آشنایی با دژ اخیضر، دیالی

دژ اخیضر، معروف به کاخ عباسی اخیضر، در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب کربلا، عراق واقع شده است.

دیالی یکی از حاصلخیزترین استان های عراق است و زمینهای کشاورزی، باغات و نخلستانهای زیادی در آن به چشم میخورد. از جمله محصولات کشاورزی معروف این شهر، پرتقال است. علاوه بر این، دیاله دارای میادین نفتی است که میتوان به «منطقه نفت خانه» اشاره کرد.دریاچه حمرین در استان دیاله عراق قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم این منطقه به شمار می‌رود. این دریاچه محیطی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم می‌کند و امکان انجام فعالیت‌های تفریحی آبی را فراهم می‌سازد.همچنین، خسرویه(منذریه) در این استان از قدیمی ترین گذرگاه مرزی رسمی بین ایران و عراق است. این منطقه از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی است. شهر دیالی مکان های دیدنی و تاریخی زیادی دارد که دژ اخیضر یکی از آنهاست.

معماری زیبای دژ اخیضر

دژ اخیضر، معروف به کاخ عباسی اخیضر، در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب کربلا، عراق واقع شده است. این دژ در سال ۷۷۵ میلادی به دستور عیسی بن موسی، برادرزاده خلیفه عباسی، ساخته شد و نمایانگر نوآوری‌های معماری دوره عباسی است. ساختمان آن مستطیلی و شامل ۱۲۰ اتاق است و به عنوان یک مرکز اداری و مسکونی طراحی شده. دژ اخیضر به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی عراق، نمادی از خودکامگی و تجمل‌گرایی عباسیان محسوب می‌شود.دژ اخیضر، که به کاخ عباسی نیز معروف است، در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب کربلا واقع شده و در سال ۷۷۵ میلادی ساخته شده است. این بنا به دستور عیسی بن موسی، برادرزاده خلیفه عباسی، طراحی شده و نمایانگر نوآوری‌های معماری دوره عباسی است. دژ اخیضر دارای دیوارهای بلند و مستحکم، با کارکردهای مسکونی و اداری است و به عنوان نمادی از خودکامگی و تجمل‌گرایی عباسیان شناخته می‌شود.

ویژگی های مهم دژ اخیضر

دژ اخیضر، واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب کربلا، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی عراق است. این بنا در سال ۷۷۵ میلادی به دستور عیسی بن موسی، برادرزاده خلیفه عباسی، ساخته شد و نمایانگر نوآوری‌های معماری دوره عباسی است. دژ دارای ۱۲۰ اتاق و دیوارهای بلند مشابه مسجد بزرگ سامرا است. ساختار آن به دو بخش اداری و مسکونی تقسیم می‌شود و تزئینات آن شامل آجرکاری و گچ‌کاری‌های ساده است. این دژ به عنوان نمادی از قدرت و ثروت عباسیان شناخته می‌شود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ