پاکستان: دیگر با هند هیچ ارتباطی نداریم

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، به گفته موعید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان این ارتباطات بین اسلام آباد و هند به این دلیل متوقف شده که دهلی‌نو نتوانسته اعتمادسازی کند و یکی از دلایل این مساله، لغو وضعیت ویژه کشمیر در اوت ۲۰۱۹ است.

وی در گفتگویی با شبکه خبری جئو پاکستان و با مطرح کردن این ادعا که دهلی‌نو به دنبال گفتگو و از سرگیری مذاکرات است، افزود:‌ دیگر تماسی با هند نداریم. این دهلی‌نو بود که به ما نزدیک شد و گفت که می‌خواهد درباره تمامی مسائل مورد مناقشه از جمله کشمیر گفتگو کند اما ما شرط خود را برای از سرگیری گفتگوها مطرح کردیم که یکی از آنها رسیدگی به مساله لغو وضعیت ویژه کشمیر است.

پنجم اوت ۲۰۱۹، دولت هند ماده ۳۷۰ و دیگر مفاد آن را مربوط به خودمختاری کشمیر از قانون اساسی لغو و آن را به دو قلمروی فدرالی تقسیم کرده است.

بر اساس اعلام عفو بین‌الملل، همچنین هند منطقه را محاصره، هزاران تن را بازداشت و محدودیت تردد وضع و اینترنت را در منطقه قطع کرد.

اسلام آباد هم در عوض روابط تجاری و دیپلماتیک خود را هند تعلیق کرد.

مشاور امنیت ملی پاکستان با پیش بینی این مساله که تغییری در موضع هند در ارتباط با لغو وضعیت ویژه کشمیر دیده نمی‌شود، گفت: از آن زمان تاکنون آنها هیچکاری در ارتباط با این مساله انجام ندادند. هند پس از لغو وضعیت ویژه در کشمیر گیر افتاده است. به نفع خودشان است که موضعشان را تغییر دهند.

وی با اشاره به نشست اخیر سیاستمداران کشمیری حامی هند با نارندرا مودی، نخست وزیر هند ادامه داد: دهلی نو حتی نتوانسته متحدانش را بر سر مساله مناقشه برانگیز کشمیر متقاعد کند. سیاستمداران کشمیری حامی هند آشکارا خواستار تغییر موضع هند شده و از مودی خواستند تا بر سر مساله کشمیر با اسلام آباد گفتگو کند.

مقام‌های ارشد اطلاعاتی دو کشور در ژانویه سال جاری میلادی و با هدف از بین بردن ریشه تنش‌ها در امارات دیدار داشتند. در آوریل نیز سفیر امارات در آمریکا تایید کرد که ابوظبی بین دهلی‌نو و اسلام آباد برای کمک به دستیابی به یک رابطه سالم و عملگرا میانجی‌گری می‌کند.

در مارس ۲۰۲۱، ارتش‌های هند و پاکستان برای احترام به آتش بس ۲۰۰۳ در سراسر خط کنترل توافق کردند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.