جاذبه های گردشگری شهر مریوان

اگر قصد دارید به یکی از بهشت‌های گمشده‌ی غرب ایران عزیزمان سفر کنید، می‌توانید شهر مریوان کردستان را انتخاب کنید. اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر مریوان را طبیعت بکر آن تشکیل می‌دهد.

جاذبه های گردشگری شهر مریوان

شهر مریوان از جاده اطراف خود به شهر های بانه، سنندج (مرکز استان کردستان)، سقز، پاوه، کامیاران، هورامان، سرو آباد، دیواندره، دره شلیر و پنجوین عراق منتهی می‌شود؛ به دلیل کوهستانی بودن این منطقه برخی جاده ها پر پیچ و خم و یا شوسه است.

آب و هوای مریوان

مریوان منطقه ای کوهستانی با کوه های زنجیروار مرتفع و دره های عمیق و تنگ است؛ برخی از این کوه ها از جنگل های انبوهی با درختان بلوط، پسته وحشی (بنه) و افرا پوشیده شده اند و شامل رودخانه های متعددی همچون قزلچه سور، گاران، مریوان و نگل هستند.

آب و هوای شهر مریوان به طور کلی سرد و کوهستانی است و گاهی متمایل به معتدل مدیترانه ای می‌شود؛ به دلیل بارش های فراوان، مریوان یکی از مناطق پرآب در سمت غرب کشورمان است.

گردشگری شهر مریوان
گردشگری شهر مریوان

مناطق تفریحی و گردشگری شهر مریوان

  • دریاچه آب شیرین زریوار (دریاچه زریبار)
  • قلعه امام (قلعه مریوان – قلعه هلوخان)
  • پل گاران (کردلان)
  • چهل چشمه
  • آبشار گویله
  • آبشار سلور
  • دشت بیلو
  • ناو طاق گران
  • ملاقوبی
  • منطقه‌ی قمچیان
  • غار ریواس
  • مسجد سرخ
  • تپه ی لاچین
  • مرقد پیر یونس انجیران
  • اورامانات تخت

و بسیاری مناطق تاریخی و کوهستانی دیگر که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

منطقه گردشگری دریاچه زریوار در شهر مریوان

بزرگترین دریاچه ی آب شیرین در غرب کشور، دریاچه زریبار است که به آن نگین غرب کشور نیز می‌گویند. این دریاچه هم در تابستان و هم در زمستان بسیار دیدنی است؛ در تابستان می‌توان در دریاچه قایق سواری کرد و در فصل زمستان میتوان با قدم زدن بر روی سطح کاملا یخ زده ی دریاچه از مناظر بی‌نظیر آن لذت برد. ‌

مجتمع پارک ساحلی زریوار

«مجمتع پارک ساحلی زریوار» یکی از جاذبه‌های گردشگری ارزشمند در شهرستان مریوان است که به اعتقاد مسئولین این شهرستان، می‌توان آن را تنها مجموعه‌ی گردشگری در زریوار معرفی کرد.

گردشگری شهر مریوان
گردشگری شهر مریوان

مسئولان این شهرستان، این پارک ساحلی و تپه‌ی مشرف به آن را در سه مجموعه‌ی سازماندهی شده و ارزشمند به نام‌های «پارک شهری و مراکز فرهنگی و خدماتی»، «پارک ساحلی» یا «بلوار ساحلی» و «مجموعه‌ی خدماتی پذیرایی و اقامتی روی تپه» به عنوان جاذبه‌ی گردشگری برای مسافران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی ارائه کرده‌ است.

 بازارچه مرزی مریوان

یکی از شلوغ‌ترین و جالب‌ترین مکان‌های شهرستان مریوان، «بازارچه‌ی مرزی» این شهرستان در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری از آن است که می‌توان آن را یکی از عظیم‌ترین و در عین حال ارزشمندترین بازارهای موجود در غرب ایران نامید. در کنار کالاهای وارداتی از کشورهای مختلف، می‌توان انواع محصولات داخلی مانند صنایع دستی، پوشاک، زیورآلات و محصولات متنوع دیگری را در این بازارچه یافت که گردشگران و مسافران را ساعت‌ها در این محل، متوقف خواهد ساخت.

دشت بیلو

در ۱۵ کیلومتری از شهرستان مریوان، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی قرار گرفته است که از آن به نام «دشت بیلو» یاد می‌شود. دشتی با بهره‌مندی از پوشش گیاهی مطلوب، چشمه‌های متعدد و حضور جنگل‌های پیرامون، به یکی از مکان‌های محبوب و مناسب برای گردش و مسافرت در این شهرستان تبدیل شده است. طبیعت زیبا، نشاط و خرمی دشت و چشم‌اندازهای خیره‌کننده در این نقطه از مریوان، در ایام مختلف سال مخصوصا در روزهای نوروز و تعطیلات آخر هفته، میزبان جمع زیادی از مردم محلی و روستاییان است.

منطقه‌ تفریحی قمچیان

در حد فاصل جاده‌ی مریوان- سقز، یکی از زیباترین مناطق گردشگری در استان کردستان قرار دارد که به «منطقه‌ی تفریحی قمچیان» شهرت یافته است. این منطقه‌ی محبوب به دلیل وجود مناظر دیدنی طبیعی، چشم‌اندازهای سرسبز، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و درختان گوناگون، همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. تفریحگاهی که با حضور در آن شیفته و مجذوب آن شده و آرامشی شگرف را تجربه خواهید کرد. از ویژگی‌های مطلوب در این منطقه می‌توان به وجود گیاهان خوراکی متعدد، پرندگان مختلف و کوه‌هایی همچون چاوک و قله‌ی امام اشاره کرد که گزینه‌ای عالی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است.

روستای کانی‌سانان

در فاصله‌ای حدود ۷ کیلومتری از غرب شهرستان مریوان، در دامنه‌ی کوه و در فاصله‌ای نزدیک و مقابل دریاچه‌ی زریوان قرار دارد. خانه‌های روستا با معماری جالبی به صورت ردیفی، درست پشت سر یکدیگر و بدون اینکه هیچ یک از آن‌ها مقابل دید خانه‌ی دیگری را بگیرد، ساخته شده است.

خانه‌های روستا با معماری جالبی به صورت ردیفی، پشت سر یکدیگر و بدون اینکه هیچ یک از آنها مقابل دید خانه‌ی دیگری را بگیرد، ساخته شده است
در واقع چینش خانه‌ها به دلیل قرارگیری روی سرازیری، به گونه‌ای است که با حضور در هر خانه، منظره‌ای جالب و دوست‌داشتنی را شاهد خواهید بود و مناظری چشم‌نواز از دریاچه، کوه، جنگل‌های متعدد و نیزارها مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد که این روستا دارای پیشینه‌ای نزدیک به ۱۵۰ سال است و چون در گذشته ساکنان نخستین آن سه خانواده‌ی دامدار را تشکیل می‌داد، به این نام یعنی «کانی سه نان» شهرت یافته است. زیبایی‌‌های این روستا، آن را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها