آشنایی با مسجدهای دیالی

مسجدهای استان دیالی عراق به عنوان نمونه‌های برجسته‌ای از معماری اسلامی و تاریخی شناخته می‌شوند.

دیالی یکی از حاصلخیزترین استانهای عراق است و زمینهای کشاورزی، باغات و نخلستانهای زیادی در آن به چشم میخورد. از جمله محصولات کشاورزی معروف این شهر، پرتقال است. علاوه بر این، دیاله دارای میادین نفتی است که میتوان به «منطقه نفت خانه» اشاره کرد.دریاچه حمرین در استان دیاله عراق قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم این منطقه به شمار می‌رود. این دریاچه محیطی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم می‌کند و امکان انجام فعالیت‌های تفریحی آبی را فراهم می‌سازد.همچنین، خسرویه(منذریه) در این استان از قدیمیترین گذرگاه مرزی رسمی بین ایران و عراق است. این منطقه از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی است. شهر دیالی مکان های دیدنی و تاریخی زیادی دارد که مسجد های دیالی یکی از آنهاست.

مساجد استان دیالی عراق در آستانه بازگشایی هستند. ۱۱۳ مسجد این استان که به دلایل امنیتی بسته شده بودند، بازگشایی شده‌اند.اما متأسفانه در گذشته حوادث تروریستی علیه مساجد این استان رخ داده است:
در یکی از مساجد اهل سنت در شهر دیالی، بمب‌گذاری صورت گرفت که منجر به کشته شدن ۲۳ تن از نمازگزاران شد.
گروه تروریستی داعش عامل این انفجار در مسجد اهل سنت بوده است.
همچنین افراد مسلح به ۷ مسجد در منطقه المقدادیه واقع در استان دیالی حمله کرده و آنها را با بمب‌های آتش‌زا هدف قرار دادند.
این حملات با هدف ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی و از بین بردن وحدت مردم عراق صورت گرفته است. اما مردم عراق به ویژه اهل سنت با بصیرت، این توطئه‌ها را خنثی کرده‌اند.

مساجد مهم و معروف شهر دیالی

مسجدهای استان دیالی عراق به عنوان نمونه‌های برجسته‌ای از معماری اسلامی و تاریخی شناخته می‌شوند.
مساجد مهم دیالی
مسجد عمار بن یاسر: واقع در منطقه المنصوره، این مسجد در سال ۱۹۷۰ تأسیس شده و به عنوان یکی از مساجد تاریخی دیالی شناخته می‌شود.
مسجد خانقین: این مسجد باستانی در کنار رودخانه الوند قرار دارد و از آثار تاریخی مهم استان دیالی به شمار می‌رود.
این مساجد نمایانگر تاریخ و فرهنگ غنی منطقه هستند و به عنوان مقاصد گردشگری مذهبی نیز عمل می‌کنند.

بخش های مهم مساجد دیالی

مساجد استان دیالی عراق از اماکن مهم تاریخی و فرهنگی این منطقه هستند. برخی از بخش‌های مهم این مساجد عبارتند از:
مسجد جامع بلدروز که توسط سلطان عثمانی عبدالحمید الثانی در منطقه الصباغیه این شهر بنا شده است. این مسجد از آثار تاریخی و مهم عراق به شمار می‌رود.
مسجد النبی(ص) تهرانسر که در تهران برپایی کرسی تلاوت در آن برگزار می‌شود. این نشان می‌دهد مساجد دیالی عراق ارتباط فرهنگی با مساجد ایران دارند.
مساجد استان دیالی در آستانه بازگشایی هستند و برنامه‌هایی مانند برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در آنها برگزار می‌شود. این نشان از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در این مساجد دارد.
بنابراین مساجد دیالی علاوه بر اهمیت تاریخی، نقش مهمی در زندگی مذهبی و فرهنگی مردم این منطقه ایفا می‌کنند و با مساجد سایر کشورها ارتباط دارند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ