محاسبه مهریه به نرخ روز با جدول محاسبه مهریه

مهریه مالی منقول، غیر منقول یا وجه نقد است که با توافق زوجین قبل از عقد مشخص شده و بعد از عقد به صورت رسمی ثبت می شود. لذا از زمان خواندن خطبه عقد به بعد زن مالک آن خواهد بود و بر ذمه مرد است که آن را پرداخت کند. این حق در هیچ زمانی ساقط نخواهد شد، مگر اینکه زن خودش آن را ببخشد. در صورتی که وجه نقد باشد نیز در هر زمانی که زن آن را درخواست کرد مرد باید بعد از تبدیل مهریه به نرخ روز پرداختش کند.

تبدیل مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

همانطور که گفتیم صداق باید به نرخ روز پرداخت شود. مثلا اگر زن در سال ۸۰ با مهریه ۵۰ ملیون عقد کرده و در سال ۹۹ آن را مطالبه کند. مرد اگر همین ۵۰ ملیون در سال ۹۹ پرداخت کند، بری الذمه نخواهد شد. بلکه باید آن را به نرخ روز پرداخت کند. با محاسبه آنلاین مهریه می توانید از نرخ روز آن اطلاع کسب کرد. جهت محاسبه نرخ روز نیز مبلغ درج شده در سند ازدواج را ضرب در عدد شاخص قبل از مطالبه می کنند. سپس نتیجه بدست آمده را بر عدد شاخص در سال ازدواج تقسیم می نمایند. در جدول محاسبه مهریه عدد شاخص هر سال ذکر شده و با وجود آن براحتی می توان نرخ روز را بدست آورد.

قانون مهریه

بر اساس قانون قباله ازدواج سندی لازم الاجرا است و قانونا مفاد آن باید اجرا شوند. اگر زن صداق خود را مطالبه کند، باید با مراجعه به دفتر ثبت اسناد، اموال شوهر خود را معرفی کند تا اداره ثبت نسبت به توقیف آنها اقدام لازمه را انجام دهد. اگر اداره ثبت نتوانست این اموال را توقیف کند‌ شش ماه بعد از درخواست در ثبت اسناد، دادگاه طی گواهی ارسال شده، رسیدگی خواهد کرد.

محاسبه آنلاین مهریه

اگر مرد ثابت کند که توانایی مالی جهت پرداخت صداق را ندارد، دادگاه حکم به تقسیط مهریه خواهد داد. قسط بندی آن نیز بستگی به عوامل مختلفی مانند درآمد مرد، هزینه زندگی و نوسانات بازار دارد. مرد می تواند در دادگاه تقاضای اعسار بدهد و در صورت ثابت شدن آن دادگاه حکم به تعدیل صداق خواهد داد. در تعدیل صداق دادگاه حکم به پرداخت اقساطی می دهد یا مهلتی را مشخص می کند تا مرد در زمان تعیین شده مبلغ مورد نظر را پرداخت کند. صداق در هیچ زمانی ساقط نخواهد شد، بلکه بعد از فوت یکی از زوجین همچنان نیز پابرجا خواهد بود و باید توسط خود مرد یا در صورت فوت او از دارایی هایش پرداخت شود. اگر زن نیز فوت کند این صداق به وراث او خواهد رسید.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ