مطالعه آب های سطحی در مسیر گسل های فارس

طهمورث یوسفی در این رابطه به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: به زودی مطالعه بر روی آبهای سطحی در مسیر گسلهای استان انجام می شود اما  این پروژه نیازمند بودجه است.

وی ادامه داد: این امر به منظور مطالعه برای ارتباط گسلها در حرکت آبهای سطحی انجام می شود.

رییس سازمان زمین شناسی منطقه جنوب کشور  مرکز شیراز با اشاره به انجام هیدروژئوشیمی آبهای زیرزمینی فارس بیان کرد:  آب مهمترین عامل پیشرفت و توسعه در آینده است، بهره برداری از آبخوان ها برای مصارف مختلف و مدیریت صحیح و اصولی مصرف آب زیرزمینی، نیاز به اطلاعات دقیق در مورد کمیت و کیفیت آب دارد.

وی به ارائه فعالیت‌های انجام شده برای مطالعات اکتشافی آب‌های کارستی در استان فارس پرداخت و گفت: ایران در زمره کشورهای خشک و نیمه‌خشک جهان قرار گرفته و بخش عمده‌ای از بارش‌های کشور در کرانه‌های شمالی و غربی و در امتداد رشته‌های کوهستانی البرز و زاگرس مشاهده می‌شود.

یوسفی بیان کرد: بخش‌های جنوبی و مرکزی حتی از میانگین‌های سطح پایین کشور نیز بهره چندانی نمی‌برند و بنابراین خشکی و کم‌آبی پدیده غالب نظام اکولوژیک کشور محسوب شده که اثرات خود را در تمامی ساختارهای محیط طبیعی و همچنین پی‌ساخت‌های اقتصادی- اجتماعی به خوبی نشان می‌دهد.  

وی بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آب، سیستم‌های نابسامان و ناکارآمد آبیاری سنتی،نگرش نادرست نسبت به منابع آب، هدر رفت منابع آب، کاهش بارندگی، خشکسالی‌های شدید و طولانی مدت برای مناطق خشک و فراخشک، حفر تعداد زیاد چاه‌های عمیق در سال‌های اخیر و همچنین برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی در دشت‌ها و افت بسیار شدید در سفره‌های آبرفتی را به عنوان محدودیت‌های پیش‌روی کشور عنوان کرد.

یوسفی گفت: ایران تنها کمتر از یک سوم میانگین بارشی جهان را دریافت می‌کند که بر همین اساس کمبود آب ما را با مشکلات جدی در ارتباط با منابع آب سطحی و زیرزمینی روبه‌رو کرده، از این رو به دلیل عدم دسترسی به آب‌های سطحی در همه جای کشور نگاه ویژه‌ای به آب‌های زیرزمینی شده است.

 

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.