راهپیمایی معترضان گُل به سر در میانمار هم‌زمان با تولد آنگ سان سوچی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان کودتای اول فوریه که در جریان آن آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار سرنگون شد، تقریبا هر روز اعتراضاتی در میانمار برگزار شده است؛ کودتایی که به یک دهه اصلاحات دموکراتیک پایان داد و باعث راه افتادن اعتصاب‌های فلج‌کننده و تجدید درگیری‌ها در این کشور جنوب شرق آسیا شد.

مجمع ملی سازمان ملل روز جمعه خواستار توقف ارسال تسلیحات به میانمار شد و از ارتش میانمار خواست تا به نتایج انتخابات نوامبر احترام بگذارد و زندانیان سیاسی از جمله آنگ سان سوچی را آزاد کند.

آنگ سان سوچی که برای دهه‌ها سمبل مبارزه برای دموکراسی تحت خونتاهای پیشین بوده است، اغلب موهای خود را با گل تزئین می‌کرد.

“تت سو وین” که با آنگ سان سوچی در دوران حکومتش بر سر نقض‌های حقوق بشر اختلاف داشت، از جمله کسانی بود که در راهپیمایی امروز شرکت داشت و به موهای خود گل زده بود.

وی گفت: من خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی از جمله آنگ سان سوچی هستم. حقوق سیاسی و حقوق فردی او نقض شده است.

این در حالی است که سخنگوی خونتای میانمار هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

براساس گزارش گروه فعال “انجمن کمک به زندانیان سیاسی”، سوچی یکی از ۵۰۰۰ تنی است که در حال حاضر توسط خونتای حاکم به خاطر مخالفت با کودتا بازداشت شده است. شایان ذکر است که در میانمار ۸۷۰ تن نیز کشته شده‌اند؛ آماری که خونتا آن را به چالش کشیده است.  

پس از آنکه دولت سوچی ادعاهای ارتش دال بر تقلب در پیروزی قاطعانه حزب وی در انتخابات نوامبر سال گذشته را رد کرد، ارتش سوچی را سرنگون کرد.

آنگ سان سوچی در حال حاضر با اتهامات داشتن غیرقانونی بیسم “واکی-تاکی” و نقض پروتکل‌های کرونا برای تحریک نارضایتی، فساد و نقض قانون اسناد رسمی که می‌تواند ۱۴ سال حبس به همراه داشته باشد، مواجه است.

وکلای سوچی تاکید دارند که این اتهامات مضحک و بی‌معنی هستند و طرفدارانش می‌گویند که این اتهامات با هدف حذف سوچی از سیاست مطرح شده‌اند.

جلسه بعدی دادرسی به پرونده سوچی روز دوشنبه برگزار می‌شود.

سوچی در سال ۱۹۹۱ میلادی برنده جایزه صلح نوبل شد اما پس از آنکه به دنبال مهاجرت ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجا در پی حملات ارتش از ارتش کشورش دفاع کرد، جایگاهش در سال ۲۰۱۷ میلادی در بین کشورهای غربی از بین رفت.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.