آشنایی با مسجد شمس، حله عراق

مسجد شمس، که به نام “مسجد ردالشمس” نیز شناخته می‌شود، در شهر حله عراق واقع شده است.

شهر حله، مرکز استان بابل در عراق، در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است. این شهر تاریخی به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در کنار رودخانه حله و نزدیکی به ویرانه‌های بابل اهمیت دارد. حله در قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری به عنوان مرکز علم و اجتهاد شیعه شناخته شد و محل ظهور بسیاری از علما و فقهای بزرگ مانند علامه حلی بود.جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۷۰,۰۰۰ نفر برآورد شده که عمدتاً شیعه دوازده‌ امامی هستند. شهر حله آثار باستانی و مکان های زیبای زیادی دارد که مسجد شمس یکی از آنهاست.

معماری زیبای مسجد شمس 

مسجد شمس، که به نام “مسجد ردالشمس” نیز شناخته می‌شود، در شهر حله عراق واقع شده است. این مسجد به خاطر معجزه‌ای مشهور است که در آن خورشید به خواست امام علی (ع) برای مدتی غروب نکرده است.مسجد شمس یکی از مکان‌های زیارتی مهم در این شهر تاریخی است که به عنوان مرکز علمی و فرهنگی شیعه در قرن‌های گذشته شناخته می‌شود.حله به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخ غنی‌اش، شامل آثار باستانی و مذهبی بسیاری است.
مسجد شمس، یا مسجد رد الشمس، در شمال شهر حله عراق واقع شده و به عنوان یکی از بناهای اسلامی کهن شناخته می‌شود. این مسجد دارای ساختمانی هشت‌ضلعی با گنبد مضرّس به ارتفاع حدود بیست متر است که از شاخص‌ترین گنبدهای عراق به شمار می‌آید.
این مکان به معجزه بازگشت خورشید برای امام علی (ع) مربوط می‌شود و در تاریخ به عنوان محل نماز ایشان ذکر شده است.مسجد در سال‌های اخیر بازسازی شده و دارای صحن و رواق‌هایی است که آن را به یک زیارتگاه مهم تبدیل کرده است.

بخش های مهم مسجد شمس 

مسجد شمس در شهر حله عراق، که به نام‌های «مشهد الشمس» و «رد الشمس» نیز شناخته می‌شود، از بناهای اسلامی قدیمی و مهم است. این مسجد به خاطر معجزه بازگشت خورشید برای امام علی (ع) مشهور است و دارای یک ساختمان هشت‌ضلعی با گنبدی زیبا به ارتفاع حدود ۲۰ متر است.
بخش‌های مهم مسجد شامل:
گنبد مضرّس: یکی از شاخص‌ترین گنبدها در عراق.
محراب: در ضلع جنوبی که به احترام امام علی (ع) مسدود شده است.
صحن و رواق‌ها: فضای اطراف مسجد که به تازگی سقف‌دار شده‌اند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ