رونمایی از آثار ملا احمد نی ریزی و خاندان ارسنجانی در هفته پژوهش

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، محمد کرم اللهی ضمن تشریح برنامه های این رویداد فرهنگی هنری تاکید کرد: تاکنون عمده برنامه های هفته پژوهش در دانشگاه ها برگزار می شده و حوزه هنری خرسند است که این بار توانسته فرصتی برای همگرایی پژوهشی دستگاه های علمی و فرهنگی فراهم آورد.

کرم اللهی: فرهنگ و هنر فارس نیازمند پژوهش های عمیق و کاربردی است

محمد کرم اللهی با اشاره به برنامه های هفته پژوهش اظهار داشت: در این برنامه که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برگزار می شود جمعی از برجستگان حوزه پژوهش فرهنگ و هنر فارس سخنرانی خواهند داشت چرا که فارس در این عرصه نیازمند پژوهش های عمیق و کاربردی است.

وی افزود: یکی از مهمترین بخش های این برنامه که برای نخستین بار روی می دهد نمایش بیش از یکصد اثر خوشنویسی تاریخی از ملا احمد نی ریزی، خاندان ارسنجانی، خاندان وصال و دیگر هنرمندان برجسته فارس در طول تاریخ است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس اظهار داشت: به همین مناسبت تصمیم گرفتیم که محتوای سمینار پژوهشی و سخنرانی چهره های برجسته فرهنگی استان عمدتا حول محور هنر خوشنویسی خاندان ارسنجانی باشد.

وی ادامه داد: در این برنامه استاد محمد نعمتی قرآن نویس و هنرمند برجسته روزگارما پیرامون هنر خوشنویسی سخن خواهند گفت. همچنین دکتر محمدرضا خالصی نیز سخنانی درباره خوشنویسی در ساحت هنر قدسی ارائه خواهد کرد.

کرم اللهی گفت: دیگر سخنران این مراسم، دکتر محمد مرادی پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است که با موضوع ضرورت های پژوهشی در حوزه فرهنگ و هنر فارس سخنرانی خواهد داشت.

وی گفت: مجید چیزفهم و فرهاد نصیری شیرازی از اساتید نامدار انجمن خوشنویسان فارس نیز در این مراسم پیرامون هنر خوشنویسی و جایگاه خاندان ارسنجانی در مکتب خوشنویسی فارس سخن خواهند گفت.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس تصریح کرد: این برنامه از ساعت 15 روز چهارشنبه 28 آذرماه جاری در تالار اندیشه به نشانی انتهای بلوار رحمت پشت باغ جنت انتهای بلوار فراشبندی جنب موسسه ورزشی توانبخشی ایثار حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس برگزار خواهد شد.

وی در پایان سخنان خویش اظهار داشت: این برنامه که به همت واحد پژوهش حوزه هنری طراحی شده با همراهی و همت مشترک نهادهای فرهنگی استان شامل دانشگاه شیراز، مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس، انجمن خوشنویسان شعبه شیراز، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان ، قطب علمی پژوهش های فرهنگی و ادبی ، سازمان تبلیغات اسلامی و جهاد دانشگاهی صداو سیمای مرکز فارس و بنیاد فارس شناسی سامان یافته است.

ابراهیمی: پیشینه فارس در حوزه خوشنویسی و کتابت قرآن سند افتخار فارسی هاست

همچنین محمدحسین ابراهیمی پژوهشگر و دبیر اجرایی این نشست ضمن اشاره به روند اجرایی که برای برگزاری این مراسم طی شده اظهار داشت: همواره در طول تاریخ، فارس مامن هنرمندان، خوشنویسان و کاتبان قرآن بوده و این مهم برای ما فارسی ها در روزگار حاضر سند افتخار است.

وی افزود: در کنار این سمینار پژوهشی آثار ارزنده و منحصر به فردی برای نخستین بار رونمایی خواهد شد تا همه علاقه مندان به چشم خویش قطره ای از دریای ارادت هنرمندانه مردم این دیار را به ساحت قدسی هنر ببینند.

دبیر اجرایی این نشست اظهار داشت: این آثار خوشنویسی و اسناد پیوسته به آن مربوطه به دوره تاریخی عصر صفویه تا روزگار قاجاریان است و قدیمی ترین نسخه موجود در بین آثار مربوط به حدود سه قرن قبل است.

وی گفت: با عنایت به آنچه در روند برگزاری این برنامه برگزار شد به نظر می رسد ضروری است که در حوزه مکتب خوشنویسی فارس همایش علمی و پژوهشی ارزنده ای برگزار گردد تا در آن به جوانب تاریخی و هنری این مکتب پرداخته شود.

ابراهیمی در پایان اظهار داشت: حوزه هنری استان در بخش پژوهش خویش نگاهی جدی تر و متفاوت به فارس به عنوان گاهواره ی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارد و از این منظر درصدد برگزاری این رویداد ارزنده به مناسبت هفته پژوهش برآمده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.