه بدهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران کشوری با پتانسیل است اما شاید نتوانیم کشوری مثل ایران پیدا کنیم که دچار چالش بین المللی باشد پس همکاری با ایران با چالش و ریسک همراه است‌ و شرکت های چینی برای همکاری با ایران با چالش مواجه هستند. ایران زیرساخت همکاری با چین ندارد و گرفتار تحریم ها است.

پایان خبر / رکن آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.