انتخابات هندوراس؛ نامزد اپوزیسیون احتمالا حزب حاکم را کنار می‌زند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فردی که به احتمال زیاد این کار را انجام خواهد داد کسی نیست جز “شیومارا کاسترو”، نامزد اصلی حزب اپوزیسیون چپ‌گرای “آزادی و پایه‌گذاری مجدد”.

این بانوی اول سابق، برای سومین بار است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هندوراس می‌شود و تنها یکی از ۱۳ نامزد اپوزیسیون است که شانس شکست “ناسری آسفورا”، نامزد دست نشانده خوآن اورلاندو هرناندز، رئیس جمهوری نامحبوب این کشور را دارد.

میزان بی اعتمادی در میان مردم هندوراس نسبت به روند انتخابات به حدی است که بسیاری می ترسند صرف نظر از اینکه چه کسی پیروز این رقابت‌ها شود، در خیابان‌ها ناآرامی ایجاد شود.

پس از یک رقابت طولانی در سال ۲۰۱۷ میلادی که مملو از تخلف و تقلب بود، معترضان به خیابان‌ها آمدند و دولت منع آمد و شد اعمال کرد. سه هفته بعد به رغم آنکه هیات ناظر سازمان کشورهای آمریکایی خواستار تکرار این انتخابات شده بود، هرناندز پیروز رقابت‌ها را اعلام کرد. در این ناآرامی‌ها دست کم ۲۳ تن کشته شدند.

اما این بار مغازه داران روز شنبه تخته‌های چوبی به پنجره‌های مغازه‌هایشان نصب کردند.

بیش از ۵.۱ میلیون تن از مردم هندوراس واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند و بالغ بر شش هزار پایگاه رای‌گیری در سراسر کشور تعبیه شده است. رای‌دهندگان علاوه بر انتخاب رئیس جمهور جدید، یک کنگره جدید، نمایندگان جدید برای پارلمان و تعدادی از پست‌های محلی را انتخاب خواهند کرد.

در جهانی که با پاندمی کرونا درگیر است، هندوراس می‌تواند به این موضوع تنها به عنوان یکی از بحران‌هایی که در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده است، اشاره کند. هندوراس سال گذشته از تاثیرات ویرانگر دو توفان شدید رنج برد. نرخ بیکاری نیز سال گذشته به خاطر رکود اقتصادی ۹ درصد به ۱۰.۹ درصد رسید. گروه‌های تبهکار قدرتمند خیابانی نیز به ارعاب و ترور مردم این کشور ادامه می‌دهند که همین امر علاوه بر عامل‌های اقتصادی باعث مهاجرت ده ها هزار تن از مردم هندوراس شده است.

فساد با معافیت از مجازات در این کشور موج می‌زند و مردم هندوراس چشم امید خود را به دادستان‌های فدرال آمریکایی در نیویورک دوخته‌اند. بنابراین شرایط برای پیروزی کاسترو مهیاست اما شک و تردیدهایی نیز درباره اینکه وی چقدر می‌تواند تغییرات ایجاد کند، وجود دارد.   

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.