مجموعه مقالات« واعظ شیرین سخن» در قزوین منتشر شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، کتاب «واعظ شیرین سخن» شامل مجموعه مقالات نخستین کنگره واعظ قزوینی به کوشش رضا فضلی از کارشناسان تبلیغات اسلامی استان قزوین منتشر شد.

این کتاب در ۲۴۶ صفحه و ۵۰۰ نسخه تهیه شده و شامل پیام رئیس فرهنگستان ادب فارسی، ادبیات آئینی در گذر تاریخ، گذری بر اشعار وزندگی واعظ، شرح حال، آثار و زندگی واعظ قزوینی، نگاهی به مقام واعظ در تاریخ سبک هندی، نگاهی به ترکیب عاشورایی واعظ، حکمت و هنر واعظ، ویژگی های شعر واعظ، ریخت شناسی غزلهای واعظ است.

همچنین درآمدی بر جایگاه شاعران مذهبی عصر صفوی، غزل مدارا، نگاهی به شعر واعظ،بررسی تاریخ ادبیات در عصر واعظ قزوینی وجایگاه وی درعصر صفوی، عقل گرایی در جولانگاه عشق، شاعر واعظ، واعظ شعرا، کتاب شناسی ملارفیع واعظ قزوینی و منتخب اشعار کنگره واعظ قزوینی از دیگر بخش های این کتاب است.

این کتاب با همکاری اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین منتشر شده است.

میرزا محمد رفیع ملقب به رفیع‌الدین مشهور به واعظ قزوینی (۱۶۱۸م – ۱۶۷۹م) فقیه و ادیب  و شاعر ایرانی در سدهٔ هفدهم میلادی یازدهم هجری از فرزندان مولانا ملا فتح الله قزوینی و از علمای امامیه و فضلای قرن یازدهم قمری است که در وعظ و خطابه سرآمد بود و مدت‌ها در مسجد جامع قزوین وعظ می گفت.

وی از شاگردان ملا خلیل قزوینی بود و از علم معقول حظی فراوان داشت و اثر مشهورش در این باره ابواب الجنان (درهای بهشت) نام دارد.

ملا محمد رفیع واعظ قزوینی در ذیحجه۱۰۲۷ق در قزوین زاده شد. او در زمینه‌های علوم معقول و منقول تحصیل کرد؛ در ادبیات فارسی، فقه شیعه، تفسیر قرآن، وعظ و خطابه ممتاز شد و به واعظ قزوینی شهرت یافت.

واعظ قزوینی در سال ۱۶۷۹م/ رمضان۱۰۹۰ ق درگذشت و مدفنش در مدخل ورودی صحن شاهزاده حسین قزوین قرار دارد.

سبک او در شعر به سبک هندی نزدیک است و نسخ خطی دیوان واعظ در کتابخانه مجلس شورای ملی و کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

دومین کنگره مرحوم آیت الله واعظ قزوینی، آبان ماه سال جاری در استان قزوین برگزار می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.