افزایش ۱۸ درصدی میزان بارش‌های پاییزی در اصفهان

حمیدرضا خورشیدی در گفت و گو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: از اول مهر امسال تا پایان آذرماه،  میانگین وزنی بارش ها در سطح استان برابر ۴۸ میلمتراست که به نسبت بلندمدت در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد یعنی معادل ۷.۴ میلیمتر افزایش یافته است.

وی میزان بارش در شهرستان کوهرنگ را ۳۲۹ میلیمتر عنوان کرد و افزود: این میزان بارش نسبت به مقدار بلندمدت خود حدود ۹ درصد یعنی معادل ۲۹ میلیمتر افزایش نشان می‌دهد.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی اعلام شده  و مطابق انتظار، طی پاییز ۹۷ به‌سبب فعالیت سامانه‌های جوی بارش‌هایی فراتر از نرمال در اکثر شهرستان های استان به‌وقوع پیوست. 

وی افزایش بارش‌ها  را مربوط به مناطق شمال و جنوبی استان عنوان کرد و ادامه داد: افزایش بارش قابل ملاحظه‌ای در مناطق غربی موثر بر منابع آبی زاینده‌رود مشاهده نمی‌شود.

خورشیدی ادامه داد: بررسی وضعیت بارش در بازه‌های زمانی ۱۵ ماهه و ۲۷ ماهه که از لحاظ آب‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیانگر کاهش بارش در اکثر شهرستان‌های استان است.

وی ادامه داد: علی‌رغم دریافت بارش‌های بالاتر از نرمال در فصل پاییز به‌ سبب کاهش شدید بارش به ‌ویژه در سال زراعی گذشته ( پاییز و زمستان ۹۶) این بارش‌ها تأثیر قابل ملاحظه ای بر ذخایر آبی استان نداشته است.

بارش‌های کوتاه مدت پاییز تاثیری درکاهش تنش آبی نداشته است

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: محاسبه وضعیت خشکسالی با شاخص SPEI در دوره‌های ۱۲ و ۳۶ ماه تا پایان آذر ماه ۹۷ نشان می‌دهد که اکثر مناطق استان درگیر شرایط خشکسالی شدید و بسیار شدید بوده و بارش‌های کوتاه مدت پاییز امسال، تاثیر محسوسی در جهت کاهش تنش ناشی از خشکسالی نداشته است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در مناطق غربی و سرچشمه های آبی زاینده‌رود، بارش‌ها اغلب به‌صورت جامد و پوشش برف بوده هرچند نسبت به سال آبی گذشته وضعیت مناسبتری داشته و نیز به‌دلیل میانگین دمای کمتر از نرمال، روان آب خاصی جهت ورودی به منابع آبی شکل نگرفته است.

افزایش بارش ها از دهه دوم دی ماه تا دهه اول بهمن ماه

خورشیدی گفت: آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی، نشان از بهبود وضعیت بارش‌ها از دهه دوم دی ماه تا دهه اول بهمن‌ماه به‌ویژه در مناطق جنوب‌غرب و غرب استان دارند که این بارش ها عمدتاً به شکل برف خواهد بود.

مدیر کل  هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: از اواسط بهمن تا اسفندماه به تدریج با کاهش بارش نرمال ماهیانه مواجه خواهیم بود.

وی گفت: در مجموع میزان بارش در زمستان ۹۷ در حد نرمال و متمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و این در حالی که شرایط آبگیری سدها و منابع آبی استان از اواخر اسفندماه مهیا خواهد بود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.