مهم ترین شهرهای امپراطوری روم باستان!(قسمت اول)

کلمه امپراطوری بدون پایان اشاره به این دارد که امپراطوری روم نه به مکان و نه به زمان محدود نمی شود. شور و اشتیاق رومی ها برای ایجاد و گسترش شهرها، منجر به تغییرات قابل توجهی در محیط زیست شد ، مثل گسترش معدن کاری و جنگ زدایی.. رومیان باستان شهرها و جاده های متعددی ساختند. شهرها با دیوارهای بلندی احاطه می شدند تا از هجوم مهاجمان جلوگیری شود. امپراطوری روم بسیاری از شهرها را فتح کرد و برخی از آنها به پایتخت پادشاهی تبدیل شدند مثل اورشلیم، اسکندریه و آتن.. برای آشنایی با مهم ترین شهرهای امپراطوری روم باستان!(قسمت اول) ، با تاریخ ما همراه شوید..

 

۱.قسطنطنیه 

قسطنتنیه
قسطنتنیه

قسطنطنیه به پایتخت جدید روم شرقی تبدیل شد. این شهر در شهر قدیم یونانی بیزانتیوم در سواحل پروپونتیس، در ۳۳۰ ب.م ساخته توسط کنستانتین شد. این شهر روم جدید به شمار می رفت و به عنوان ملکه شهرها انتخاب شد. همچنین به عنوان دروازه ای بین مدیترانه و دریای سیاه عمل می کرد. این شهر به پایتخت تجاری امپراطوری روم تبدیل شد. به همین دلیل ، قسطنتنیه به خاطر ثروت و امکانات تجاری فوق العاده معروف شد.

در طول تاریخ شگفت انگیز قسطنتنیه، به خاطر مکان های مقدس به ویژه آیا صوفیه معروف شد. بعد از سقوط امپراطوری روم غربی در ۴۷۶ ب.م، قسطنتنیه به پایتخت امپراطوری روم شرقی تبدیل شد. بعدها در طول امپراطوری بیزانس  و در قرون وسطی، قسطنطنیه به ثروتمندترین و پرجمعیت ترین شهر اروپا تبدیل شد.


۲.انطاکیه

انطاکیه ، شهر رومی
انطاکیه

انطاکیه در حاشیه رودخانه اورونتس، پایتخت امپراطوری سلوکی و رومی بود. این شهر باستانی توسط سولوکوس اول ساخته شد که برای بدست آوردن امپراطوری مقدونی با اسکندر مقدونی در ۳۲۳ ق.م مبارزه کرد.

انطاکیه به عنوان پایتخت پادشاهی سلوکی به عنوان یک مرکز تجاری منحصر به فرد شکوفا شد، چرا که در انتهای غربی جاده ابریشم بود. تحت سلطنت روم هم یک مرکز تجاری باقی ماند و در روزهای آخر امپراطوری به مرکز مسیحیت تبدیل شد. در قرن هفتم توسط عربها به این شهر حملاتی صورت گرفت.

این شهر توسط قدرتهای بیزانتین و صلیبیون پس از نخستین جنگ صلیبی در ۱۰۹۸ بازسازی شد و اولین گام برای احیای این سرزمین مقدس بود. بعد از مرگ امپراطور بیزانتین در ۱۱۸۰ توسط سلجوقیان ترک مورد حمله قرار گرفت و دیگر هرگز بازسازی نشد.


۳.راونا

راونا
راونا

در اوایل، روانا چیزی جز یک مرداب و چند کلبه نبود! رومیان از این شهر غافل شده بودند ولی بعدها به عنوان یکی از مهمترین شهرهای روم در نظر گرفته شد. آگوستوس یک بندر نظامی در این شهر ساخت و باعث رونق آن شد. تریجن یک سری کانال های آب در اطراف راونا راه اندازی کرد. این شهر اهمیت بیشتری یافت، زمانی که امپراطور هونوریس، پایتخت روم غربی را به این شهر منتقل کرد. از آنجایی که اطراف شهر پوشیده از گل و لای و تالاب بود، این کار را برای محافظت از شهر در برابر  شورشیان ساده می ساخت.


۴.افسوس

افسوس
افسوس

افسوس یک شهر قدیمی یونانی ست که در قرن دهم توسط مستعمره نشینان یونانی ساخته شد. این شهر در سه کیلومتری جنوب غرب سلجوک امروزی واقع شده که در نزدیکی ازمیر ترکیه هست. افسوس در طول امپراطوری روم، یک مرکز تجاری و حمل و نقل بود، چرا که بندر آن شرق را به غرب متصل می کرد. معبد معروف آرتمیس در افسوس قرار دارد و این معبد امروزه یکی از هفت شگفتی دنیای باستان به شمار می رود.


۵.کارتاژ

کارتاژ
کارتاژ

کارتاژ یکی از مهمترین شهرهای روم باستان، توسط ملکه الیزا اهل فنیقه در ۸۱۴ ق.م ساخته شد. در ۶۵۰ ق.م آزاد شد. این شهر یک مرکز تجاری برای مدیترانه غربی بود. بربرها، یونانی ها در سیسیل و رومی ها با این شهر دشمنی داشتند. این تنش ها منجر به جنگ های پونی ( ۲۶۴ ق.م تا ۱۴۶ ق.م) شد. در پایان جنگ های پونی، سربازان رومی این شهر را کاملا ویران ساختند و به پایگاه رومی تبدیل شد و کارتاژی ها تحت سلطنت رومیان در آمدند.

 

ادامه دارد…
منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها