۱۲ اثر سیستان و بلوچستان ثبت ملی شد

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، علیرضا جلال زایی اظهار داشت: این آثار مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد بوده و از محوطه جهانی شهر سوخته کشف شده است.

وی ادامه داد: از جمله آثار ثبت شده در این فهرست پیکره ای به شکل میخ و سر انسان، پیکره خانومی که به صورت نشسته تراشیده شده، جام منقوش نخودی رنگ، خمره پلی کرومی، پیاله مرمری، سرمه دان مرمری، جام منقوش، جام مرمری، مهره صابونی، سرمه دان مرمری، پیاله آبخوری مرمری و یک تنگ منقوش از جمله آثار ثبت شده در این فهرست است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: یک مشعل منقش نیز در حفاری اخیر در محوطه باستانی شهر سوخته کشف که در نوع خود بی نظیر است.

وی تصریح کرد: هم اینک حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۳ اثر ثبت شده جهانی شهر سوخته، سفال کلپورگان و بیایان لوت (به صورت مشترک با سایر استان ها) متعلق به سیستان و بلوچستان است.

جلال زایی اظهار داشت: حدود ۵ هزار شی در موزه جنوب شرق سیستان و بلوچستان در شهر زاهدان نگهداری می شود که تعداد ۲ هزار شی ثبت ملی شده و ۳ هزار شی دیگر در مرحله ثبت قرار دارند و در مجموع ۱۵ هزار شی در مخازن موزه های این استان نگهداری می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.