همه دلایل مهم تماشای جاذبه های تاریخی استانبول در تور ترکیه

شهر استانبول، پایتخت سابق امپراتوری روم شرقی و عثمانی، بیش از دو هزار سال است که مکان وقوع بسیاری از اتفاقات‌های مهم تاریخی جهان بوده است. کسانی که تور ترکیه لحظه آخری را رزرو کرده‌اند، می‌توانند به این شهر سفر کنند و ساعت‌ها به تماشای زیبایی‌های آن مانند غروب دل‌انگیز خورشید در ورای تنگه بسفر بپردازند.‌ این شهر تاریخی، پل ارتباطی اروپا و آسیا به حساب می‌آید که سرنوشت پرماجرایی را پشت سر گذاشته و تاریخ پرفراز و نشیبی را پیموده است؛ تاریخی که ردپای آن در هر جای این شهر و در میان دیوارهای مملو از راز جاذبه‌های باستانی آن پنهان بوده و عاشقان تاریخ و فرهنگ را به سوی خود فرا می‌خواند.

همه دلایل مهم تماشای جاذبه های تاریخی استانبول در تور ترکیه

برج گالاتا

یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهر استانبول که ارزش دیدن دارد، برج گالاتا است. این برج مرتفع ۶۷ متری، نماد اصلی شهر استانبول به شمار می‌آید. برج گالاتا حدود ۷۰۰ سال قدمت داشته و لقب بلندترین برج استانبول را دارد. جالب است بدانید که این برج باستانی از ۹ طبقه جداگانه تشکیل شده و در طبقه نهم آن رستوران شیک و مجللی وجود دارد که غذاهای سنتی ترکیه را طبخ و سرو می‌کند. همچنین یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از این برج بازدید می‌کنند، وجود رستوران باکیفیتی در طبقه نهم آن است.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا، بزرگ‌ترین آب انبار زیرزمینی در استانبول است که با طراحی پیچیده و شگفت‌انگیز خود اوج هنر و مهندسی دوران بیزانس را به نمایش می‌گذارد. این بنا به دست بردگان در زیرزمین کلیسایی ساخته شده است. در آب انبار باسیلیکا می‌توانید با شخصیت‌های مشهور دوران گذشته آشنا شده و از نزدیک شاهد یکی از شاهکارهای ایجاد شده به دست بشر باشید. جالب است بدانید که این آب انبار ۱۴۰ متر طول داشته و از قسمت‌های مختلفی نظیر سرستون‌های مدوسا و ستون چشم مرغ تشکیل شده است. البته این مکان به خوبی برای حضور گردشگران نورپردازی شده و امکانات مختلفی همچون کافی‌شاپ در آن قرار دارد.

میدان هیپودروم

قدمت برخی از مکان‌های تاریخی استانبول به اندازه تاریخ کشور ترکیه است؛ تاریخ تلخی که بخش عظیمی از آن در جنگ، خونریزی، قیام و بی‌عدالتی گذشته و از آن چیزی به جز ویرانه‌های باستانی بر جای نمانده است. یکی از جاذبه‌های تاریخی استانبول که بیش از سایر مکان‌های تاریخی این کشور شاهد بی‌رحمی انسان‌ها بوده است، میدان تاریخی هیپودروم یا میدان سلطان احمد نام دارد. این مکان که در میدان کبود واقع شده، در گذشته شاهد درگیری‌های خونین و مبارزات گلادیاتورها، برای سرگرمی پادشاهان بوده است. همچنین این بنا برای اولین بار در سال ۳۳۰ میلادی توسط کنستانتین بزرگ احداث شده و اندکی بعد به مرکز تجمعات و تفریحات مردم تبدیل شده است. با وجود اینکه امروزه از این مکان باشکوه چیزی به جز ویرانه بر جایی نمانده است؛ اما بازدید از آن به علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ ترکیه شدیداً توصیه می‌شود.

میدان هیپودروم

مسجد رستم پاشا

این مسجد تاریخی به دستور یکی از با نفوذترین و قدرتمندترین وزرای دوران عثمانی به نام رستم پاشا و توسط ماهرترین استاد معماری، به نام معمارسینان در سال ۱۵۶۱ میلادی تاسیس شده است. با نگاهی کوتاه به نمای بیرونی این مسجد، امکان دارد این تصور در ذهن گردشگران نقش بگیرد که چه چیزی این مسجد را به یک جاذبه تاریخی متفاوت تبدیل کرده است؛ اما جادوی مسجد رستم پاشا در نمای داخلی آن پنهان است، معماری زیبا و فضای نیلگون درون مسجد چنان گیراست که هر بازدید کننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جالب است بدانید که تماشای این مسجد بدون هیچ هزینه‌ای بوده و تمامی افراد می‌توانند از آن بازدید کنند.

مسجد آبی

مسجد آبی که به مسجد سلطان احمد نیز شهرت دارد، از زیباترین مساجد ترکیه به شمار می‌رود. این مسجد با معماری منحصر به فرد و نمای آبی رنگی که دارد، از ۲۰ هزار کاشی نیلگون ساخته شده است. این مکان تاریخی در منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد. نمای بیرونی، مناره‌های بلند، گنبد خوش نقش و نگار مسجد آبی چنان شکوهمند و خیره‌کننده است که هر گردشگری را مدهوش و مجذوب خود می‌کند. بازدید از این مسجد نه تنها ملاقات با زیبایی‌هاست؛ بلکه شما با هنر ناب و فرهنگ غنی مردم این کشور آشنا خواهید شد.

کاخ دلمه باغچه

این کاخ باستانی ۴۵ هزار متری به دستور ۳۱ پادشاه عثمانی احداث و به مقر اخذ تصمیمات اجرایی و مرکز اصلی اداری امپراتوری عثمانی تبدیل شده است. کاخ دلمه باغچه از سه قسمت اصلی، سرسرای تشریفات، حرمسرای امپراتوری و آپارتمان‌های اداری ساخته شده است. این کاخ ۴۳ سرسرا، ۲۸۵ اتاق و ۶ حمام ترکی دارد که سبک منحصر به فرد معماری نئوباروک را می‌توانید در آن مشاهده کنید. در کاخ دلمه باغچه شما تزیینات پر زرق و برقی نظیر مبلمان فرانسوی، لوسترهای کریستالی، اسباب و اثاثیه سلطنتی و ارزشمندی را مشاهده می‌کنید.

کاخ دلمه باغچه

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی همانند کاخ دلمه باغچه جز مراکز مدیریتی و حکومتی دوران امپراتوری عثمانی به شمار رفته و محل زندگی برخی از پادشاهان مشهور عثمانی بوده است. امروزه به اعتقاد بسیاری از گردشگران، کاخ توپکاپی جز پرطرفدارترین و بزرگ‌ترین جاذبه‌های تاریخی استانبول به حساب می‌آید. این جاذبه تاریخی به تنهایی دلیلی برای سفر به شهر دیدنی استانبول است. کاخ توپکاپی از چندین حیاط و بخش‌های گوناگونی همچون حرمسرا و ساختمان شورای امپراتوری ایجاد شده است. معماری زیبای شرقی کاخ، بهره‌گیری از کاشی‌کاری‌ها و اشعار زیبای مولانا در تزیینات داخلی آن موجب شده که گردشگران ایرانی حس بازدید از جاذبه‌ای وطنی را داشته باشند.

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی یکی از جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی است که در خوش منظره‌ترین جاذبه ترکیه یا همان تنگه بسفر قرار دارد. زیبایی این مسجد باعث شده که نه تنها مسلمانان، بلکه علاقه‌مندان به تاریخ و هنر برای تماشای زیبایی‌های وصف نشدنی آن از این مکان بازدید کنند. جالب است بدانید که مسجد اورتاکوی به دو بخش جداگانه کاخ تابستانی و پرستشگاه تقسیم شده و هر بخش به شکلی فوق العاده‌ای، طراحی و با تزیینات بسیار زیبا آراسته شده است. این مسجد در نمای بیرونی خود از دیوارهایی با سنگ سفید ساخته شده و گنبد فیروزه‌ای و دو مناره بلند آن همچون الماسی خوش‌تراش در شب می‌درخشند و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌نمایند.

قلعه یدیکوله استانبول

مسیر دسترسی به قلعه یدیکوله از طریق حمل و نقل عمومی دشوار است؛ اما این مکان باشکوه در بدو ورود خستگی مسیر را از تن شما در می‌آورد. این قلعه که لقب ترسناک‌ترین برج استانبول را دارد، در قرن پنجم میلادی و توسط پادشاهی به نام تئودئوس دوم، در قسمت جنوبی قسطنطنیه ایجاد شده است. جالب است بدانید هنگامی که عثمانی‌ها این شهر را فتح کردند، از این قلعه که دیوار جنوبی شهر را ایجاد می‌کرد، به عنوان زندان و محل اعدام مخالفان استفاده می‌کردند. امروزه قلعه یدیکوله به خوبی مرمت شده و در اختیار گردشگران قرار گرفته است. در زمان بازدید از این قلعه حتماً به بارو قلعه رفته و تماشاگر چشم‌انداز بسیار زیبای شهر استانبول باشید.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ