ضرورت مدیریت پوشش گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد

به‌گزارش «تاریخ ما» به نقل از میراث‌آریابه‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی
و گردشگری، سیده زهره حسینی، کارشناس ارشد حفاظت و مرمت پایگاه
میراث جهانی پاسارگاد این مطلب را در نشست تخصصی «تجارب مشترک
حفاظت و مرمت ایران ـ ایتالیا» که توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت
آثار تاریخی – فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و
گردشگری برگزار شد، مطرح کرد.

 او در سخنان خود به ارایه توضیحاتی درباره مدیریت پوشش
گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد پرداخت و گفت: «همه آثار
تاریخی به ویژه محوطه های باستان شناسی که تازه حفاری شده اند، در
معرض خطر رشد بیولوژیکی قرار دارند.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «رشد گیاهان در این نقاط تخریب های فیزیکی و شیمیایی
همچون ایجاد فشار مکانیکی، افزایش روند هوازدگی و ایجاد تغییرات
رنگی در سنگ را به همراه دارد.»

حسینی گفت: «برای کنترل پوشش های گیاهی ناخواسته باید دلایل قانع
کننده ای در دست داشت از این رو قبل از هر اقدامی باید برنامه
مدیریت کنترل پوشش های گیاهی بر اساس الویت ها و ضرورت ها و با در
نظر گرفتن همه شرایط مطلوب و نامطلوب حضور گیاه در محوطه طراحی
شود.»

ملاط مرمتی پایدار و پاسارگاد

پارسا پهلوان، پژوهشگر فوق دکتری و فارغ التحصیل دکتری مرمت و
مواد از ایتالیا با عنوان «ملاحظات طراحی ملاط مرمتی پایدار با
کارکرد محافظتی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد» به ایراد سخنرانی
پرداخت.

او گفت: «پروژه سنجش و اجزای ملات های مرمتی پایدار برای اجرا در
نمای شمالی ازاره ایوان اصلی کاخ اختصاصی در مجموعه پاسارگاد با
هدف پیشبرد مرمت علمی و بوم آورد طراحی مواد مرمتی در ایران در
پاییز 96 آغاز شد.»

به گفته او، طراحی، کاراکترایزاسیون و اجرای ملات های مرمتی
پایدار و ضایعات بنیان برای سنجش و اجرا در نمای شمالی ازاره کاخ
اختصاصی به همکاری بین رشته ای با زمینه طراحی مواد مرمتی نیاز
داشت که این مهم با حمایت مالی معاونت علمی ریاست جمهوری به طور
مشترک در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه فردوسی و
دانشگاه بلونیا ایتالیا در حال انجام است.

پهلوان تاکید فروان کرد: «مشکل ناسازگاری فیزیکی و شیمیایی ملات های
حاوی سیمان با مصالح قدیمی از یک سو و نیاز به رویکرد جدی تر
برابر اهمیت سیاست های محیط زیستی و شاخص پایداری در تولید مصالح
مرمتی از مسایل مهم در طراحی مواد مرمتی به شمار می‌شود.»

حفاظت و مرمت مجسمه های چوبی

در ادامه نشست کارلوتا روبینا رولوتو، دانشجوی حفاظت و مرمت از
موسسه عالی حفاظت و مرمت رم درباره تجارب آموزشی خود در حفاظت و
مرمت نقاشی و مجسمه های چوبی توضیح داد.

او با اشاره به مرمت نقاشی آنتونیو ویوارینی گفت: این نقاشی آسیب
دیده با روش هایی از جمله استفاده از اشعه ایکس و تکنیک نگارش خط
عمومی برای بازسازی (Tratteggio) مرمت شد.

او در ادامه به توضیح روش های مرمت و حفاظت مجسمه فرشته چوبی در
کلیسای سن بارتولومیو از جمله تکنیک نقطه گذاری (Puntinato)
پرداخت.

کلاریسا پیلاتو، دانشجوی حفاظت و مرمت فلز و شیشه نیز سخنران
دیگری بود که به ارایه تجارب آموزشی خود پرداخت  و به تفصیل
مراحل کار خود در سال های مختلف دانشجویی را توضیح داد.

حفاظت از میراث گلین

النا دی سانتیس، معمار متخصص در حفاظت و مرمت از موسسه عالی حفاظت
و مرمت رم دیگر سخنران این نشست بود.

او با موضوع حفاظت از میراث گلین، به ارایه و توضیح اقدامات
حفاظتی بر روی میراث گلین و نیز ظرفیت های خاک به عنوان مواد و
مصالح بنایی پرداخت.

او همچنین توضیحاتی درباره نحوه دوباره سازی خانه های گلین
باستانی با مرمت کردن آنها با اقدامات موثر در جریان کارگاه های
علمی داد.

او با تاکید بر ضرورت توجه به نحوه استفاده مجدد از خاک های حفاری
در محوطه های باستان شناسی گفت: «پوشش حفاظتی طراحی شده در نقش
برجسته انسان بالدار پاسارگاد، یک راه حل امکان پذیر را ارائه می
دهد بدین صورت که خاک های حاصل از حفاری های گذشته برای تولید خشت
های فونداسیون پوشش حفاظتی استفاده خواهد شد.»

مارکو کازالدی، مهندس عمران موسسه عالی حفاظت و مرمت رم در پایان
نشست با عنوان «میدیت ایمنی و سیستم ها در محوطه های میراث جهانی
به ایراد سخنرانی پرداخت.

او با تاکید بر ایمنی و امنیت میراث فرهنگی، توضیحاتی درباره
شناخت بحران، آنالیز، ارزیابی، درمان، پایش و جمع آوری داده ها
برای پشتیبانی کردن میراث فرهنگی در زمان نرمال و در شرایط بحرانی
ارایه کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.