نشست تخصصی واکاوی منظر فرهنگ دریایی در آستارا برگزار شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، نشست تخصصی واکاوی منظر فرهنگ دریایی کرانه های جنوبی دریای کاسپین بعدازظهر شنبه با حضور معاونین میراث فرهنگی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، اساتید دانشگاه و علاقه مندان به بحث های باستان شناسی دریایی، زمین شناسی و جغرافیای تاریخی با هدف آگاهی و مروری بر روند پژوهش های باستان شناختی دریایی در دریای کاسپین و همچنین مناطق ساحلی استان گیلان در محل سالن اجتماعات شهرداری بندر مرزی آستارا برگزار شد.

برگزاری هفته فرهنگی گیلان در جمهوری آذربایجان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این نشست با اشاره به اهمیت دریا و نوار ساحلی در استان، اظهار کرد: شهرستان مرزی بندر آستارا از شهرستان های مستعد در حوزه گردشگری و بوم گردی استان به شمار می رود.

به گفته این مسئول برای پیشبرد اهداف گردشگری در سطح استان گیلان اقدامات لازم با مشارکت بخش خصوصی درحال انجام است .

حمید آذرپور شبانه روزی شدن گمرک مرزی آستارا در تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان را یادآورشد و گفت: هفته فرهنگی گیلان در کشور جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبیعت و دریا مواهب خدادادی و گرانقیمت برای استان گیلان هستند و بیش از ۸۰ درصد گردشگران ورودی از این زیبایی های طبیعی بازدید می کنند. 

نخصیص اعتبار ۱.۵میلیارد ریالی برای بقعه تاریخی شیخ محمود خیوی آستارا

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان نیز در این نشست با اشاره به سابقه تاریخی شهرستان مرزی بندر آستارا، اظهارکرد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای تبدیل بقعه تاریخی شیخ محمود خیوی آستارا به سایت موزه اختصاص یافته است.

وی افزود: تبدیل مدرسه تاریخی داریوش شهرستان آستارا نیز به موزه مردم شناسی و اسناد تاریخی در دستور کار قرار دارد.

ولی جهانی با اشاره به اینکه ۵۴ اثر تاریخی در مسیر رودخانه مرزی آستارا چای و گردنه کوهستانی حیران کشف شده است، گفت: اگر کاوش ها هدفمند باشد ، آثار تاریخی بسیاری کشف خواهیم کرد .

وی با اشاره به غنای فرهنگی و تاریخی استان گیلان، ادامه داد: مهمترین آثار تاریخی به دست آمده از فرهنگ و تمدن استان گیلان در فاصله بین رودخانه های سپید رود و کرگانرود قرار دارد.

جهانی از اجرای طرح اطلس میراث فرهنگی استان گیلان خبر داد و گفت: تمامی تلاش برای افزایش آگاهی مردم از تاریخ کهن منطقه گیلان است.

برگزاری همایش های تخصصی در راستای برندسازی آستارا در حوزه گردشگری است

فرماندار آستارا در ادامه این نشست با دفاع از برگزاری چنین نشست های تخصصی در حوزه فرهنگ و تاریخ، اظهارکرد: فرهنگ دریایی یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد است که می تواند عاملی برای توسعه صنعت گردشگری دریایی در آستارا باشد.

یونس رنجکش سال ۹۷ را سال تکمیل زیرساخت های گردشگری شهرستان آستارا عنوان کرد و گفت: برگزاری همایش های تخصصی در آستارا در برند سازی این شهرستان گردشگرپذیر کشور و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می تواند اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر استفاده کامل از ظرفیت های گردشگری استان گیلان در حوزه دریایی، تصریح کرد: از فرهنگ دریایی در حوزه گردشگری غفلت شده است.

وجود داده های علمی ارزشمند در دریای کاسپین

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این نشست افزود: داده های علمی ارزشمندی در حاشیه دریای کاسپین نهفته است اما نوسانات شدید آب نوار ساحلی دریای کاسپین، آثار را در زیر آب پنهان کرده و جستجوی آنها باید کیلومترها در داخل نوار ساحلی صورت گیرد.

عبدالمجید نادری نوسانات تراز دریای کاسپین و داده های زمین شناسی و جغرافیای تاریخی را یادآورشد وگفت: تاریخچه و توسعه باستان شناسی دریایی و زمینی در ایران از قدمت بالایی برخوردار است.

شهرستان آستارا شاهراه زمینی ارتباط جاده ابریشم

استاد باستان شناسی دانشگاه آستارا نیز در این نشست باتاکید بر اینکه نام اصلی دریای خزر، کاسپین است، اظهار کرد: این نشست تخصصی توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان و با همکاری انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان و فرمانداری آستارا ، اداره میراث فرهنگی و شهرداری آستارا برگزار شده است.

وی هدف اصلی از برگزاری این نشست را تحلیل میراث فرهنگی دریایی استان گیلان برشمرد و افزود: این حوزه بخشی ازتمدن اقوام و تعاملات و تبادلات فرهنگی منطقه ای و فرامنطقه ای گیلان در دریای کاسپین به شمار می رود.

مهدیس نجف زاده گفت: پژوهش های باستان شناسی زیر آب درکرانه های کاسپین از پیشینه زیاد برخوردار نیست و در این نشست با بازشناسی بخشی از هویت غنی تاریخی و جلوه های ملموس و غیرملموس آن، دریچه ای نو بر پژوهش های فرهنگ دریایی گشوده می شود. 

وی ادامه داد: شهرستان آستارا در غرب استان گیلان شاهراه زمینی ارتباط جاده ابریشم بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.