مردم باید از پیوند هنر و حکمت بهره ببرند

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، آیت الله لطف الله دژکام در جریان محفل شعر مهر و ماه که از سوی حوزه هنری استان فارس با حضور شعرای شیرازی برگزار شد، بیان کرد: چندی پیش در شیراز مجمع عالی حکمت اسلامی  با حضور جمعی از اساتید حکمت اسلامی ایرانی افتتاح شد، در این مجمع، اساتید  کتابهای سعدی را نیز در قالب تعاریفی از حکمت می گنجاندند.

وی با تقسیم بندی حکمت به دو بعد نظری و عملی بیان کرد: گاهی کاوش های حکیمانه ما بر این است که جهان را بشناسیم و به این دو سوال پاسخ دهیم که جهان چگونه است و ما در این جهان می خواهیم چگونه زندگی کنیم؟

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: در کتابهای سعدی با همین مضامین آشنا می شویم که باید چگونه در جهان زندگی کنیم یعنی همان پاسخ به سوال های حکمت که به نوعی در این کتاب ها جهان شناسی را آموزش می بینیم.

آیت الله دژکام با اشاره به  تمدن جدیدی که باید ساخته شود نیز گفت: ما می خواهیم در این فرآیند حکمت با زیبایی هایی که شعرا می سازند و با ذوقی که دارند پیوند بخورد و مردم ما از این پیوند هنر و حکمت بهره ببرند و یک تمدن جدید بسازیم.

وی گفت: باید برای تحقق این امر کوشش های بسیاری صورت گیرد زیرا باید گفت تا بخواهیم به قله ها شعر و ادبیات فارسی برسیم خیلی هادر این مسیر حضور داشته اند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یک کار جدید نیز گردن ما قرار دارد و باید برای آن فکری کرد،  توضیح داد: بعضی از هنرها در روزگار ما به وجود آمده اند مثل سینما، سینما هنری است که از آبشخور حکمت ایرانی و اسلامی بهره آنچنانی نبرده است و باید کاری  کرد که از ناحیه شعر نیز به سوی سینما سرریز شود تا شاهد سبک جدید از فیلم و هنر سینما باشیم که مخصوص ایران است.

آیت الله دژکام در ادامه با اشاره به اینکه در روزگار ما یک کوتاهی رخ داد که قالب شعری بر محتوا پیشی گرفته است، بیان کرد: زیبایی شعر سعدی در این است که در کنار شکل ظاهر آن عمق زیادی نیز دارد اما در برخی از شعرهای ما استعاره های زیبایی استفاده شده اما بعد از مدتی این زیبایی های ظاهری به پایان می رسد اما در شعر سعدی این تعابیر عمیق هستند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.