هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس آغاز بکار کرد/حضور ۸۸۱ ناشر

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، در آیین ویژه ای که به مناسبت آغاز هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس در سالن ملاصدرا محل دائمی نمایشگاه های بین المللی شیراز برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: امسال به شیوه سال گذشته که به بزرگداشت داریوش نویدگویی اختصاص یافت، بنا را بر بزرگداشت هنرمندی با نام پژمان ضیائیان گذاشته ایم.

صابر سهرابی گفت: دوسال است که نمایشگاه کتاب به یمن میلاد مبارک پیامبر اسلام(ص) برگزار می شود و امسال هفته بسیج هم این رویداد را متبرک کرده است.

وی با این که دوسال افتتاحیه نمایشگاه کتاب متفاوت از سال های گذاشته برگزار می شود گفت: امسال یکی دیگر از چهره های شاخص حوزه فرهنگ و هنر و ادب استان که در رشته های هنری عکاسی، نویسندگی، پژوهش و نشر فعالیت های چشمگیری را تا امروز انجام داده و امروز نیز در همین مجلس بزرگانی از عرصه فرهنگ و هنر مملکت حضور دارند.

در ادامه امام جمعه شیراز هم با تبریک زادروز پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: جای جای قرآن کریم، کتاب وحی از کتاب نام برده شده است.

آیت الله لطف الله دژکام افزود: در آغاز سوره ابراهیم خداوند اشاره می کنند که کتاب است که مردم را از تاریکی به سوی نور می برد.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت پژمان ضیائیان و آیین بزرگداشت این هنرمند، عنوان کرد: آثار ایشان زیبا و ارزشمند است و هنر عکاسی ایشان قابل تقدیر است.

در این مراسم که یدالله رحمانی، سرپرست استانداری فارس حضور داشت؛ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کتابی است که ما را از چاه جهالت بیرون می آورد، گفت: بی تردید در جامعه ای که مردمانش اهل مطالعه هستند چنددستگی دیده نمی شود.

لادن حیدری با بیان اینکه هر زمان و هرکجا از کتاب و آن بگوییم کلام خود را زراندود شده است، با اشاره به کندی حرکت کتاب در کشور گفت: یکی از اصلی ترین عوامل عدم توسعه نگاه مادی به توسعه است.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه با افزایش سهم دانش خلاقیت و آگاهی هموار می شود، افزود: در جامعه تجمل گرای کنونی جای بسی خرسندی است که هنوز خواندن کتاب موجب تفاخر اقشار جامعه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ در ادامه گفت: وزارتخانه تمام توان خود را گذاشته در مسیر اقتصاد مقاومتی با ارزش های غیر مادی به ارزشهای مادی دست یابد؛ زیرا معتقدیم ما می توانیم اگر بخوانیم و بخواهیم.

سپس، دکتر محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه این برنامه گفت: همکاری صنفی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند منشا خیر باشد.

وی با بیان اینکه دومین سالی است که نمایشگاه از جنبه فروشگاهی فاصله گرفته و تقدیر از فعالان نشر یکی از این نشانه هاست.

آموزگار به ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری نشر اشاره کرد و گفت: همکاری وزارتخانه های دیگر در کنار اتحادیه ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند زمینه های این جریان را فراهم کند.

وی در عین حال از تشکیل جلسه ای با کتابفروشان و ناشران شیراز در این خصوص خبر داد.

آموزگار برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب را از منظر تهدید یا فرصت مورد اشاره قرار داد و گفت: شاید دسترسی نداشتن مردم به کتاب یکی از دلایل این نمایشگاه ها بوده است؛ اینکه نمایشگاه ها در یک هفته بتواند این فرصت را فراهم کند باید از منظر آسیب شناسی دیده شود. البته به عنوان زنجیره نشر ممکن است کتابفروشی ها از این چرخه حذف شوند.

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس با حضور ۸۸۱ ناشر و نمایندگی، ۳۰ کتابفروشی،  ۳۰ ناشر استانی و ۴۵ فروش متمرکز و ۲۲۳ ناشر نمایندگی و ۶۱۳ ناشر مستقل در ۵ سالن تا ۸ آذرماه جاری در شیراز برگزار می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.