افسانه‌ی آفرینش سومری‌ ها

سومری‌ها که در جایی واقع در جلگه‌ی رود‌های دجله و فرات که امروزه در مرکز و حنوب عراق جای دارد زندگی می‌کردند باورهای خاصی درباره‌ی پیدایی نوع بشر بر زمین داشتند. به باور اینان خالق اصلی که یک زن است و همه چیز را از عدم به وجود آورده است نامو Nammu نام دارد و خاستگاه او شهری است به نام اریدو Eridu در رود فرات. تاریخ ساخته شدن نخستین معبد در اریدو به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و نامو احتمالا ریشه‌های قدیمی‌تری دارد که به اقوام پیش از سومری‌ها در جوامع ابتدایی مادرشاهی باز می‌گردد. نامو در یک سفره‌ی اب زیرزمینی باستانی به نام اپسو Apsu زندگی می‌کرد یک اقیانوس آب شیرین زیرزمینی که در سطح زمین به چاه‌ها و آبشارها و چشمه‌ها ختم می‌شد. او تنها منشاء حیات بود و از درون آب همه چیز را خلق می‌کرد… او آب را بارور و بارور کننده می‌ساخت.
در دوران تاریخی یعنی از حدود ۳۳۰۰ پیش از میلاد پسر نامو که انکی Enki نام داشت بر اپسو فرمان می‌راند و نامو خود به ناگاه ناپدید شده بود.
به این ترتیب انکی به آفریننده‌ی مذکر تبدیل شد. او خدای خرد، جادو و باروری بود. او که احتمالا قدرت آفرینش را از مادرش به ارث برده بود از این قدرت استفاده کرد تا رودهای دجله و فرات را از منی بارور کننده‌ی خود پر کند. در زبان سومری نشانه‌ی تک هجایی که با حرف تنهای a نوشته می‌شود واژه‌ای است که برای دلالت بر هر دو مفهوم آب و منی به کار می‌رود.
در نوشته‌های اولیه‌ی سومری نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که به خدایی مونث با نام اینانا Inanna مربوط می‌شود، خدایی ستیزه جو که آتش ابدی‌اش همه چیز را می‌سوزاند. او به گونه‌ای کنایی در طول حضورش در باورهای مردم منطقه که از هزاره‌ی سوم پیش از میلاد اغاز شده است به نمادی از جنسیت تبدیل شده است.
اینانا پشتیبان همه‌ی انواع اروتیسم، احساسات، ازدواج و عشق‌های ممنوع، عروس‌ها و فاحشه‌ها، دو جنسی‌ها و همجنس گرا‌ها است. او در دنیای اسطوره همواره آغازگر عشق بازی است. اینانا بازیگر نخست آثاری ادبی است که «عاشقانه‌های سومری» نام گرفته‌اند و مهبل مقدس او جایگاه تمرکز اروتیسم در دوران سومریان است

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
23 نظرات
  1. سورنا می گوید

    آن گروه از ایرانیان عزیزی که علی بن ابیطالب را به درجه خدایی رسانده و به ( علی اللهی ) مشهور هستند نمی داند و شاید هم میل ندارند بدانند که علی ؛ بزرگ امام بنیانگزار شیعه گری در زمان خلافتش چه ستمهایی به مردم ایران روا داشت و چگونه ایرانیان را به روز سیاه نشانید برای شرح این موضوع از نوشتارهای بزرگترین و معتبرترین تاریخ نویسان عرب و ایرانی مانند ((ابن بلخی ))((احمد بن البلادزری))((مسعودی ))((احمد بن ابی یعقوب ))(( دکتر عبدالحسن زرین کوب ))و((فیض الاسلام))بهره می گیریم و جریان امر را از زمانی که عثمان در مسند –
    پیروزی تازیان بر ایرانیان کار آسانی نبود پس از شکست ایران به وسیله تازی ها مردم بخشهای گوناگون ایران پیوسته بر ضد تازیها دست به شورش می زدند برای مثال پس از فتح (( استخر )) در سالهای ۳۰ ـ ۲۸ قمری مردم آنجا دست به شورش زدند و حاکم تازی استخر را کشتند عثمان خلیفه تازیها (عبدالله بن عامر ) را برای فرو نشاندن شهر استخر به این ناحیه اعزام داشت و مردم استخر با نهایت مردانگی و فداکاری در برابر حمله لشکریان عبدالله بن عامر پایداری کردند تا انجای که وی به خشم آمد وسوگند خورد تا آنقدر از مردم سرزمین استخر را بکشد تا خون جاری شود و هرچه از مردم بی دفاع آن شهر را کشتند خون جاری نشد و سپاهیان عبدالله بن عامر به خون های بر زمین جاری شده آب گرم ریختن تا خون روان شود و سوگند ان سردار حیوان صفت تحقق بپزیرد .
    ودوباره در زمان خلافت علی بن ابیطالب مردم استخر بر زد تازیها دست به شورش زدند علی بن ابیطالب این بار ( عبدالله بن عباس ) که از خاندان بنی هاشم و نزدیکان علی و محمد و مردی خون خوار و غارتگر بود را به آن ناحیه اعزام داشت و او شورش مردم استخر را در خون فرونشانید و یکی دیگر از خونریزیهایی که به دست علی درایران انجام گرفت فتح نیشابور بود ه است علی لشکری به خراسان اعزام کرد و با کشتار بیحد وخونریزی فراوان نیشابور کشوده شد و به درست تازیها افتاد .
    ( ری ) نیز یکی دیگر از نواحی ایران بود که علی بن ابیطالب امام محبوب شیعیان شورش مردم آنجا را با خون و خونریزی سرکوب و جنبش میهن پرستانه آنها را بی رحمانه فرو نشانده است بدین شرح که پس از پیروزی تازیها بر ( ری ) مردم این ناحیه چندین بار دست به شورش برداشتند و در زمان خلافت علی نیز مردم ری برعلیه حاکم آن ناحیه شورش کردند و از پرداخت خراج خودداری نمودند و به دستور علی بن ابیطالب ( ابوموسی ) با لشکری فراوان بدان ناحیه گسیل شد و وی شورش آن مردم وطن دوست را در سیل خون خفه نمود. در همان زمان که مردم استخر سر به شورش برداشتند اهالی فارس و کرمان نیز بر ضد فرمانروایان عرب که از جانب خلیفه وقت ( علی بن ابیطالب ) بر آن نواحی حکومت می کردند سر به شورش برداشتند و ما موران خلیفه علی را از شهر بیرون راندند و علی امام اول شیعیانم برای سرکوبی شورشگران ( زیاد بن عبید ) را به فارس و کرمان گسیل داشت و او که یکی از خونخوار ترین حکمرانان زمان خود بود و همه تاریخ نویسان اسلامی از نظر خونخواری نامش را در کنار ( حجاج بن یوسف ) و ( عبدالله بن زیاد ) ذکر کرده اند شورش مردم فارس و کرمان را با خونریزی و وحشیگری بی سابقه اش فرونشانید

    1. هما فر می گوید

      من برای نظرت احترام قائلم ولی تومنبعت تاریخ طبری
      آیا تو می دونی تاریخ طبری چه تاریخی است ؟
      ایا خوده طبری شاهد ماجرا بوده؟
      یا تاریخ طبری رو خوندی که خوده طبری توش چیمیگه
      پس اول منبعت رو کاملا بشناس بعد حرفت روبزن
      تازه اگر می گفتی تاریخ بیهقی باز یه چیزی
      اما طبری ازاون تارخ هایی هست که کمتر مورد توجه واستفاده تاریخ نگاران واساتید تاریخ قرا رمیگیره

  2. سورنا می گوید

    یکی دیگر از آداب مذهبی اسلام از دوره جاهلیت و پیش از ظهور محمد و اسلام ریشه می گیرد و کتاب قرآن آن را بر پایه مدلول آیه های ۱۷۹ به بعد سوره بقره برای مسلمانان واجب دانسته
    ((( روزه ))) است تازیان پیش از ظهور اسلام یک ماه از سال قمری را روزه می گرفتند و محمد این امر را به آیین مذهبی مسلمانان اضافه کرد محمد از آغاز برای روزه داری دو رسم تعیین کرد و سپس به قول الله هر دوی آنها را تغییر داد . بر پایه رسم اول که دارای زیر بنای سیاسی بود به مسلمانان دستور داده شده بود در ماه عبادت کلیمیان ( ماه کیپور) روزه بگیرند و لی پس از آنکه محمد به مدینه مهاجرت کرد و اسلام توانمند شد . محمد تصمیم گرفت راه خود را با کلیمیان جدا سازد و از این رو تمام سی روز ماه رمضان که به قول بی پایه او زمان نزول کتاب قرآن بوده برای روزه داری ویژگی داد رسم دوم این بود که محمد در آغاز مقرر کرد که در تمام ماه رمضان مسلمانان باید از همکخوابگی خودداری کنند ولی پس از انکه دریافت که این کار امکان پذیر نیست با نزرل آیه ۱۸۷ سوره بقره از قول الله همخوابگی در ماه رمضان را برای مسلمنان روزه دار حلال و مجاز اعلام کرد

    1. هما فر می گوید

      آره درسته ولی چه زمانی گفته. اول آیه کلا بخون بعد بگو درباره ی چیه

  3. سورنا می گوید

    خدا ما را از این الله و اهریمن رها سازد
    یقین اهریمن و الله همدستند . حافظ جان
    همان اهریمن است الله در این شک ندارم من
    گواهم ایزد و ایرانیان هستند . حافظ جان
    خدا کی جان و نان با شرط ایمان می دهد کس را
    چرا اللهیان این را ندانستند . حافظ جان

    نماز

    نمازبه همین کیفیتی که امروز در اسلام مرسوم است ، در دوره جاهلیت تازیها نیز بین آنها معمول بوده است ولی چگونگی و تشریفات و آداب آن از آیین زرتشتی ها ( بهدین ) اقتباس شده است زرتشتی ها در هر شبانه روز پنج نوبت نماز برگزار می کنند .
    و بزرگترین دلیل برگزاری نماز در دوره جاهلیت اعراب مدلول آیه ۳۵ سوره انفال است که می گوید (( نماز آنها در خانه کعبه جز صفیر و بهم زدن چیز دیگری نیست پس بچشید طعم عزاب را برای کیفر اینکه به الله کافر شدید

  4. سورنا می گوید

    بزرگترین خدمت که میتوان به یک مسلمان کرد این است که اون او را ازبند این دین نجات داد
    (( ارنست رنان))
    انسان سازمانهای مذهبی را برای آن اختراع کرده است تا همنوعان خود را به ترس و وحشت انداخته و آنها را به بردگی بکشاند و بدین وسیله قدرت و منافع خود را تامین کند
    ((توماس پین))
    مذهب افراد بشر را به ابلهان نابغه تبدیل می کند
    بت ساز بتی که خود می سازد راهرگز نمی پرستد
    ((راوی ملال ))

    1. هما فر می گوید

      پس چرا شجاع ترین افراد در طول تاریخ خداپرستان واقعی بودند

      1. مسعود می گوید

        شجاعت چه چیزی را اثبات می کند؟ شجاعت یک حالت روانی است…

  5. سورنا می گوید

    نظر تاریخ نویسان و نویسندگان خارجی درباره
    (( کورش بزرگ ))
    ( گزنفون )
    گزنفون با این که یونانی بود در کتاب Cyropaedia
    یا تربیت کورش آنچنان از کورش تجلیل بعمل آورده
    که می توان گفت هیچ کس تا کنون از پادشاهی انقدر تمجید نکرده است گزنفون در این کتاب از کورشبصورت یک انسان کامل و یک سرمشق بی مانند زمامداری و یک مربی ایده آل و یک رهبر عالیقدرنام برده است گزنفون می نویسد کورش نابغه ی بزرگی بود که در تمام عمر از هدفی مقدس و عالی پیروی می کرد او دوست انسانها و طالب علم و حکمت و راستی و درستی بود کورش عقیده داشت پیروزی بر کشوری این حق را برای سردار پیروز ایجاد نمی کند که ملت شکست خورده را اسیر کند در هنگام جنگ باید سعی کرد که آتش جنگ به کشاورزان و مردم غیر سپاهی سرایت نکند و شهر شکست خورده را نباید غارت کرد کورش بزرگ موفق شد حتی ملتهای شکست خورده را نیز شیفته خود کند به طوری که پارسیان او را پدر قوم آریا خواندند و ملتهایی که بوسیله کورش مغلوب شده بودند آن را (( خداوند گار )) می نامیدند کورش بزرگ ترین مرد تاریخ دنیا بخشنده ترین و پاک دل ترین دریا دل ترین مرد دنیا بود و بزرگترین هواخواه فرهنگ و تمدن بود کورش عقیده داشت پادشاه برای ملت خود باید در مقام یک شبان انجام وظیفه کند زیرا همان طور که یک شبان نمی تواند از گله اش بیش از آنچه بدان خدمت می کند توقع داشته باشد پادشاه نیز از شهرها و مردم تابع خود باید به همان اندازه استفاده کند که آنها را خوشبخت و مرفه می دارد کورش بزرگ با این طرز فکر سرآمد همه نیکوکاران جهان شد کورش با سایر پادشاهان چه آنهایی که از راه میراث و چه آنهایی که با تلاش به پادشاهی رسیده بو دند تفاوت داشت زیرا در حالی که اگر پادشاهان بتوانند بر کشور زیر فرمان خود حکومت نیرومندی داشته با شند از دست اندازی به سرزمینهای همسایگان خودداری می کنند اما کورش بسیاری از کشورهاو ملتهای آسیا . اروپا و آفریقا را فرمانبردار خود کرد و بزرگترین پادشاهی تاریخ را بنیاد گذارد گزنفون گذشت و رادمردی . وفاداری و فداکاری . هنر رزم آزمایی .
    جهان داری . خویشتن داری . خردمندی و بلند پروازی و کیاست کورش را می ستاید و رفتار او را با دوست و دشمن در بزم و دررزم . در خانه و در سفر با خویشان و بیگانگان تمجید می کند و از او به عنوان یک نمونه کامل انسان منحصر بفرد که همه ارزشها و نیکیهای بشری را یکجا داشته نام می برد
    ( تورات )
    تو رات هم کورش را از انسانهای بزرگ و بی نظیر روزگار دانسته و اورا جز یکی از پیامبران آسمانی قرار داده است
    کتاب اصلی تورات یعنی
    ( تواریخ ایام ) با نام کورش پایان می پزیرد و قسمت دوم تورات یعنی از کتاب ( عزرا ) ببعد نیز با نام کورش آغاز می شود به طور کلی بیش از شانزده مورد در فصول مختلف با لحن ستایش آمیز و بی سابقه ای از کورش یا د کرده و حتی در این مورد به وی عنوان(( مسیح خدا ))
    داده است نکات زیر قسمتی از مطالبی است که تورات درباره کورش نوشته است ((( خداوند درباره کورش می گوید که او شبان من است و هرچه او کند آن است که من خواسته ام ))) (( این سخنی است از خداوند به کورش۰ تو مسیح من هستی من دست راست تو را گرفتم تا بحضورتو امتها را مغلوب کنم و کمرهای پادشاهان را بگشایم تا در ها را بروی تو باز کنم و دیگر دروازه ها برویت بسته نشود من همه جا پیش روی تو خواهم بود ناهمواریها را برایت هموار خواهم کرد و پادشاهان را در پایت خواهم افکند من کمر تو را زمانی بستم که مرا نشناختی و هنگامی تو را به نام خواندم که هنوز به دنیا نیامده بودی )) (( منم ( خداوند ) که ( کورش ) را از جناب مشرق برانگیختم تا عدالت را روی زمین برقرار کند
    من امتها را تسلیم وی می کنم و او را بر پادشاهان سروری
    می بخشم و ایشان را مثل غبار به شمشیر وی و مانند کاهی
    که پراکنده شود به کمال او تسلیم می کنم )) (( من کورش را به عدالت برانگیختم و تمتمی راهها را در پیش رویش استوار خواهم ساخت )) (( منم که شاهین خود را ( کورش ) از جناب مشرق فرا خواندم و دوران عدالت را نزدیک آوردم )) (( خداوند کورش را برگزیده وفرماندار جهانش کرده است بازوی او را بر کلدانیان فرو خواهد آورد و راه او را همه جا هموار خواهد ساخت من او را برگزیده ام و خواندم ))
    (((( درسال اول سلطنت کورش پادشاه پارس کلام خدا کامل شد))))
    خداوند روح کورش پادشاه پارس را برانگیخت تا در تمامی سرزمین های خود فرمانی صادر کند (( که ( یهوه ) خدای آسمانها تمام ممالک زمین را به من داده است و مرا امر فرموده است خانه ای برای او در اورشلیم بنا سازم ))
    (دیو دوروس سیسولوس )
    دیو ودوروس تاریخ نویس مشهور نوشته است کورش پسر ( کمبوجیه ) و ( ماندانا ) دختر پادشاه ماددر دلاوری و
    کارآیی خردمندانه حزم و سایر خصایل نیکو سر آمد مردم روزگار بوده است در رفتارش با دشمنان دارای شجاعتی کم نظیر و کردارش نسبت به زیر دستان پاک اندیش و انسان دوستانه بود و از این رو پارسیان او را پدر قوم خود می خواندند
    ( افلاتون )
    افلاتون می نویسد کورش سرداری بزرگ بود در زمان او ایرانیا از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر دنیا فرمانروایی می کردند بعلاوه او به همه ی مللی که زیر فرمانروایی او قرار گرفتند حقوق مردم آزاد بخشید
    این امر باعث شد که تمامی دنیا او را ستایش کنند سربازان او پیوسته برای وی آماده ی جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال می کردند اگر در بین اتباع او مرد خردمندی بود که رای و نظر او می توانست برای مردم سودمند باشد کورش به وی پاداشاه نیزعطا می کرد بدین سبب کشور ایران زیر رهبری کورش از هر لحاظ پیشرفت کرد و مردم آن نیز از آزادی و رفاء بی سابقه ای برخوردار بودند و آنچنان نسبت به هم عشق می ورزیدند
    که گویی همه با هم خویشاوندند (سورناآرام)

    1. faryar می گوید

      آقای کاظمی عزیز !
      خوب بود در جواب سورنا کمی استدلال میکردید
      نه این که قیافه ی عاقل اندر سفیه بگیرید دوست من.
      کوروش به روایت هرودوت توسط ایرانیان پدر خطاب می شد و دوست ودشمن به او احترام گذاردند و امروزه هم مرد احترام است.

  6. سورنا می گوید

    مذهب شیعه

    معنی مذهب را هیچ کس بهتر از آنهایی که به خرد و درایت و اندیشه خود پشت کرده اند نمی فهمند

    راوی ملال

    بنا به نوشته تاریخ طبری هنگامی که مجمد از حجه الوداع مراجعت کرد آثا بیماری جانکاهی در او پدیدار شد به گونه ای که راه رفتن برایش مشکل گردید با توجه به این که تا زمانی که محمدعبدالله زنده بود نه وصیت نامه ای برای خود تنظیم کرد و نه کسی را برای جانشینی خود تعیین کرد از اینرو در نخستین روز درگذشت و در هنگامی که هنوز مراسم به خاک سپاری او پایان نیافته بود . ابوبکر و عمرعبن الخطاب و بزرگان و اشراف و ثروتمندان و شیوخ و روسای قبایل عرب و انصار و مهاجران مبارزات و کشمکش های شدیدی را در (سقیفه بنی ساعده ) برای تصاحب مقام محمد آغاز کردند
    که در این گیرودار ابوبکر حدیثی از محمد نقل کرد که حاکی بود فرمانروای مسلمانان باید از قریش باشد انصار که این حدیث را شنیده اند از ادعای خود مبنی بر جانشینی محمد چشم پوشیدند

    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

    سقیفه بنی ساعده . مکانی بود که مسلمانان برای انتخاب جانشین محمد زیر آن جمع شدند برای شرح دقیق درست و کامل ماجرایی (سقیفه بنی ساعده ) قسمتهایی از این رویداد مهم تاریخ اسلام را از جلد چهارم تاریخ طبری نقل می کنم
    (عبدالله بن عبدالرحمان انصاری ) وقتی پیامبر درگذشت انصار در سقیفه بنی ساعده فراهم آمدند و گفتند پس از محمد بای این کار را ( سعد بن عباده ) ریس طایفه الخزرج واگذار کنیم و سعد را که بیمار بود به آنجا آوردند عمر از این جریان آگاه شد و به سوی خانه پیامبر که ابوبکر و علی مشغول کار دفن او بودند رفت .
    و پس از آن همه آنها در سقیفه بنی ساعده رای تعیین جانشینی محمد گرد هم آمدند ( علی بن ابیطالب ) برخواست و از حق فضیلت و سوابق ابوبکر سخن آورد و پیش رفت و با او بیعت کرد و مردم به علی گفتند صواب کردی و نیکو کردی

    ابوسفیان که با خلافت ابوبکر مخالف بود رو به علی کرد و گفت علی دست پیش آر تا با تو بیعت کنم اما علی دست پیش نبرد او را سرزنش کرد و گفت ( از این کار جز فتنه منظوری نداری . به خدا که برای اسلام جز بدی نمی خواهی مارا به نصیحت تو حاجت نیست
    دلیل این که علی برای کسب کرسی خلافت زیاد پافشاری نمی کرد آن بود که می دانست در بین مسلمانان پایگاه قابل توجهی ندارد چون علی بسیاری از سران قبایل را ستمگرانه کشته بود و از این رو مردم نسبت به او تمایلی نداشتند این همه روضه هایی که آخوندها در ذکر مناقب و عدل انصاف علی سر میدهند همه از ساختارهایی بی پایه خودشان است که آنها را برای شکوفا نگهداشتن پیشینه دینداری خود صنعتگری نموده اند

    1. مسعود می گوید

      غیر از تاریخ طبری منبع دیگری دارید؟!

  7. سورنا می گوید

    امپراطوری ایران در زمان کورش بزرگ (( پدر پارسیان ))
    در زمان کورش بزرگ . تنها پنجاه میلیون کلیومترمربع از مجموعه صدوچهل وهشت میلیون هشتصدوبیست و دو هزار کیلومترمربع خشکیهای روی زمین شناخته شده بود که تنها در حدود یازده میلیون کیلو متر مربع آن را جهان متمدن آن زمان تشکیل می داد و کورش بزرگ موفق شده بود هشت میلیون کیلو متر مربع آز آن سرزمینها را در نقشه ی امپراطوری ایران وارد کند امپراطوری ایران که به دست توانای کورش بنیان گذاری شد از بزرگترین امپراطوری های جهان بودو حدود آن از شمال به دریای سیاه و از مشرق به رود سیحون از جنوب به حبشه و از مغرب به مصر و قبرس منتهی می شد این امپراطوری وسیع همه کشورهای امروزی چون ترکیه ۰ سوریه ۰ لبنان ۰ اردن هاشمی ۰ اسرائیل ۰ عراق ۰ عربستان شمالی ۰ افغانستان ۰ پاکستان و جمهوریهای آسیای میانه شوروی تا کناره های رود سیحون را در بر می گرفت که با سپری شدن قر نهای بعدی جانشینان کوروش بزرگ
    (کمبوجیه و داریوش بزرگ و خشیار شا)به وسعت دامنه این امپراطوری افزودند از لیدی تا هندوستان و یونان
    ((سورناآرام))

  8. سورنا می گوید

    سورنا در اقتباس از مورخان فرانسوی در نوشته های خود می نویسد
    آن زمان که اوروپایی ها در زندگی نیمه وحشی خود میان چادرها زندگی
    می کردند در امپراطروی بزرگ ایران توسط کورش بزرگ حکومتی برقرار بود که مفاد آئین مدنی او بعنوان منشور جامعه مدنی امروز دنیا مورد استفاده قرار می گیرد

  9. سورنا می گوید

    با درود بر استاد

    استناد ما که نمی دانیم شما که استادید برایمان بنگارید

    بدرود هم و طن

    1. انی کاظمی می گوید

      واقعا از نوشتن دیدگاه های پایین چه احساسی دارید؟
      نوشته هایی از این و آن که نوشته بودید اکثر خوانده بودم. و همگی دلیل بر رد آن بسیار. جواب را نزد کتاب های خود زرین کوب و مطهری بیابید.
      همه چیزهایی که از اعراب گفتید ویژگی بود نه ضعف!
      اگر کمی فکر کنید میبینید که چهقدر اسلام با تغییراتی زیبا سنت های جاهلی را به سنت های ناب تبدیل کرد.
      همان سنت هایی که هم عارف از آن سود می برد
      همان نمازی که MORTAZ هندی از آن سود می برد
      .
      .
      .
      دقیقا همان چیزهایی که از دو قرن پیش مد شد، نمی دانید چرا غرب از وطن پرستان حمایت می کنه؟ میان صد ها میلیون سطر اسلامی یافتن ده نثر! کاریست آسان.

    2. انی کاظمی می گوید

      چند کتاب و چند شخصیت معاصر کافی نیستند. علت های شما هیچ کدام علت کامل نیستند، ..
      از پاسخ دادن با خواندن نظرات شما صرف نظر کردم.
      یادتان باشد کوروش پدر ایران نیست!
      یادتان باشد تاریخ های بسیاری معتبر نیستند، مسعودی، طبری، هکیل و …. ایرادات بسیاری بر آنان وارد است. تحلیل نبوده اند و تنها تاریخی نوشته اند که درباره آنان نیز سخن بسیار.
      تمام سخن هایی را که نوشته بودید قبلا خوانده بودم.. اما هایی داشتم. اما به علت سنگین شدن می گزارم برای مدتی بعد.

      با سپاس از حظور شما.

  10. آرتامیس می گوید

    درود
    کمی فکر ، تامل ، دقت بدور از تعصب های کورکورانه باعث می شود بتوانیم درست را از نادرست تشخیص دهیم و از خرافات و ساده اندیشی دست برداریم بعضی سخنان به درد گول زدن افراد عامی می خورد ولی اکنون در سده اتم (؟!) باز هم می خواهید در قرون وسطا در جا بزنید ؟ نمی خواهید حرکت کنید ؟ کمی فکر کنید و بیاندیشید چه چیز به واقعیت نزدیکتر است .
    سپاس و بدرود

    1. هما فر می گوید

      اره درسته حرف قران ۱۴۰۰ سا له هست اما مسائل علمی جدید که اخیرا کشف شد توش بود بعد بعضی از احکا م دلیل پزشکی دارن که تازه کشف شد
      والا این رو به همون کسایی بگین که مثل عرب های جاهل دارن جلوی اسلام رو با روش های احمقانه میگیرند

  11. پسر آریا می گوید

    سورنا بیکاری نه؟ خیلی شر و ور می گی!!!!۱
    خودم همه ی این که میگید رو خوندم + خیلی چیزها دیگه ولی اخلاق ناسیونالیسمی رو بگذارید کنار به اعتقادات مردم توهین نکنید من همه ی نوشته ها رو خوندم دکترای تاریخ گرفتم با خواست خدا با یاری امام علی.
    اگه خدا نمی خواست عربا ۷ میلیون سال دیگه هم نموی تونستند بر اتمی از خاک ایران پیروز بشوند.
    به امید آنکه خدا تورو راهنمایی کند.

  12. مسعود می گوید

    به نام آفریدگار هستی بخش و مهربان
    هیچ منبع معتبری ذکر نشده، خواننده از کجا بداند که این ساخته و پرداخته ی ذهن نویسنده نیست…

  13. مازیار می گوید

    چرا نام پسر آریا را روی خودت گذاشتی؟!
    دلیلی است بر این که اهل خدعه ای!!😄

  14. مازیار می گوید

    چرا اونجایی که به نفعتان است احادیث معتبر میشوند و از درد دل او در تنهایی با چاه زبان بسته کتابها مینویسید ولی این جا تاریخ را به جعل متهم میکنید؟

ارسال یک پاسخ