داریوش بزرگ سخن می گوید..

به خواست اهورامزدا چنان کسی هستم که راستی را دوست هستم، بدی را دوست نیستم. نه مرا میل است که شخص ضعیف از طرف توانا به او بدی کرده شود. نه آن مرا میل است که شخص توانائی از طرف ضعیف به او بدی کرده شود.

مرد دروغگو را دوست نیستم. تند خو نیستم. آن چیزهائیرا که هنگام خشم بر من وارد می‌شود سخت به اراده نگاه می دارم.

نه مرا میل است که مردی زیان برساند. نه حتی مرا میل است که مردی زیان برساند. نه حتی مرا میل است اگر زیان برساند کیفر نه بیند.

مردی آنچه بر علیه مردی بگوید آن مرا باور نیاید، تا هنگامی که سوگند هر دو را نشنوم.

آنکه را نافرمان می بینم و آنکه را غیر نافرمان می بینم و انکه را غیر نافرمان می بینم، آنگاه نخستین کسی هستم با هوش و فرمان و عمل، چون نافرمان و غیر نافرمان را می بینم، بیاندیشم.

هنرهائی که اهورامزدا بر من فرو فرستاد، و توانستم آنها را به کار برم، بخواست اهورامزدا آنچه بوسیلۀ من کرده شده با این هنرهائیکه اهورامزدا بر من فرو فرستاد کردم.

ای مرد، نیک آگاه ساز که من چه جور آدمی هستم و هنرمندیهایم از چه نوع و برتری ام از چه نوع می باشد! آنچه به گوش تو رسید برای تو دروغ ننماید! آنچه را که بتو دستور داده شده بشنو!

(گزیده ای از متن کتیبه داریوش بزرگ در نقش رستم، آراگاه داریوش)

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
70 نظرات
  1. انی کاظمی می گوید

    خدایا.. این سخنان داریوش است..شگفت انگیز است
    به معجزه می ماند.. دیگران مشغول چه کاری بوده اند؟

    1. زیباترینها می گوید

      اونا به فکر مردم خودشون بودند نه بفکر خود.بهمین دلیل کسیکه به فکر آسایش دیگران باشه معجزه میشه، حتی شما عزیز

    2. hessam می گوید

      ببینید چی بودیم . اجداد ما چه روح بزرگی داشتند . حالا گرفتار کیا شدیم از اون رئیس شون گرفته تا عروسکای خیمه شب بازیشون و ای شعبون بی مخاشون مثل سعید حدادیان و احمد خاتمی و علم الهدی و منصور ارضی

  2. انی کاظمی می گوید

    هر گاه نیاز به آرامش دارم، یاد داریوش می افتم، او یکی از کسانیست که من همواره یادش می کنم، کنار چندی بزرگان دیگر..

    سخنانش..هنوز پس از سالها که همین نوشته ها را می خوانم، متعجب تر می شوم.

  3. زیباترینها می گوید

    زیبا و جالب بود

  4. leila می گوید

    سلام دوست عزیز.
    اقای انی از صمیم قلب بهتون خسته نباشی میگم.ممنون

  5. یاسر می گوید

    واقعا زیباست

  6. مهدی سرافراز می گوید

    در سخت ترین شرایط خودت را بهتر میشناسی !

  7. َََََََعلی می گوید

    با درود
    سوالی مدت زمان مدیدی ذهن مرا به خود مشغول کرده،ودر مطالعات به جایی نرسید. شاید جواب آن نزد شما باشد،یا مرجعی معرفی کنید.
    همه مورخین و یا آنهایی که مطلب تاریخی مینویسند منشاء و اغاز آریایی ها را مهاجرت اقوام شمالی به سمت جنوب جهت دست یابی به زمین های بیشتر و بهتر ذکر میکنند.
    حال سعی میکنم به جغرافیای ان زمان برگردیم.
    عصر یخبندان به پایان آمده، و زمین در حال گرم شدن میباشد.این الگو که تا کنون هم روند پیشرونده دارد، ازمرکز به طرف قطب ها در حال پیشروی است،آنچنان که شهرسوخته در هفت هزار سال گذشته منطقه ای با جغرافیای کاملا متفاوت داشت.
    حال سه هزار سال پیش مدارهای شمالی که بطور حتم زمستان طولانی تر از کنون داشته بودنند،چگونه اسباب ازدیاد جمعیت و کوچ را برای افراد فراهم نموده است؟ یادمان باشد که کوچ کردن و تشکیل قوم آریایی دادن بایک یا دوخانوار صورت نمیگیرد.
    با سپاس

    1. پویا آریایی می گوید

      سلام دوست عزیز در تاریخ بین الملل گذشته( امپراتوریهای گذشته) حوادث و رویدادهای وجود دارد که اکثرا از روی تعصب نوشته شده اند و به دلیل ابر قدرت بودن آن ها مبدئی برای دیگران و آن را باور نموده اند.شما در موضوعی سرگردان شده اید که برای آن فرضیات فراوانی وجود دارد منهم یک فرضیه کاملا معقول را به شما میگویم .
      ابتدائا دین همه ی ما ایرانی ها(۹۰%)اسلام و به حقانیت وجود هستی بخش هستی یعنی خداوند اعتقاد راسخ داریم و میگوییم که خداوند حق است. یعنی تمام حرف هایش حق و حقیقت است. در قران کریم بار ها و بارها قضیه ی آدم و هوا پدارن و مادران همه ی ما آمده است و همه ی ما آن را میدانیم و احتیاجی به بازگو کردن آن نداریم. درست ترین و برترین جمله درباره ی پیشینیان ما انسان ها . اکنون این را من از شما مخاطب میپرسم که آیا آرامگاه(قبر) آدم (ع) را میدانی در کجا واقع شده است.!!!!!!؟؟!!!!!؟!؟ ؟ در نجف کنار قبر امام علی (ع) قبری با ۳یا ۴ متر وجود دارد که منصوب به قبر آدم است و اگر آدم(ع) آنجا باشد ما از روسیه آمده ایم یا همینجا بوده ایم. بلفرض که می گوییم قبر آنجا نیست در ادبیات فارسی ما نوشته ها و فرضیاتی وجود دارد که کورش کبیر همان حضرت سلیمان است و در دوران اسلام از ترس تخریب دیگر اثار توسط مسلمانان (تعصبی آن زمان) به کورش و دیگر نام ها تغییر نام پیدا کرد . جالب اینجاست حتی با رویکردهایی که ایارنیان برای حفظ آثار خود کردن در دوران اسلام اکثر مراجع عرب فتوا صادر کردن که هر کس بتواند تخته سنگی از تخت جمشید را در خانه ی خود داشته باشد قطعه ای از بهشت را برای خود خریداری کرده و همه به آنجا سراسزیر شدند. و تا این حد در دوران اسلام دوران ۸۰۰سال که ایران از نقشه ی جغرافیایی ملل ها پاک شده بود ایرانیان را تحقیر کردند و….
      اگر خواهان اطلاعات بیشتر در این باره هستید از معلم های ادبیات خود سوال کنید چرا که آنها آثار منظومی از گذشتگان ما خوانده و بر همه آنها مسلط هستند.
      امیدوارم به جواب خود رسیده باشید حرف دیگران باد هواست اگر حرف آنان را باور داشته باشی پس باید بدانی که ما همه از نسل میمون هایی هستیم بسیار نابغه بوده ایم. ()
      با تشکر::پویا آریایی

      1. پویا آریایی می گوید

        این را خاطر نشان کنم من مسلمانم و عاشق میهنم ایرانم.
        دیگران نگن این آقا پویا ضد مسلمونه.
        ولی بعضی مسلمونا واقعا آخرشن.

        1. مانی می گوید

          به کتاب مشیرودوله مراجعه کنید این اطلاعات صحیح نیست

      2. مانیا می گوید

        خاطر نشان برای آقای پویا اولا ۹۰%مسلمون رو از کجا آوردین؟ دوم اینکه از نظر شما بقیه ادیان اگه خدا رو قبول ندارن پس چیو قبل دارن؟ سوم اینکه نمیدونم سطح سوادتون چقدره و اگه بخوام بنویسم طولانی میشه ولی برید و مطالعه کنید اینکه انسان از نسل میمونه به حدی ثابت شده است که آقایون مرجع هم جلوش سرفرود آوردن (به رساله ی مکارم شیرازی مراجعه کنید)و اگه اطلاعات ندارید آقای مسلمون به ملت اطلاعات غلط ندین
        به آقایی که خواسته بودن بدونن که آریایی ها از کجا اومدن و بعدها به چند دسته تقسیم شدن در کتاب استاد حسن پیرنیا (تاریخ پیش از اسلام ایران) به تفصیل نوشته شده که میتونید به اون کتاب مراجعه کنند
        در مورد آرامگاه حضرت علی هم باید گفته بشه که این یه مسئله ی اعتقادی و ثابت نشده و اگر هم به قرآن اعتقاد دارید بهتره خاطر نشان بشم که حتی اگر قبر حضرت آدم اونجا باشه باز هم در زمان حضرت نوح کل زمین به زیر آب رفته و فقط افراد کشتی اون نجات پیدا کردن و طبق مطالعات ژنتیکی که تا امروز هیچی رو دستش بلند نمیشه اولین انسان ها سیاه پوست بودن که بعدها به جزایر اسکاندیناوی و… وارد شدن و از اونجاشورع به پراکنده شدن کردن

    2. سام می گوید

      اگه میخاین اطلاعات درستی داشته باشین به کتاب استاد حسن پیرنیا مراجعه کنید

    3. سامی می گوید

      برای اطلاعات دقیق به کتاب استاد حسن پیرنیا (مشیرودوله) مراجعه کنید چون پاسخ ها هیچکدوم درست نیست

  8. محمد مظفری می گوید

    درود برتمام مردان نیک پندار ایران زمین همچو داریوش وهمچو کورش کبیر

  9. حسام می گوید

    سلام باعث بسی افتخار است چنین طرز فکری عمیق وزیبا دران زمانهای بسیاردور وباعث تاسف است داشتن اینچنین طرز تفکری در این زمان از افرادی که فقط ادعای بزرگی و دینداری دارندکاش من کارگری ساده درزمان تو بودم واز حقوق شهروندی بهرهمند بودم

  10. جواد می گوید

    سلام بر همه . از چنین سخنانی بسیار خوشحال می شوم . چون کسی که بزرگ است ، بزرگ است و نمی توان آنرا کوچک کرد .از هر ملت و ملیتی که باشد .فقط میبینم که بعضیها خیلی توپ و تگر میشند و هی آریا آریا میگند.لطفا تاریخ همان شهر سوخته را از کارشناسان فنی فنی فنی بپرسید نه از گداهای علم تاریخ .که اگه باز هم مطلب داشته باشند ، باز هم گدایی می کنندو اصل مطلب را نمیگند . هنوز نام پارس و آریا در جایی نیامده و ثبت نشده بود و شاید هم آفریده نشده بود که تمدن ترکان قدیم بر کل پهنه بین النهرین و آسیای صغیر و فلات ایران به غیر از سرزمین آشور (بخشی از کردستان فعلی عراق)، هنر و صنت و . . . . و حماسه و از هر چی که فکر کنی در حد اعلای خود بود و اینها در آخرین روزهای زوال خود بودند که کوروش خان و داریوش بزرگ هنر اینها را غارت کرد و در تخت جمشید ، مجسمه های سنگی شیر و . . . همه از تمدن آنها دزدیده شده و یا همان هنرمندان اقدام به ساختن چیزهای جدید کردند. حالا ما ناراحت نیستیم ولی از تعصب خشک بعضیها دلگیر میشیم . شاید دیدید که همیشه می گند : فان ملت در قدیم التصاقی زبان بوده چون می ترسند که بگند ترک زبان بودند .آری سومر و عیلام و حتی آذربایجان ( ماد بزرگ ) ، اورارتو و . . . . . و . . . و …. همه التصاقی زبان یعنی ترک بودند . باید بدونید که تخت جمشید روی خرابه های آرامگاه و زیارتگاه سومریان و عیلامیان بنا شده ، لج نکنید به اصل مطلب برسد.
    همچنین بعضیها شاید بگند که آیا ترکان امروز ، زبان آن ترکان قدیم را میدونند ، باید بگم که حدود ۱۵ درصد کلمات شناخته شده حکاکی شده آنزمان هنوز هم کاربرد دارند مثل افسانه قیل قمیش ( نی نازک ) که خیلی معروفه و دیگه از قدیمیترین حماسه ها در جهانه ، یعنی دیگه از قبل از آن دیگه چیزی بدست نیومده. و حالا من میپرسم که هیچ شما از نوشته های حکاکی شده روی قبر کوروش و داریوش و . . سر در میاورید . خودتان برید و بخونید ، حتی یک کلمه نخواهید فهمیدو باید چرندیات کاشفان مثلا این قبور که همگی خارجی اند رو تحویل بگیرید.همه جا هم یک چیز معنی کردند.منم کوروش بزرگ.اهورا مزدا … و …. منم داریوش بزرگ .اهورا مزدا …. لطفا دقت کنید و زود عصبانی نشید . بعد که اینا رو تحقیق کنید و قبول کنید که باید هم بکنید، من میگم که ارتباط زبان ترکان قدیم و امروزی بسیار زنده تر از ارتباط زبان قدیمی شما و امروزی شما بوده است.شما ۰ درصد ارتباط و ما ۱۵ درصد ارتباط .باز هم ناراحت نشید . گذشته ما ل ترکها بوده و از چین تا فرانسه و حتی اسکاندیناوی زیر چکمه ترکها و هنر و رزم آنها بوده و من میگم آینده هم چنین خواهد بود و خداوند ملتی را بر دیگری برتری نداده اما هنر و هوش ملتها است که این رو به معرض ظهور می رسونه ….تازه دوستان شما هیچ میدونید که هزاران و البته میلیونها سنگ نبشه و آثار تاریخی ترکان قدیم رو تا حالا میراث فرهنگی شما ها از بین بردند یا مخفی کردند . یه روزی اونها فاش خواهند شدو آنوقت متاسف خواهید شد .البته هم اکنون حدود بیش از ۱۰۰ هزار تا از این سنگ نبشته ها در موزه های آمریکا هستش.بعدا شاید اگه مثل داریوش بزرگ هنر تامل داشتید اطلاعات بیشتر ی میدم.

    1. سام می گوید

      چقد قشنگ توهم زدی خوشم میاد
      یه راس بگو خدا همه ی مردم دنیا رو خر آفریده بود فقط شماها همه چی بلد بودین
      خوبیه ما حداقل اینه که همه چیو منصوب به خودمون نمیکنیم
      البته همین امروزه هم شما مدعی مولانا ی بلخی و سنت نیکلاس یونانی که ترکن چرا چون خاکشون امروز در مرزهای ترکیه است یا ۳۰% زبان انگلیسی از ترکی اومده مدل موی معروف آلمانی رو ترکا اختراع کردن!!!!!
      انگار این طور که از حرفای شما مشخصه این رفتار ارثیه و عادت دارین توهم بزنین
      شما با این همه ادعا چرا امروزه یا تو تاریخ ۵۰۰،۴۰۰ ساله هیچ مشاهیر معروفی ندارین

      1. سام می گوید

        فقط یه جمله معروف از حافظ که در فال ملا سید عباس تبریزی در زمان شاه اسماعیل صفوی معروف به ملا مگس که اسرار شدیدی در خرابی آرامگاه حافظ داشت برای عزیزانی که میخوان خورشید رو تو روز روشن با یکسری توهمات انکارکنن بسیار به جاست که فرمود:

        ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولانگه توست
        عرض خود میبری و زحمت ما می داری

        روحش شاد

        1. Türk Güney Azərbaican می گوید

          با درود

          شما که اهل شعری پس براتون از الا تهرانیای استاد شهریار می گم که اتفاقا مثل تمام شعر موضوع روز هستش!
          (به تمام پارس ها خواندن این شعر و تعمق در اون رو توصیه می کنم)

          تورا تا تورک آزربایجان بود و خراسان بود
          کجا بارت بدین سنگین و کارت بدین سان بود

          چه شد کورد و لر یاغی کز او هر مشکل آسان بود
          کجا شد ایل قشقایی کز او دشمن هراسان بود

          کنون ای پهلوان چونی نه تیری ماند و نی جوشن
          الا تهرانیا انصاف می کن خر تویی یا من

          کنون گندم نه از سمنان فراز آید نه از زنجان
          نه ماهی و برنج از رشت و نی چایی ز لاهیجان

          از این قحط و غلا مشکل توانی وارهاندن جان
          مگر در قصه ها خوانی حدیث زیره و کرمان

          دگر انبانه از گندم تهی شد دیزی از بنشن
          الا تهرانیا انصاف می کن خر تویی یا من!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          یاشاسین تورک آزربایجان!

  11. ARMAN می گوید

    داریوش کبیر کیر مرا خورده است که از این گوه هایه زیادی نوش بر جان کرده است.
    داریوش همان کسی است که سرش در کنار رود آراز(واقع در آذر بایجان) از تنش بدست زنی ترک بنام تومروس آنا جدا شد.
    پس ریدم تو دهن همچین کسخلی که بدست یک زن آن هم ترک کشته شد.

    1. جواد می گوید

      سلام دوباره ، با درود به Arman عزیز ، من هم حرف ایشان را تایید میکنم و میگم زمانی که کوروش همه ایران را گرفت متوجه شمال غرب ایران یعنی آذربایجان امروزی و ماد بزرگ آنزمان شد و با دسیسه و نیرنگ سپاه ترکها را شکست موقت داد و در این نبرد و بدنبال ماجرایی مردانه پسر شاه ما ترکها ( تمرکیس بزرگ ) مانند بابک نامدار و پهلوان بزرگ ما ترکان که مانند او در ایران نه زاده شده و نه زاده خواهد شد البته نه بدست کوروش بلکه با شمشیر یک پارس که از دستش سریعا در آورده و خود را کشت تا ننگ اسارت را یدک نکشد و شرمنده از ملت خویش که نتوانسته بود خوب از پس کوروش برآید ، آری مادرش تمرکیس دلاورانه در نبردی در نزدیکی رود آراز ( ارس ) کوروش را گرفته و سر از تن جدا نمود و سرش را داخل کاسه ای که از خون کوروش پر شده بود به مرکز حکومت پارس روانه ساخت . افرین بر وی و جاودانه باد نامش که ستمهای پادشاهی جفاکار و بزدل و مکار را اینچنین جوانمردانه داد .در ضمن ماد بزرگ نه بعنوان خراجگزار پارس بلکه بعدها بعنوان متحدی برای حکومت هخامنشی تبدیل گشت که تا سالها ی متوالی رومیان در نبردشان اسمی از هخامنش نبرده اند بلکه بسیار از ماد سخن رانده اند که قابل توجه آنهایی است که این حقایق را ندیده گرفته و یا مخفی می نمایند و فقط از اسم هخا استفاده می کنند ، اینان مانند عرق خورهای آماتور ، اسم هخا که می آید فوری مست می شوند و خیال می کنند که دنیا فقط از آن هخاها بوده ، لاکن دیگرانی نیز وجود دارند و داشته اند و باید همه را دید پس چرا اینها هیچ از پس رومیان بر نیامده اند و فقط بیابانهای اعراب را تسخیر نموده اند و همیشه با صدها هزار کشته از مقابل رومیان می گریخته اند و بندرت پیروزیهای آنهم سطحی و در اطراف مستعمرات رومیان بدست می اوردند . آیا اینطور نیست؟ اما بزرگان ترکان را ببینید: چنگیز خان – گوبیلای خان – آتیلا – بابک – امپراطوری عثمانی که در بطن خود دهها آدم سیاستمدار و جهانگشا دارند. تیمور خان – اکتای – آلپ ارسلان – نادر شاه – شاه عباس قاجار – شاه اسماعیل صفوی و . و . . . . . .
      حالا از اطناب کلام معذرت می خواهم و هدف شمردن قبرها جهت برتری نیست . فقط اونقدر هخا هخا می کنند که آدم آتیشی می شه و من هم خواستم فقط جوابی باشه به دروغهای بسیار و کثیفی که نقل می کنند . خبر جدید شنیدم که میگند در دریای مدیترانه کشتی جنگی پیدا کرده اند که بادبان ندارد و جایی برای پارو زدن هم ندارد و نتیجه گرفته اند که احتمال یقین یکی از کشتیهای بیشمار هخامنشیان در حمله به روم بوده که مجهز به موتور محرکه بوده است حالا موتورش چی بوده و با چه نیرویی حرکت می کرده خدا می داند .ببینید چه جفنگیاتی تولید می کنند و به خورد مردم احمق میدند . چرا نتیجه گیری نمی کنند که این کشتی مثل یک ماشین بوده که فاقد چرخ و موتور بوده و توسط یک کشتی بزرگتر دیگه یدک کشیده می شده و احتمالا زمان کافی برای نصب سیستم بادبان و و ایجاد اتاقهایی برای پارو زدن نبوده . هان !!! کدامش به واقعیت نزدیکتر است. خودتان قضاوت کنید.

      1. hassan partorastin می گوید

        barat moteasefam ke be changizo ghblayo ina minazi hame midonan changizo daro dastash khonkhar bodan ,,dovoman ki gofte atila tork bode,,atila padeshahe barbarha bode,,3voman babak 1marde parsi bode ,fekr mikoni torkha ki bodan va key be iran omadan ???dar zamane babak torkha aslan to iran nabodan..torkha avalin bar dar zamane samaniha be iran omadan va shodan gholamo barde parsiha,,torkha tanha ghome motahede moghola bodan chon az lahaze khoye vahshigario bi tamadoni o nafahmi ba moghola mo nemizadan.mogholha va torkha ba tamame vahshi gari nimi az donyae on zamano taraj kardano zano bacheo hata az bas vahshi bodan heyvanat raham koshtan.
        va ama osmani:ino begam ke torkha ba mostaghar shodan dar iran kam kam fahmidan ke vahshigari kare khobi nist va be farhange iraniha alaghemand shodan baraye farzandaneshon esme irani entekhab kardan mosalman shodan adam shodan na mese shoma ke alan tohin mikoni nabodan ,zabane rasmie torkhaye osmani parsi bode ,namehaye darbareshon be zabane parsi bode,,lebaseshon lebase irani bode,,

        man beshoma nasihate baradarane mikonam ghabolkon ke natanha torkha balke hich ghomi nemitone khodesho hamradife ariyaiha gharar bede,herodot dar ketabesh minevise :iraniha mardomani fogholade ba adab ba farhang va mehr bani hastan ,,harja ra ke fath mikonan abad mikonan hata kharabihaye anja ra abad mikonan va cbar ronaghesh miafzayand(bar akse moghola va torka ke mikoshtano viran mikardan)iraniha az ebteda 1ta parast bodan torkha chio miparastidan???
        are shoma behamon changiz benazid behtare
        ma iraniha 1zarbol masal darim ke mige
        in rah ke miravi be tor kestanast,,midoni yanichi,,

        shoma hata nemidoni hakhamaneshiha ham dore romiha nabodan balke ba unaniha hamdore bodan
        motasefamke enghad fekret kotaheo hasod ,,albate hagh dari manam jaye shoma bodam hasodie chenin ghome sarbolando ba shakhsiatio mikardam,chon ghome shoma ke hich hich ghomi eftekharate ghome sharife ariyaiharo nadare
        movafagh bashi aghaye torke ba kelas bye

  12. مهدی می گوید

    شب همه نژادپرستها به خیر.این کوروش و داریوش شما با چهره پیغمبر گونه که واسش ساختین باید بگم تمدنهای آشوری و ایلامی و ماد از بین بردن و بعد از اون خواستن دنیا رو بگیرن که به …رفتن.

    1. ما می گوید

      اولا که ایلامی ها قبل از هخامنشیان و در زمان حکومت ماد بر ایران با پارس ها قاطی شدن قک نمیکنم مردم جنوب الان بخوان غیر فارس باشن!!!! و در مورد ماد ها که همین الانم هستن و قومیت کرد رو تشکیل می دن توتاریخ هرودت از طرز لباس پوشیدنشون می تونی اینو بفهمی در مورد آشوری ها هم آثاری مربوط به زمان قبل از ساسانیان یعنی بعد از هخامنشیان وجود داره دیگه سنگ نوشته هایی به اسم خودشون و زبان خودشون که ما ننوشتیم دیگه سنگهای قدیمی کتاب نیستن که بشه جعل کردن یه کم فک کنین و مطالعه کنین بعد حرف بزنین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. Mostapha می گوید

    ریدم تو دهن شما دو تا کسکشی که ازتون معلومه یا بسیجی کون نشورین و یا اطلاعاتی کسکش.
    هدفتونم چیزی جز از بین بردن تاریخ و تمدن ۷۰۰۰ ساله ما نیست و میخواید هرچه بیشتر زیر کیر عربهای ملخ خور برید.
    دفعه آخرتونم باشه که راجع به این دو افتخار بزرگ بشریت اینجوری گه خوری میکنید.

    1. ALI می گوید

      با سلام پرفسور متخصص فوش ، آروم باش ، تازه این اولشه و سرش رو گذاشتم ، تا ته بره زمان می بره .
      اولا تاریخ شما ۳۰۰۰ و خورده ای ، نکنه قدمت تاریخ ایلام ( در حدود ۳۰۰۰ سال) و سومر ( تا حدود ۷۰۰۰ سال و در بعضی منابع ۹۰۰۰ سال ) رو هم رو تاریختون جمع می کنید. احمق به نقشه جغرافیایی که در دوران نمی دانم ابتدایی بود و یا راهنمایی نگاه نکردی یا اینکه اصلا درس نخوندی . کلا منطقه شمال ایران ( آذربایجان و ترکمنستان و هرچی به طرف شرق بروی ) تا حتی بالاتر و بالاتر و بالاتر و در کل شرق وغرب دریای خزر(این اسم ترکی است و خزرها اجداد آذربایجانیها هستند و اس یا اذ یکی از این قبیله های خزر است که بعدا اس + ار + بای + جان یا آذ + ار + بای + جان نامیده شد)را در نقشه سکا نام نهاده و در ترکی آلا یعنی قرمز و همچنین رنگی و یا رنگین و وقتی می گیم آلاسکا یعنی منطقه سکونت سکاهای قرمز پوست یا رنگین پوست و وقتی میگیم کانادا ( که اکپر ترکهای دنیا بجای خ از ک استفاده می کنند ) یعنی جزیره برزگ و نمیدونی که الان هم این سرخ پوستها وجود دارند و خیلی از اونها به مادر همان آنا میگن که ما میگیم و البته دشمنی با تاریخ ما رو انگلیسیها و کلا اروپایی نژادها بیشتر از شما فارسا دوست دارند چون می دونند بزرگترین خطر و خطر اصلی نابودی اونها ما هستیم و میدونند که زمینهای ما رو اشغال کردند پس ای احمق در مقیاس جهانی چقدر بر ضد ما تبلیغ و فعالیت می کنندبصورت پنهان و آشکار در تکه تکه کردن ما و نابودی آثار ما و اختراع تاریخهای موهوم و جعلی برای سایر ملتها و قرار دادن آنها در مقابل ترکها . شما که پشیزی بیش نیستی و با یک فوت . . دیگه چی بگم .این ماها بودیم که در زمان چنگیز خان از چین تا روم رو فتح کردیم و همچنین در زمان تیمور و در زمان آتیلا و آلپ ارسلان و در عصر جدید ترکهای عثمانی دو بار تا دروازه های آلمان پیش رفتند بدون اینکه پشتیبانی یا متحدی داشته باشند .نمیدونی که نصف خاک روسیه مال ترکها است و یک سوم جمعیت روسها ترک زبان هستند و زبان دوم روسیه حتما ترکی است و اونها هیچ تاریخی ندارند چون تاریخشون ۳۰۰ یا ۴۰۰ ساله هست و میدونند و تو هم بدون که روسها بمدت هزاران سال تحت سیطره ترکها بودن و مسکو جولانگاه خزرها و تاتارها و هونها ( که پاره ای از آذریها از این دسته اند ) و اغوزها ( که پاره ای از آذریها هم از نژاد اوغوز هستند مثل شماها که فارس ولر و کرد و . . .هستید )بمدت هزاران سال بوده است و نمیدونی که بخاطر این کینه چند هزار ساله و خطری که از ناحیه ترکها میدیدند و می بینند اونها در فرصتهایی که در جنگ جهانی اول و دوم بدست آوردند ، چند صد هزار ترک تاتار را قتل عام کردند و باقیمانده را به طرف شرق روسیه کوچانیدند و شبه جزیره کریمه و بخشهایی از اوکراین را که خاک عزیز ماست را غارت کرده ، جمعیت ترکها رو نابود کردند و بهر بهانه ای میخواهند که بصورت جعلی با تراشیدن یا گذاشتن سنگی در این مناطق و بعد پیدا کردن اون بهانه کنند که اوه اینجا سرزمین مثلا اقوام هندواروپایی بوده و غیره .بچه اونقدر ما در معتدلات سیاسی جهان در گیری داریم که تویی که به اندازه پشه نیستی چی ها خیال می کنی .داریوش و کوروش بودند اما حتی کوچکتر از ایلام کوچیک بودند اما این غربیها به جهت اینکه نژاد ترکها و وجود اونها رو تحت شعاع قرار بهند اقدام به جعل تاریخ ما کردند و احمقهایی مثل تو به این جفنگیات مبالید چون احمقید و سواد ندارید .اونها هر چی بگند چون حتما به نفع شما دارند میگند خوشایند شماست . بد نیست سری به ویدیوی پور پیرار که ترک نیست بزنید تا ببینید چقدر در تاریخ این منطقه ریدند.بچه جان تاریخ آغازسش با ترکها است و حتما هم بدان پایانش نیز با ترکها خواهد بود . کین هزاران ساله هند و اروپاییان از ما ، ما را قطعه قطعه و سرزمینهایمان را در بسیاری از نقاط دنیا غصب کرد ، ببین و یا نو ه ها و … شما خواهند دید که کین ۵۰۰ یا ۶۰۰ ساله ما چه خواهد شد .
      زمانی که کسی مثل آتیلا بیاید ومیلیاردها درصد خواهد آمد ، شما به مثابه برگی خواهید بود زیر پای فیل ، اصلا خنده دار است که اسم شما را ببرم .

      1. ALI می گوید

        با اصلاح این که در بالا گفتم و اونها هیچ تاریخی ندارند منظور روسها بودند .
        و با عرض شرمساری از اینکه از کلمات بدی استفاده کردم ، پوزش خواسته چون ایشان عفت کلام را نگه نداشتند و بعد، از بزرگترهای خودم خجالت کشیدم از چنگیز تا پدران فعلیم که نباید خونسردی خود را از دست بدم.راستش بعضی از حرفها را در جواب به ایشان نوشتم و هم وطنان ما خیال نکنند که ترکها آدمکش یا غارتگرند ، نه بخدا آنها در مقیاس جهانی دوستدار صلح و آرامش اند و اینکه می گویم میلیونها درصد کسی خواهد آمد راست میگم چون عدالت خداوندی ایجاب می کند. و قهرا نبرد اینده ما باید باشد چون حق ما است و در فرصتی که زمان و مکان به ضرر ما شد آنها ضربات بس ناگواری بر ما وارد نمودند.صلح خواهی و عدالت ما را ببین که در زمان سومریان و ایلامیان و مادها که شما ها یعنی اجداد شماها آمدند ، اجازه دادند در سرزمینهای گرم جنوب و مرکز ایران که مساعد برای ترکها نبود مسکن گزیده و در تحت حمایت ترکها آرام آرام پا بگیرید ، اما تا یک فرصت پیش آمد جناب کوروش خان که نام زندگی قبلی اجداد خود را اسارت میشمارد یکدفعه به قلب ترکها زد ، ابتدا ماد و سپس ایلام و سپس سومر و بعدها اورارتو و طوری اورارتو را نابود کرد که تا هزاران سال کسی در ان سرزمین نبود مگر بصورت کوچ نشین و بعدها کردها آرام آرام به آن سرزمین پا نهادند.
        ببین مگر ترکها از قبل فرصت نداشتند. چند صد سال فرصت داشتند و حتی می توانستند اجازه ورود فارسها را به ایران ندهند تا اینکه شما ها هنوز هم در مناطق کوهستانی هندوکیش و افغانستان باقی بمانید . نه ، انها اجازه دادند و کاری هم با شما نکردند ، اما شما . سخاوت و دوستی شما کاملا معلوم هست و حتما کوروش و داریوش انسانهایی بسیار صلح دوست و تمدن ساز بودند.شکی در آن نیست .
        حالا چرا من اینها رو میگم چون من الان در این بازی نقش دارم و بخاطر اشتباهات بعضی از گذشتگانم و یا خیانت آنها که بی شک ترک نبوده اند و حتما ژن آنها و DNA آنها اصل اصل نبوده است وضیعتی دیگر را برایم پیش آورده است و من میدانم که خودم در ساختن اینده و تاریخم نقشی بسزا دارم و خواهم داشت.

        1. مانیا می گوید

          لطفا به هیچ قومیتی توهین نکنید مخصوصا با پارسها هستم که حداقل باید وام داره آدمای بزرگی مثل کورش و داریوش باشن تا تمدن خودشون رو نشون بدن
          نکته ی دیگه این که کردها همون ماد بزرگ هستند و پارس نیستند و همچنین لرها که از شمال هندوستان وارد ایران میشن و الان نصف اروپارو گرفتن وآذری های اصل(نه ترکها) ماد کوچک هستند
          بهتره بگم یک سری از حرفات و اطلاعاتت درست بود ولی نه همش ترک و تاتار از اقوام زرد پوست هستند(چشم کشیده) ولی اینایی که تو ایران هستند سکاهایی(یکی از سه قوم آریایی) هستند که در اثر حمله ی ترک ها ، ترک زبان می شن و بعدها در مرزهای بالای ایران که لازم به ذکره از بالای مرزهای قفقاز شروع میشه با ساسانیان در جنگ بودن که بعد از شکست ایران به دست اعراب و سالهاحکومت عرب بر ایران اعراب رو شکست دادن و وارد ایران شدن فکر نکن که تواین حمله تنها بودن بلکه متحد بزرگشون یونان بود که قبل از عربی شدن ایران با ایرانیا بودن علیه سکاها… بعد از اونم به زور مردم آذربادگان که ماد کوچک محسوب میشدن رو ترک زبان کردن البته با زور

          اینا که گفتی همگی نشانه وحشی گریه نه تمدن کسی منکر اینکه ترک ها وحشی وبربر و خون خار بودن نشده ولی اگه کمی چشمات رو باز کنی و نگاه کنی آدمای امروز تمدن رو می پذیرن نه وحشی گری رو به همین دلیله که حرفی از شما در تاریخ نیست و در زمن این تاریخی که گفتی همگی ماله بعد از اسلام و خودتم الکی به چنگیزخان نچسبون
          چون چنگیز ماله مغولستانه و نه تاتاره و نه ترک و از همه ی اونا خونخوارتر بوده
          اگه ممکنه میشه یکی از مشاهیر بزرگ ترک و کسی که تو دنیا تأثیر گذار بوده رو اسم ببری؟

  14. محمد امین امامی می گوید

    برای ملک ایرن زمین تاسف میخرم که همانند یک تکه پارچه در دست چند کژ خیم پاره پاره میشود چون بسیاری ادعای وارث بودن آن دارند.
    اینگونه افکار نژاد پرستانه که بین ایرانیان به وجود آمد ریشه اش از استیلای ننگین عرب است و تنه اش در زمان قاجار به دست استعمار گر پیر(بریتانیا).یک زمان برادران ترک ساز جدایی طلبی زدند و زمانی نیز خاموش گشتند و امروز با سیاستی که امریکا در ترکیه و آذربایجان به کار بسته است تا ایران تکه تکه شود باز برادران ترک ما تحریک شدند و به جای همبستگی با هموطنان تاریخ را پاره پاره میکنند.
    صد رحمت به برادران کرد که باز حداقل خود را آریایی اصیل خطاب میکنند و بخشی از تاریخ پارس را از آن خود میدانند.
    دوستان ترک عزیز در تاریخ حتی تاریخ نگارانی چون هرودوت که نژاد پرستانه در مورد ایران می نگارد نمیتواند شکوه ایران را و مدرن بودنشان را کنار بگذارد.اگر کمی تاریخ را بررسی کنید و در مورد راز های تخت جمشید و هخامنشیان بررسی کنید دیگر اینگونه بی پایه و به دور از هیچ سندی در مورد ایران و عصر طلایی هخامنش سخن نمیگویید.
    شما اگر تنها سندی که از قدرت ترکان در مورد فتوحات و کشور گشایی هایشان در اروپا ذکر همانند ها در چند زبان عنوان میکنید به جای تاریخ ابتدا زبان شناسی را مطالعه کنید.اکثر این همانند ها در کل زبان ها وجود دارد.مانند مادر،پدر،برادر در فارسی و انگلیسی.گت و مانا در ترکی و انگلیسی و غیره.پس به قول شما هم فارس ها بگویند همانند های زیادی که در زبان فارسی و انگلیسی حتی فرانسوی و آلمانی و جود دارد به خاطر قدرت پارس هاست.
    عزیزم این سندی که تو رو میکنی بر میگرد به مهاجرت اریایی ها قبل از تشکیل هرگونه امپراتوری و کشوری و حتی اگر بیشتر مطالعه کنی میفهمی که زمانی که ارییایی ها وارد ایران شدند ایرانی ها در انجا سکونت داشته اند.پس اگر اینگونه باشد همه ما برادریم.
    در ادامه خیلی بد است که دشمنی بین دو نژاد باعث کوبیدن و از بین بردن فرهنگ ها و تاریخ نژاد دیگر باشد.
    چنگیز خان هم بیشتر از آنکه ترک باشد مغول است و مغول بیشتر به چینی ها نزدیک ترند تا ترکان.زمانی که فتوحات را انجام داد با ترکان ،ایرانیان،هندو ها و حتی بخشی از اعراب زادو ولد کرد پس همه این نژاد ها ادعا کنند چنگیز قهرمان تاریخ ماست؟
    و اگر برادران ترک ما چنگیز را جزو قهرمان انتخاب کرده اند سخت در اشتباه اند چون چنگیز جز کشتار قتل نژاد پرستی غارت و… چیزی با خود به همراه نداشت.و هر جا که رفت چیزی از تمدن باقی نگذاشت.
    به اصل خود برگردیم.چه ترک چه فارس چه کرد چه لر و… همه از مادری به نام ایران و پدری به نام اریا هستیم.

  15. سیاوش می گوید

    آخه این ترکا به چی می نازند. آره شما همیشه وحشی بودبد و آرامشو از ایران سلب کرده بودید و همیشه هم سر جاتون نشنوندنتون.
    ترکا هنوز هم بعد از این همه پیشرفت معنی درصد رو نمی دونند. مثلا تو برنامه نود می گن تراختور ۱۵۰ درصد طرفدار داره
    یا مهندس و دکتراشون می گن که ما پر طرفدار ترین تیم دنیا هستیم
    یا میگن بعد از منچستر اولیم (نمیدونن که بعد از منچستر به قول خودشون باید دوم باشند)
    خلاصه می خوام بگم با این اقوام وحشی و زبون نفهم نمیشه بحث علمی کرد.
    الن هم که ایران اینقدر بدبخته ۸۰ درصدش بعلت وجود این ترکای تعصبی هست
    درود بر کورش

  16. ali می گوید

    با سلام به شما که اگر ناراحت نشی بهت بگم دوست.شما دلسوزید و بخشی از چیزهایی که گفتید درست است و بخشی غلط . اتحاد ، برادر جان با همین دوستی بدست می اید نه اینکه اصل ونصب ( یا نسب ) کسی را بدروغ از دستش بگیرید و بعد او را دوست و برادر خود تلقی کنید . چنگیز در فرهنگ ایران آنگونه که معرفی شده ، غارتگر و . . . نشان داده شده حال اینکه اینگونه نبوده است و البته هر جنگی کشته ها و خرابی هایی دارد واما شما تامل کنید که بعد از حمله مغولها به ایران کدام نژاد و یا طایفه و تمدن به کلی از صحنه روزگار محو و نابود گشته است ، اینها هم از توهمات و اندیشه های نژاد پرست و تند رو ایران ( فارسها ) است که میخواهند بگوید : آنقدر پیشرفته بودیم و آنقدر داشتیم ، اما حیف که این ترکها نگذاشتند و . . .
    و اما کوروش وداریوش شما تمدنهای بزرگ ایلام و سومر و اکد و آشور و اورارتو و و و و و و را نابود ساختند که امروزه جز از خرابه ها و سنگ نبشته ها و آثار معماری آنها چیز دیگری بجا نمانده و فقط تعداد کمی آشوری آنهم بدلیل کوهستانی بودن منطقه خودشان که احتمالا در جاهای صعب العبور پناه گرفته اند توانسته اند جان سالم بدر برده و زبان و نژاد خود را حفظ کنند البته دیگر نه بعنوان ملت . چون دیگر همه آنها هم اگر جمع شوند شاید چند صد هزار نشوند.
    دوست من اغراق نمی کنم به تاریخ برگرد و مطالعه کن ببین ایا نوشته اند نژادی و ملتی بود و با حمله مغول دیگر ناپدید شده .بلکه آنها بسیار هنردوست بوده و حتما خوانده ای که بسیاری از شاعران و سخن وران و اندیشمندان در دربار آنها و بلکه در دربار همه حکمای ترک بوده و در پناه آنها فعالیت کرده اند و گرچه باز از فضای باز سیاسی ، سوء استفاده نموده اند مثل فردوسی که در دربار …. ( خودت پیدا کن ) … بوده اما بسیاری از مضامین شعر و نثر و نظم و . .. فلانش بر ضد ترکها بوده .ببین و حکمت دمکراسی را بررسی کن .
    دوست من ، من به چنگیز نگفته بودم به ایران حمله کند و شاید هم خوشحال نیستم و مسول حمله او به ایران نیستم .ایشان نه تنها به ایران ، بلکه به کل دنیا حمله کرده و به تمام قبایل ترک دیگر نیز یورش برده اند اما صدمات او به سایر ترکها بسیار ناچیز و در بسیاری از موارد حتی به چشم نمی آید. که صد البته بخاطر هم نژاد بودن بوده است. تعجب میکنم که اظهار می دارید مغول و ترک دو چیز جدا از هم هستند . اگر یکی از ترکان آذربایجان را به اولان باتور بفرستند زبان آنها را مثل زبان مادری خواهد فهمید و همینطور است زبان اورومچی ( در بعضی از نقشه ها قورومچی نوشته شده ) و آقسو در چین .همانطور که شما با افاغنه و تاجیکها هم نژاد هستید . ما هم با آنها و تاتارها و ازبکها و ترکمن ها و قزاقها و صد البته با ترکهای ترکیه هم کیش و هم نژاد هستیم . تفاوت زبان ما به تفاوت لهجه تهران با شیراز و کرمان و یزد با همدیگر می ماند و من ترسیدم حتی این تفاوت را بین زبان تهران و شمالیها بیان کنم که از زبان آنها چیزی دستگیر آدم نمیشود. دوست خوبم و اما اینهمه که گفتم قرار نیست ما همه جمع شویم و بر ضد شما بجنگیم . این تعاریف و تفاسیر فقط نشاندهنده گستره وجودی نژاد و زبان است و نه چیز دیگر .دوست خوبم باز نمی خواهم بگویم که حق با کی بوده و بدون اینکه از کسی جانبداری کنم ، حقیقت را می گویم . اینکه می گویی یک زمان برادران ترک ساز جدایی طلبی زدند و زمانی نیز خاموش گشتند ، باز اشتباه میکنی .اتفاقا سیاست بریتانیا این بود که نگذارند حکومت در ایران باز بدست ترکها بیفتد و یا احتمالا آذربایجان از ایران جدا شود . در آن زمان ارتش رضاخان با مسلح شدن توسط بریتانیا و در اختیار گرفتن هواپیما توانست ترکها را سرکوب کند و فقط تعدادی که بصورت آماری درست است در آن زمان بیش از چهل هزار ترک ( شامل مرد مسلح ترک بهمراه زن و بچه ) اعدام شده و سر به نیست شدند . من میگویم این تعداد حتی از دویست هزار نفر هم بیشتر بوده و اصلا خانواده ها و طایفه هایی سر به نیست شدند که حتی یک نفر زنده نماندند تا آمار کشته شدگان خود را بردارند. پسر جان فکر می کنم هنوز و تا حالا صهیونیستها اینهمه فلسطینی قتل عام نکرده اند .من نمیگم کدام طرف باید می برد و . . . یا اصلا شروع و پایان چطوری بوده ، موضوعی که مهمه اینه که این اتفاق در عصر جدید بوده و به عوض اینکه در حالت جنگی فقط مردها میجنگند و کشته می شوند ، این آقای تمام کثافت و بیژ ( به زبان ما یعنی حرام زاده و شیطان ) یعنی رضاخان ، دستور کشتار و اذیت زنان و بچه های تفنگداران ترک را صادر میکند ، چرا؟؟؟؟؟؟ چون بریتانیا وفرانسه در آنسوی امپراطوری عثمانی ، در دریای اژه( Ece) و سفید(Ak Deniz) و مدیترانه مشغول نبرد سهمگین برای نابودی امپراطوری و به عقب راندن ترکها از اروپا بودند . دوست من این کشتار در ایران بدست رضا خان سگ باید انجام میشد تا از اتحاد و قوت گرفتن احتمالی نیروی نظامی ترکها جلوگیری بعمل می آمد. در آن نبردهای دلاورانه بیش از ۲۰۰ هزار سرباز ترک شهید شدند تا توانستند دهها فروند کشتی و ناو جنگی دشمن را نابود ساخته و اجازه ندهند که یک سرباز متجاوز پایش را روی خاک ترکها گذاشته و آنرا نجس سازد و اینکه نتوانستند مثل کره و آلمان به دو تکه تقسیم کنند . اما سیاست ، ضربه سختی به پیکرآذربایجان وارد ساخت که هنوز التیام نیافته است.

  17. ali می گوید

    با سلام دوباره
    ناراحتم از اینکه حالت جنگی پیدا کرده ایم . چه شما به عقاید من می تازید و من به عقاید شما .راستش کل این سایت را من یکبار دیگر بالا پایین کردم و مدام دیدم که من از کشتار ترکها نوشته ام که واقعا هم درست بوده است. خب راستش این یک علت بسیار مهم و روشن دارد . ترکها خطر بالاقوه و بالفعل چینیها و روسها و اروپا و عربها بوده اند و هستند و به این خاطر در هر فرصتی از سوی آنها و با سیاست و هدایت فراماسونری ، ترکها قتل عام گشته اند . در وسعتی بیش از کشتار یهیودیان بدست نازیها .
    و فارسها همیشه کمترین خطر را متحمل شده اندو هر مو قع هم خطر بوده ، با کمک و توسط ترکها از مهلکه نجات پیدا کرده اند . براستی اگر ترکها نمی بودند تا خالا که ۱۴۰۰ سال از تاریخ اسلام میگذرد بیش از هزار بار تا حالا فارسها بدست عربعا باید چیت داماغ می شدند یعنی مثل تخمه که میشکونند ، عربها تا حالا فارسها را از صفحه روزگار محو می کردند . برید و تحقیق کنید که در کجاها ترکها سپر بلا شده و شما را نجات داده اند.
    مطلب دیگر اینکه من از این به بعد نظر نمی نویسم حتی اگر حرفهای بسیار وحشتناک دروغ بزنید و بنویسید. فقط می خام بخونم و شاید در بعضی از اوقات فقط منبع ذکر کنم.
    خداحافظ

  18. abadan می گوید

    بعد از خوندن نظرها یا به قولا اندیشه های بالا فقط و فقط باید تاسف خورد به حال خودمون که اسممون رو ایرونی و ایران پرست گذاشتیم ماها فقط عادت داریم به هم توهین کنیم و عقاید همدیگرو زیر سوال ببریم و انتظار اینو داریم که ایرانی آباد و سرافراز داشته باشیم. با این اندیشه ها و گفتگوهای کینه توزانه با دستهای خودمون جایگاه خودمونو از اینی که هست بدتر و پست تر میکنیم. چه اینوری چه اونوری هدف فقط و فقط ایران است، کسایی که اینطور نسبت به هم فحاشی میکنن برن برای یک بار هم که شدن فرهنگ ایران و ایرانی بودن رو مرور کنن تا دیگه اینطور با این ادبیات دور از شان با هم گفتگو نکنن . در مورد تاریخ باستانی ایرانم باید بگم که از دیاکو اولین پادشاه ماد گرفته تا کوروش کبیر و انوشیروان و یزدگزد همه و همه واقعا ایرانی بودن و در ساخت امپراطوری واحد پارسی دریغ نکردند . در ضمن در مورد دوستان مخالف باید بگم که در مورد هر قسمت از تاریخ ایران باستان ، تاریخ صدر اسلام ، وتاریخ اسلام در ایران هر سوالی که دارن محترمانه بپرسن تا با دلیل و مدرک و آدرس اثبات شده جواب بدم . در مورد کشته شدن کوروش بدست تومیریس ملکه سکاها باید بگم که این فقط و فقط نظریه هرودوت است وخیلی از تاریخ نویسان این نظریه رو رد کردن از جمله گزنفون که یکی از شاگردان سقراط و یکی از فرماندهان ارتش یونان بوده و در زمان هخامنشیان هم به ایران آمده و کتابی داره به اسم کوروپدی یا تربیت کورش که هم اکنون نسخ اصلی آن در کتابخانه های دانشگاههای یونان موجود می باشد که به بحث در مورد اخلاق و جوانمردی کوروش می پردازد.آیا دوستان منتقد تمامی این منابع رو خوندن ومطالعه کردن یا اینکه به کتاب ذوالقرنین نوشته ابوالکلام آزاد پیرو تاییدات آیات قرآن در مورد کورش (ذوالقرنین)رجوع کردند که اینطور اهانت آمیز در مورد این مسائل صحبت میکنند . در مورد پیغمبر بودن کوروش همین بس که دولت کنونی هم در هم رده بودن کورش با پیغمبران صحه گذاشت. امیدوارم که به کسی توهین نکرده باشم .

  19. ali می گوید

    با سلام به abadan و همه خوانندگان این سایت
    اولا: توجه فرمایید که مطالب گفته شده از طرف من در بسیاری از کتابها نوشته شده ، حتی کتابهای منتشر شده تهران ، چه در زمان حکومت اسلامی و چه در زمان طاغوت . و استنباط من از روی آن اثار بوده است و بنده کتیبه و یا نظریه تاریخی در این مورد ساخته و یا انتشار نداده ام .
    دوما : بارها در اظهار نظر چه بصورت عمومی که الان شما اینرا میبینید و یا بصورت پاسخ فقط به شخص نگارنده یک مطلب ، این مطلب را خاطر نشان کرده ام که هدف از طرح بعضی دیدگاهها فقط داوری گذشته و اثبات یا عدم اثبات یک نظریه بوده است و نه طرح دشمنی با همدیگر . که دوستان زود قضاوت ننموده و خود و شما را دعوت به خونسردی و گفتمان در فضای باز و بی تنش می نمایم و از همه می خواهم که منم منم را کنار گذاشته و با حسن نیت و .. بحث کنیم و بنده باز از همه خوانندگان و از همه ایرانیان عزیز عذر خواهی میکنم که در پاسخها ونظریات یکماه گذشته از خط عدالت عدول کرده و سخنان زشت بر زبان ( البته بر سایت ) رانده ام. ممبعد سعی و جهد می نمایم تا با حفظ خونسردی و در کمال ادب و متانت سخن رانده و اعلام می نمایم که آن چند سخن ناشایست نیز نتیجه سخنان زشت و بی پروای بعضیها بوده است .
    سوما : ما همه برادریم و شکی در آن نیست . مگر نه اینکه همه فرزندان آدم و حوا هستیم .مّثّل ما به این می ماند که در یک خانه چند برادر باشند و اینان چو جمع آیند یکی زبان به تعریف گشوده و بزرگ خانه را بخواهد به این نظر سوق دهد که من از همه بیشتر میدانم و بیشتر خدمت کرده ام و یا از همه زرنگتر هستم . من نیز که برادری هستم از جمع برادران اعتراض کرده و سند و یا صحت مطلبی را می خواهم به چالش بکشم . آری دقیقا اینچنین است
    چهارما ( که البته از نظر آیین نگارش فارسی غلط می باشد ):خدمت abadan عزیز عرض می نمایم که نسخه اصلی گفته هایتان را از قبیل سند هرودت و گزنفون و سایره به زبان اصلی و البته نه بصورت ترجمه در دسترس بنده و سایرین قرار دهید ( لینک دانلود و ….) بسیار سپاسگزارم .بنده نیز میخواهم با سند و بر اساس نوشته های خودی و غیر خودی مطلب تهیه کنم و هر موقع موفق شدم آنرا در اختیار سایرین قرار دهم. لطفا از نوشته های بزبان فارسی و مخصوصا مربوط به دوره طاغوت و رضاخان سندیت نیاورید و اصلا به آنها اشاره نکنید. میزان دشمنی آنها با اقوام دیگر ایران زمین آن چنان است که یکی از نوکران حلقه به گوش ایشان و طراح برنامه های فرهنگی رضاشاه پیشنهاد میکند که مدارسی در آذربایجان بسازند که دارای خوابگاه بوده ( شبانه روزی و بچه های ترک و سایر قومیتها را در آن مدرسه از بدو تولد آموزش دهند تا در عرض چند سال زبان مادریشان را منقرض و فارسی جایگزین شود و صد البته این نشدنی بود و ایشان در ادامه، فحاشی و تحقیر را بهتر و مفید دانسته اند بطوری که مثلا و مثلا قوقوش که خود ترک و از تبریز بود با گرفتن پولهای بیشمار (و من میگم با مزدور شدن به اینکار ) کار را شروع می نمایند و من کاستی از ایشان داشتم که اجرای برنامه ای را در خود تبریز داشتند و میان هر ترانه جکها ( لطیفه ها)و حرفهای بسیار وحشتناک نثار جان شنوندگان مینمودند. آری ای برادر قوقوش آنچنان می شود که خواننده در بار می شودو عزیز در بار .فعلا از ذکر موارد دیگر خودداری می کنم .ولی از قوقوش انتظار دارم که قبل از اینکه عزرائیل جان کثیفش را بگیرد ، مثل بعضی از این غربیهای جوانمرد که در پی یک جنگی مثلا ویتنام و یا عراق و یا افغانستان می ایند و کارهای کثیفشان را افشا می کنند ، ایشان نیز که در غرب و به اصطلاح در کشور دموکراسی هستند ، ماجراهای آن زمانهای کثیف و بده بستانها و خط مشی پهلوی را رسوا کنند تا در قیامت از سنگینی بازخواست میلیونها ترک و سایر اقلیتها و اقوام ایرانی شاید بکاهند. چون ایشان در به ثمر رساندن اهداف طاغوت نقش داشتندصد در صد مقصر و گناهکار می باشند.
    آقای abadan به یقین شما نام این اشخاص و طراحان نابودی فرهنگهای ایران زمین را میدانید .

    1. abadan می گوید

      حقیقت خدای ما تکاپوست. درد ، شادی ، امید و آگاهی در چارچوب این تکاپوی بی انتهاست که می شکفند و فعال میگردند . میخواهم در فرصت موجود،کلمه ای را به همراهانم بگویم یک اسم رمز را .هدف زمین زندگی نیست ، انسان نیست. زمین بدون اینها نیز بوده است و بدون اینها نیز خواهد بود. انسان و زندگی جرقه هایی اند که از چرخش تند زمین به بیرون پرتاب شده اند. بیایید متحد شویم بیایید دست یکدیگر را محکم بگیریم بیایید دلهامان را یکی کنیم ،بیایید بیافرینیم . تا زمانی که گرمای این زمین هنوز احساس میشود ، تا زمانی که هنوز زلزله ای،جنگی یا هر گونه فاجعه ای نابودمان نکرده است بیایید برای زمین مغزی و قلبی بیافرینیم بیایید به این تکاپوی فوق بشری معنایی انسانی ببخشیم و حقیقت زندگی و موجودیت را بچشیم .گذشتگان،حال و آیندگان،هر که این حقیقت را چشیده باشد مطمئنا از او به خوبی یاد شده است بیایید از خوبی خوبهایمان به نیکی یاد کنیم و بدی بدهایمان را همچون خودشان به فراموشی بسپاریم . حقیقت وجود کورش کبیر وحدت ایران و یکتاپرسی و عدالت بود . حقیقت وجود حضرت محمد هم وحدت اعراب و یکتاپرستی و عدالت بود. آیا کسانی که اینگونه از زندگی آرام خود میگذرند و به فکر آسایش و آرامش مردم خود هستند شایسته توهین کردن هستند ما باید اینو بدونیم و به این درک برسیم که معیار و سنجش خوبها و بدها مسلمان بودن و غیر مسمان بودن نیست هدف ذات پاک انسانی و خدائیست .

  20. ali می گوید

    با درود بر abadan
    تو بهترینی از خیل عظیم مردمی که تاکنون با آنها برخورد داشته و دارم ، دوستت دارم و امید پیروزی وکامیابی برای تو را از ایزد منان دارم
    اندیشه های والایی داری ، به انسانیت فکر می کنی و ….
    اما شاید در چند مورد به نظر حقیر اشتباه می کنی :
    ۱: درست است که داریوش و کوروش برای ایران بزرگ است و بزرگ خواهد بود ، اما ایشان حکومتها و ملتهایی را به زانو درآورد .شما که تاریخدان هستید و اینرا حتما بهتر از من می دانید. من هم در تاریخ بدنبال افراد نابغه می گردم .نوابغی که برای همه نفع داشته باشند و برای انسانیت جنگیده باشند نه برای طیف خاص. بنابراین کوروش شما نابودگر تمدنهای دیگر بود و از این نظر حتما مورد انتقاد همان دیگران است و اما از نظر شما عالی بود چون به نفع شما جنگیده است.اگر شما اسم کوروش را نبرید، از نظر من شما بیشتر از کوروش که برایت مهم است ، در قلب من عزیز و مهم خواهی بود ، از هر نژادی که باشی و به هر زبانی که تکلم کنی و سفید یا سیاه باشی .
    ۲: پیغمبر اسلام نیز فقط برای عربها نبود . مگر نه اینکه در همان نخستین سالهای ظهور اسلام ، به پادشاه ساسانی نامه در جهت دعوت و قبول دین اسلام نوشت.آیا منظور ایشان تسلط بر منطقه و پادشاهی ایران بود ، آنگونه که بعدها و به زور شمشیر عملی گردید؟ یا هدف غیر از این بود . به نظر من قصد پیامبر فقط دعوت به اسلام بود ، اسلامی که برای عرب و غیر عرب ارزش متفاوتی قائل نبود و برتری از نظر تقوا و انسانیت بود . اما جریانات بعدی که بدست خلفا و نه بدست پیامبر صورت گرفت ، چهره ای دیگر به این دین در نظر شما و شاید من پدید آورده است. من اصل این دین را پذیرفته ام و نه بر اساس تبلیغات حتی یک نفر دیگر . حتی تفکری چند ثانیه ای ما را به حقیقت خدا رهنمون می سازد . البته ملا نیستم ، بسیجی هم نیستم و انقدرها مذهبی هم نیستم.اما نماز می خوانم فقط و فقط برای خود حقیقت خدا و نه برای بهشت او. و نه از ترس جهنم او.من خدا را به خاطر خدائیش و قدرت مافوقش و عدالت و زیبایش و … می پرستم .مثالی برای چنین عشقی نمی توانم بزنم و با هیچ یک از نمونه های دنیایی نمیتوانم آنرا مقایسه کنم.و اما بهترین کلام را و دعوت را و سخن را در این راه اسلام دیده ام . برایم مهم نیست که گوینده کلام اسلام یک عرب بوده است ، این سخنان و معانی اگر بدست یک ارمنی و یا چینی و یا افغانی و . . . هم اگر آورده شده بود آنرا می پذیرفتم ، پس اندکی تامل کن و بعضی مسایل را با بعضی دیگر در هم نساز . من هم نیک می دانم که اعراب پس از آمدن به ایران چه کردند ، انبوه نوامیس این خلق را به نام اسلام و به عنوان متاع با خود بردند و اگر نتوانستند ببرند حداقل بعنوان صیغه ( از نظر همان اسلامشان )چند لحظه ای را خوش شدند و بهشت موعود را در آن یافتند.خیل عظیم گرسنگان عرب در وجب به وجب این خاک لانه کردند و بنام اینکه منجی بشریت هستند همه چیز را صاحب شدند.و آنکه مقاومت کرد حتی اگر اسلام نمیدانست ولی عدالت و شرف می دانست ، از دم تیغ گذراندند و خودی را به جان خودی انداختند و به او وعده بهشت دادند ، بی شک در چند مورد که وقایع مربوط به جنگهای اعراب برای فتح مناطق آذربایجان و مخصوصا مرکز آن را مطالعه کرده ام ، حتی یک عرب کشته نشده است، جوانان و مردان یک آبادی را که به زور شمشیر مسلمان کرده بودند و دختران و زنان کشته شدگان انها را یقینا تصاحب کرده بودند ، به جنگ با آبادی مجاور و نا مسلمان ترغیب و وامی داشتند و در حمله صورت گرفته یقینا کشته هایی از هر دو طرف بوجود می آمد و بهر حال یقینا آبادی ( ده یا قصبه ) نا مسلمان ، در طول زمان مقاومت خویش را از دست می داد چون برای آنها انگیزه جنگ نبود و خواستار صلح بودند ، اما اینوریها ؟ باید کافران را محو میکردند ! بهر حال خود شما تصور کنید که بعد از چیره شدن بر طرف مقابل چه اتفاقات وحشتناکی بوجود می امد . بسیاری از آبادیها از شنیدن همین وقایع وحشتناک تن به اسلام دادند ، همانگونه که در زمان صفویان ، از وحشت اسارت و کباب شدن روی آتش صفویها و به تاراج رفتن و دست به دست شدن ناموسشان ، به ناچار شیعه را قبول می کردند.کم نیست از این دست ماجراها .بهر حال ای برادر شیعه بودن باعث افتخار است ، اما نه به این شیوه و بدست افراد خونخوار و نفهمی که از کافر هم بدترند. و همینطور هست مسلمان شدن. من به بسیاری از آن تجاوزات به دیده تاسف می نگرم .آری ای برادر ، پیامبر گناهی نداشت و هدف او جلوگیری از همین تجاوزات بود ، مگر نه اینکه فتح مکه این را ثابت کرد .اما بسیاری از ادعا کنندگان پایبندی به دین اسلام ، اگر مسلمان هم نبودند ، مرتکب همین اعمال می شدند چرا که اسلام برای بسیاری از آنها فقط یک بهانه بوده و خواهد بود.

  21. abadan می گوید

    با سلام
    اگر اساسا بتوان برای زندگی هدفی قائل شد ، آن هدف چیزی نیست مگر تبدیل ماده به روح .ما باید با آهنگ بسط و انتشار خداوند هماهنگ شویم و بسط یابیم . تنها با این هماهنگی و بسط روح است که می توانیم این موجود میرنده را به نامیرایی و جاودانگی پیوند بزنیم .روح از چرخه های گوناگون میگذرد : خود ، انسانست ، زمین ، جهان و سرانجام به خدا میرسد . ما از این مراتب گذر می کنیم و هنگامیکه به بالاترین مرتبه سلوکمان می رسیم ، مرتبه های پایین تر را نیز در خویش زنده میکنیم . تجربه های معنوی بمبی است که فقط در دل آدمهای نادر منفجر خواهد شد . آنچه مرا به سوی خود می کشد انسان و زمین و آسمان نیست ، بلکه آتشی است که در سینه آنسان می سوزد . من آتشی که در دل انسان روشن است را می پرستم تجربه های معنوی حدیث گرما و روشنایی این آتش است . من هیچ وقت قصد دفاعیات متعصبانه از عقایدم را ندارم منظور لمس حقایق است . همواره ستایشگر محض زندگی باشیم …..چیزی نمی خواهم ، از چیزی نمی ترسم ، من آزادم

  22. mahdi می گوید

    خوبه یه نگاهی به آقایونی که الان هستند بندازید بعد با کارهای آنان مقایسه کنید
    مثلا سهمیه بندی بنزین = اولین سازمان اطلاعاتی- جاسوسی تاریخ
    تو روح هر کی می خاد تاریخ ما رو که بزرگترین امپراتوری تاریخ هم براساس وسعت هم بر اساس صفات انسانی بنا شده بود که در طول تاریخ تا به حال بی نظیره . این آقایون می خان تاریخ بی نظیر پیش از اسلام ما رو از کتاب ها حذف کنن می رن از منشور کوروش بزرگ (نه کبیر چون عربها بدبختند) رو نمایی میکنن . اصلا می مردن تو تخت جمشید رو نمایی مکردن
    لعنت بر کسی که میخاد تاریخ (قبل از اسلام) ما رو حذف کنه

  23. mahdi می گوید

    بد نیست یه مقایسه ای از کارهای آقایون با کارهای اون وقت داشته باشیم
    مثلا سهمیه بندی بنزین = تاسیس اولین سازمان اطلاعاتی – جاسوسی تاریخ . تو روح هر کی می خاد تاریخ قبل از اسلام ما رو بی اهمیت کنه
    این اقایون که میخان تاریخ پیش از اسلام ما رو از کتاب های تاریخ مدارس حذف کنن می رن از منشور کوروش بزرگ که ۱۰۰۰ سال قبل از اسلام است رو نمایی میکنن .اصلا می مردن تو تخت جمشید ازش رو نمایی می کردند. لهنت بر کسانی که میخان بزرگ ترین امپراتوری تاریخ هم از لحاظ وسعت هم از لحاظ صفات انسانی که در طول تاریخ تا به حال بی نظیره رو حذف کنن

  24. رافا می گوید

    زنده باد تاریخ ایران زنده باد کوروش وداریوش بزرگ

  25. محمد می گوید

    زنده باد تاریخ ایران زنده باد کوروش وداریوش بزرگ

    اینم وبلاگ منه http://yarou.ir

  26. Iran & Azarbaijan My Loves می گوید

    دوستان شاید برای اینکه بحث دوباره باز بشه وقت خوبی نباشه اما از طرف خودم و همه دوستان تبریزیم که به ترک بودنمون هم افتخار میکنیم قول پیوند برادری رو با فارس ها و کرد ها و بقیه ایرانی های عزیزمون میدیم برای رسیدن به هدف مشترکمون یعنی یکپارچگی و آزادی و پیشرفت ایران و ایرانی.
    من به دو نفر توی کل زندگیم افتخار کردم اول بابک خرمدین و بعد کوروش کبیر که عقایدشون به زندگیم روشنایی بخشید از ازل و تا ابد اینگونه خواهد بود.
    دوستان ایران ایرانی همیشه در طول تاریخ امتحانهای بزرگی رو با موفقیت پشت سر گذاشته و این هیچوقت ممکن نبوده مگر با پیوند برادری بین همه ی نژاد های فلات ایران.
    الان بعد از ۳۲ سال وارد یه امتحان بزرگ دیگه به اسم مبارزه با دژخیمان عرب صفت که با پوششی اسلامی بر ما به طور موقت چیره شدن شدیم پس بیاین با همراهی همدیگه زیر پرچم سبز جنبش همیشه سبز ایران اول دشمن مشترکومن رو از بین ببریم و بعد به حل سوء تفاهمهایی که بینمون جاریست بپردازیم.

    به امید آزادی ایران و پیروزی جنبش همیشه سبز

    امیر از تبریز

  27. پارسا می گوید

    سلام
    من چیز زیادی از تاریخ نمیدونم ولی اینو میدونم که عامل بدبختی امروز ما همین تعصبات بیجا م مزخرفه!
    نکته ایی که باعث شده من به تاریخ اهمیت زیادی ندم این بوده که اعتقاد دارم بیشتر تاریخ رو قوم پیروز نوشته!
    چیزی که الان داریم میبینیم دورویی،بد بختی،فساد،ریا و همه اون چیزایی که تو هر دین و آیینی طرد شدن و مورد تنفر بودن
    آقا اگه کوروش این چیزی بوده که ما الان میشنویم ،مطمئنا ما هیچ چیزی رو از اون به ارث نبردیم.
    خدمت دوستان ترک هم عارضم که مملکت ایران توی هزاران سال که مورد طمع شرق و غرب بوده، مهاجرت های بسیار زیادی رو به چشم دیده و خیلی خیلی ناچیزن کسایی که واقعا نژادشون ثابت مونده باشه!
    پس تعصب بیجا نداشته باشیم بهتره،چون ممکنه بر علیه خودمون چیزی بگیم….

  28. سپیده آتشی می گوید

    زنده باد کوروش و داریوش بزرگ و پاینده باد ایران آریایی

  29. حمید می گوید

    سلام : فقط می تونم بگم افسوس ؟؟؟؟مردم ایران چی بودن و حالا چی شدن …..

  30. شمیم می گوید

    سلام
    واواقعا جای تاسف هست که ایران به این بزرگی به چه روزی افتاد.
    زنده باد به کوروش کبیر و داریوش بزرگ

  31. علی می گوید

    کشور من عشق من روح من امام خمینی و سید علی خامنه ای و بدون این دو نفر حاضر نیستم زنده بمانم

  32. Riza turk oghli می گوید

    yashsin azarbayjanm mahv olsun fashist

  33. Riza turk oghli می گوید

    یاشاسین اذربایجانم محو اولسون فاشیسم.ساغ اولسون وطن ایگیدلری

  34. milad می گوید

    روزی دختری به کورش کبیر گفت من عاشقت هستم کورش گفت لیاقت شما برادرم است که از من زیباتر وپشت سر شما ایستاده!!دختر ناگهان برگشت و دید کسی نیست!!کورش گفت:اگر عاشق من بودی پشت سرت را نگاه نمیکردی .(درود بر آریایی)

  35. مرتضی می گوید

    خیلی خیلی عالی بود ممنون

  36. Türk Güney Azərbaican می گوید

    سلام بر همگی

    بیایید تا با احترام با یکدیگر سخن بگوییم و برای قومیت و زبان و ملیت هم احترام بگذاریم
    من به عنوان یک ترک آزربایجان جنوبی برای همه و شما پارس ایرانی احترام میگذارم اما چه سود که شما با اون تمدن ساختگی تون برای هیچ کس مخصوصا کهن ترین و با شکوه ترین قوم آسیای میانه یعنی ترکان هیچ احترامی نمیگذاری!!!!
    پس احترام باید و در جایی که برای ۹۰۰۰ سال ترک ها حکومت کردن از هخامنشیان سخن گفتن نباید که مانند تجلیل کودکی در میان حاکمان است!!!!!!!!!!!

    1. سعید می گوید

      متاسفم برای مردمی که بخاطر ضعف و بی لیاقتی دولت مرکزی گذشته خودشو فراموش کنه. چقدر ملت ذلیل شدن که یه رئیس ایل از سرزمینی بنام کره که مساحتش از آذربایجان شرقی هم کمتره بشه الگو برای بچه و نوجوانانش. حتی اگه دوران درخشان باستان رو هم در نظر نگیرید بازم میبینید که چقدر مفاخر ملی داشتیم. افسوس همه مردن. در جواب شما ترکها بگم بهتره برید تاریخ معاصر ایران رو بخونید. بسیاری از مفاخر و فعالان ملی آذری (ترک)بوده و هستن. چرا؟ مگه اونا سواد نداشتن که اراجیف عثمانیها رو بخونن؟ پس چرا برای ایران جنگیدن؟ نمیتونستن بگن ما ترکیم به ما چه مربوط؟ شاه عباس صفوی و صفویه ترک نبودن؟چرا سالها با عثمانیها که ترک بودن جنگیدن؟پس چرا شاهنامه افتخار اونا تو دربار بود؟ چرا به ایرانی بودن خود افتخار میکردن؟ مگه سلسله های ترک زمان حمله مغولان وحشی نبودند که دلیرانه در برابر تموچین رذل مقاومت کردن؟ برید تاریخ رو دوباره بخونید. البته نه تاریخی که دشمن تفرقه افکن عثمانی نوشته بلکه تاریخی که خود آذریها نوشتن. مطمئن باشید با جداشدن آذربایجان از ایران و الحاق آن چیزی جز بردگی نصیب شما نمیشه. زبان عامل پیوند نیست. همدلی از همزبانی خوشتر است. اما من مطمئنم شما فقط جدایی از ایران و تحت سلطه رفتن عثمانیها رو میخواید پس جز افسوس آه چیزی ندارم. عثمانی گور به گور شدن اما بالاخره نیرنگشون اثر کرد.

      1. Türk Güney Azərbaican می گوید

        با درود
        در پاسخ شما باید بگم که اگر امروز من,یک تورک آزربایجانی با تمام وجود خواستار دوری و جدایی از شمای پارسی هستم اتفاقا دلیلش در همان تاریخ معاصری است که شما مرا به بازخوانی آن دعوت کردید پس تاریخ را باز خوانیم:
        اولا به یاد داشته باشید زین پس خود را در افتخارات ما سهیم ندانید چرا که دیگر هیچ مناسبتی بین ما نیست !!!!!!
        واما تاریخ
        تا پیش از پهلوی پادشاهان مهم ایران بجز زند همگی تورک بودند یعنی این سرزمین برای ۹۰۰ سال تحت سلطه ی پادشاهان تورک بود و تا آن زمان در کشور هیچ اختلاف قومیتی نبود چرا که کشور بدست شاه تورک اداره میشد.در اصفهان یک شاه تورک حکومت میکرد و در دربار این شاه تورک از صبح تا شب به ندرت میشد یک کلمه پارسی شنید و پای که از قصر بیرون میگذاشتید به ندرت یک کلمه تورکی به گوشتان می خورد آری او همان شاه عباس صفوی بود اولا دقت کنید که این شاه تورک برای پارسیان رعیت اجبار نکرد که باید زبان مادریتان را از بین برده و به زبان شاهتان سخن بگویید ثانیا او در آن زمان صاحب و شاه ایران بود !!!!!!حال شما بگویید یعنی که چه در زمان حمله ی عثمانی بگوید به من چه مربوط!؟؟؟؟ً!!!! این دو کشور هر دو بدست تورک ها اداره میشد!!!!!!!!اصلا امپراطوری غیر تورک در اطراف ما نبود!!!!!!!!!
        پس الان من شما رو به بازخوانی تاریخ دعوت می کنم!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        تاریخی که در آن منشا توحین به ملت بزرگ تورک دوران پهلوی یاد شده!!چرا که پیش از آن چنین چیزهایی محال بود چرا که شاهان تورک بودند این ساده ترین برهانی است که میتوان آورد!!
        حال دلیل این حمله به تورک ها
        پهلوی در سدد یکپارچه کردن ایران به واسطه ی نابودی تمدن و فرهنگ غیر پارس ها!!!!! بود و در واقع غیر پارس یعنی تورکان محتشم!!!!
        (سالهاست در سرتاسر گیتی سازمان ملل در سدد زنده نگه داشتن زبان هاست!!!!و پهلوی در سدد نابودی آن بود!!!!)
        پهلوی در سدد گذر از دروازه تمدن بزرگ بود و برای این کار تکیه بر موهوماتی زد که خلاف واقعیت بود و سدی بزرگ در مقابلش بود بنام تاریخ دیرین تورکان ایران!!!!!!
        پس راه اولا توحین و تحقیر و سپس جعل تاریخ بود!!!
        بروید و تاریخ بخوانید تا دیگر سنگ یک وحشی خونخوار را(بنا به استناد تاریخ) را به سینه نزنید که دو تمدن بزرگ سومر و عیلام را از بین برد و قوانین و افتخارات ایشان را بنام خود ثبت کرد !!!! همان طور که میدانید هخامنشیان ساخته و پرداخته ی پهلوی است !!!!آیا نه اینکه اکتشافات و تاریخ نویسی ها در مورد هخامنشیان با حکومت پهلوی رونق گرفت و از یک وحشی خونخوار پیامبری ساخته شد؟؟؟؟!!!!!
        بگذارید موضوعی را برای شما روشن کنم
        بروید و تاریخ بخوانید تا بدانید که وقتی در مورد تورک ها سخن می گویید بدانید که اولا تورک ها یک قومیت کوچک از ایران نیستند اولا یک ملت هستند که در جهان جمعیتی ۸۰۰ میلیونی دارند و در ایران جمعیتی ۳۰ میلیونی!!!!!!!!!!!!!
        ثانیا تورک ها پادشاهان ایران برای ۹۰۰ سال بودند!!
        ثالثا در همین ایران تورک ها که کمتر نصف غیر تورک ها جمعیت دارند افتخاراتشان مفاخرشان سلحشورانشان شاعرانشان علمایشان سیاست مدارانشان و….. بیش از دو برابر غیر تورک هاست !!!!!!!!!
        حال شناختید با چه کسانی طرف هستید؟؟!!
        اصلا شما پارس که پایتخت نشینیتان را هم از صدقه سری تورک ها دارید خود را با ما هم رده ندانید چه رسد به اینکه بخواهید ملت تورک را جزو قومیت های ایران برشمارید!!!!!
        فراموش نکنید تورک فقط با تورک قابل قیاس است!!!!!!!!!!!!!!!
        این یک غلو و بلوف نیست بلکه عین واقعیت است!!!!!
        و در آخر شما باز هم پارس گونه برخورد کردید !!بازهم کوته بینی و بازهم توهین!!!!!!!
        اولا که ملت بزرگ و محتشم تورک سنگینی سایه ی هیچ کس را نپذیرفته و نمی پذیرد ثانیا شما گویی کمی از زمان عقبید امروز کشوری که شما از آن با عنوان عثمانی یاد کردید نامش تورکیه است !!
        جاییکه من تورک آنرا وطن خود میدانم و هر گاه به استانبول یا باکو سفر میکنم چنان احساس نزدیکی با مردمش دارم که گویی در تبریز هستم در حالیکه در تهران یا سایر نقاط پارسی گو احساس غربت شدید دارم!!!!!!!!
        آقا!!!من کوچکترین نقطه ی اشتراکی بین شما و خودم نمی بینم حال چه رسد به هم دلی!!!!!!
        در پایان از اینکه نامم ایرانی باشد و هم وطن مردم نمک نشناس و نمک به حرام و بی ادب و بی هویت و دروغگو و بی اخلاق و حتاک و ……پارس باشم احساس شرم و حقارت می کنم!!!!!!!!!!
        دین من به نیاکانم پاک کردن ننگ ایرانی بودن و ساختن کشوری است که فرزندانمان در آن سخن پیشوایمان آتا تورک را با افتخار فریاد بزنند:
        Ne Mutlu Türküm Diene
        چه خوشبخت است آن که بگوید من تورکم!!!!!!!!!!
        زنده باد ملت تورک آزربایجان!!!

  37. مانی می گوید

    باید اول خاطر نشان شد که بابک خرمدین یک فارس بوده چون نام پدر مرداس از اهالی تیسفون پایتخت ساسانی و مارش از اهالی آرتاویل با نام ماهرخ بوده که این هم یک نام فارسیه و از همه مهمتر اینکه زرتشتی بوده که این دین هم یه دینه قومیتیه و تا همین سالهای اخیر کسی رو به دینشون راه نمیدادند
    اگر میبینی شاه عباس موفق بوده به خاطره این بوده که آدمای باهوشی مثل میر فندرسکی (فارس) و میر داماد(فارس) و شیخ بهایی(عرب) در کنارش بودن و به حرف آنها خیلی گوش میداده
    ومثل اینکه فراموش شده که در اواخر حکومت شاه عباس و باقی شاهان صفوی بوده که مردم فارس رو به زور شمشیر و خراب کردن بقعه های شعرا و بزرگان سنی ایران به دین شیعه وادار کردن

    چطور شما که به این خوبی حرف از عدالت شاه عباس می زنید و میگید که زبان فارسی رو ازبین نبرده به این راحتی می گید کورش تمدن عیلام رو با خاک یکسان کرده که حتی دشمنای کورش اون رو متهم به راست گفتن و بی سیاستی می کنن و بارها و بارها گفته که به هیچ قومیتی اجهاف و تجاوز نکردم و این کارهای نیک به حدی بود که یکی از پیامبرای بزرگ خدا(دانیال نبی) در کنار اون زندگی می کرد و یک دلیل بزرگتر برای بزرگی و کرامت کورش و داریوش همین بس که در سنگ نوشته های سرزمینی دور یعنی مصر از آنها به اسم پسران آسمان یاد میشه که قدمت این سنگ ها به زمان ۱۰۰سال بعد از هخامنشیان میرسه و دیگه نظر کسی مهم نیست چون خوبی آنها رو در دنیای باستان نسبت به یک قومیت کاملا غریبه نشان میده و البته در مرام شما حتما اونا توهم زذه بودن
    حتی مثال بارزتر و امروزی اون زنگبار کشوری در آفریقاست که میتونید نظرشون رو امروز هم در مورد مردم پازس بپرسین اوناکه دیگه اروپایی نیستند ولی با وجود سیاه پوست بودنشون خودشون رو پارس می دونن و این با یه خاطره خوب از مردم پارسه که می تونه همچین تأثیری داشته باشه

    میشه لطف کنید چندتااز این شعرا و دانشمنداتون رو برای ما نام ببرید؟!!!!البته دزدی نباشه چون کسایی مثل اوحدی مراغه ای و مولانا وشمس تبریزی فارس بودن چون تا قبل از اومدن صفویه ترک ها تونسته بودن خودشون رو به آرتاویل برسونن.و اون منطقه کلا عمدتا کرد و کمی هم فارس بودن
    حتی همین الان هم تمام آذربایجان غربی ترک نیستن .کرد(ماد) و چندین فرقه مسیحی هستند که فک نمیکنم خوش داشته باشن برن جزء کشوری بشن که همین الان هم داره می کشتشون

    تازه اگه ناراحتین می تونید به مرزهای خودتون برگردید چون در این صورت باید حتی کشور آذربایجان هم به ایران برگردونید چون ترک شدن اونجا به بعد از اسلام و حمله به ایران از بالای مرزهای قفقاز برمیگرده
    لطفا می رید دست این ۳۰میلیون ترک هم بگیرید ببرید و هم جمعیت ایران و کم کنید و هم اینکه کم کم ادعای قسمت ها دیگه ی ایران رو هم می کنن لطف عالی زیاد و تازه اگه کشور آذربایجانم بهتون ببخشیم دیگه ارس رو نمیتونیم بهتون بدیم چون محل به پیامبری رسیدن اشو زرتشت بزرگ و دیگه فارس بودن اونو نمیتونید انکار کنید
    فقط اگه بخاین همتون برید مارو از داشتن این رهبر فقید و این رئیس جمهور اصالتا ترک بی نسیب می کنید نمیدونم چجوری گریه کنم

    ولی امروز اینکه در تاریخ چی گذشته دیگه مهم نیست چون خوب ها و بدها امروز اسمشون مونده و تفکر جمعی مردم دنیا است که این رو تعیین می کنه امروز همه ی دنیا حافظ و سعدی و مولانا و عطار و نظامی می خونن و از چنگیز و استالین جز به بدی یاد نمیشه از مشاهیر شما کی تو دنیا معروفه بگید ما هم بشناسیم!!!
    و فک کنم ضایع است که تو این زمان که همه صلح رو دوس دارن شما افتخارتون کشتار چنگیز و خون خواری آتیلا باشه
    اگه فقط با پارسها کنارنمیومدین می گفتیم اشکال از پارسهاست ولی شما همین الان هم با مردم آلمان و فرانسه و کردها هم درگیرین مسیحی های ارمنستان هم که یه زمانی قتل عام کردین (اینا دیگه عکساش هست انکار نمیشه کرد) نسل کشی مسیحیای عاشوری ایران رو هم که دارید بابا تازه کردهارو هم که مثل برگ درخت می کشید
    چطوری شما با این همه کارای خوب که دارین انجام میدین انتظار دارین که باور کنیم شاه عباس خودش تصمیم می گرفته

    1. مانی می گوید

      عطر آن است که خود ببوید
      نه آنکه عطار بگوید

      1. Türk Güney Azərbaican می گوید

        با درود

        در ابتدا متذکر می شوم که منابعی که مورد مطالعه ی شما است یقینا جزو همان دسته از نوشته هایی است که توسط شئونیست های پان فارسی نوشته شده که از بازماندگان مزدوان پهلوی خونخوار می باشد! این یعنی مورد تایید نبوده و توصیه می گردد تا از منابعی استدلال آورده شود که محل عقلانی و تاریخی داشته باشد!
        دوم
        همین که شاه عباس از تمامی دانایان سود می برد و زبان ایشان برایش ملاک نبود و مصالح مردم و کشور اهم مسائل بود دقیقا از دموکرات بودن او ناشئات می گیرد!ثانیا شما چطور انتظار دارید تا مشاوران و اطرافیان او در شهری پارس نشین تورک بوده باشند!و اینکه آیا این کار نمی توانسته برای جلب اعتماد و رضایت مردمی باشد که شاهشان از قومیتی غیر پارس بود!!!
        سوم
        قرار شد تا دزدی در مفاخر یکدیگر نکنیم پس در همین ابتدا از قومیت اشخاصی برایتان می گویم که ایشان پارس نامیدید.
        نظام گنجوی و شمس تبریزی که از نامشان پیداست تبارشان چیست !
        و اما مولانا
        آیا تورک ها عاشق چشم و ابروی او بودند که او را این گونه ارج می نهادند و می نهند؟!
        نه!پس بار دیگر یادآور می شوم که بجای دزدی(البته به قول شما!) مفاخر دیگران بهتر است اعتراف کنیم به نداشتن آن!!
        شما باید بیشتر تحقیق می کردید تا می دانستید که اولا اشعار تورکی شعرای فوق الذکر به مراتب از غنای بیشتری نسبت به اشعار پارسی ایشان برخوردارند و این دلیل پاس داشت سالانه ی اشان توسط تورکان می باشد!!!!!!!!!!!
        و اما چرا ایشان به زبان پارسی و عربی نیز شعر گفته اند؟
        اولا در آن دوران کشور به دست بی اصل و نصبان بی اصالتی اداره نمی شد که برتری را در زبان بدانند و در پایتخت نشینی!ثانیا زبان های پارسی(هفتاد درصد عربی)و عربی دارای انعطاف آهنگی بیشتری بودند که لازمه شعر است و این از خصلت های زبان عربی است!
        ثالثا این افراد با شاعران غیر تورک هم دمخور بودند به زبان ایشان و برای غیر تورک ها هم شعر گفته اند تا از فرهیختگی شان خبر دهند!!!
        در ضمن خاقانی شروانی و پروین اعتصامی و شهریار و …. از دیگر شعرای تورک بودند!!!اگر باز هم می خواهید در گوگل مفاخر آزربایجان را سرچ کنید!!!
        چهارم
        شما بهتر است تا سنگ قومیت های این مرز را به سینه نزنید
        آیا این ماییم که تحت لقای حکومت دست به کشتار کورد های عزیز می زنیم یا شما؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
        شما می توانید به شهر هایی چون سلماس و ایلخچی و شاهین دژو … سفر کنید تا ببینید که تورک و کورد با هم چگونه برادرانه زندگی می کنند!!!!
        آقا!جناب عالی به واقع پارس گونه صحبت می کنید یعنی با بی علمی نسبت به موضوعات و اخبار در مورد آنها با اطمینان تام قضاوت میکنید!!!بهتر است در مورد اختلافاتی که از آنها یاد کردید مطالعه کنید تا لااقل بدانید موضوع چیست و دلیل تظاهرات ها در فرانسه چیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!اصلا شما جماعت پارس را چه به تعقل!؟خودم برایتان می گویم
        دلیل پیش کشیدن مسئله ی کشتار ارامنه فقط و فقط برای سنگ اندازی جلوی پای کشور مسلمان تورکیه در راه پیوستن به اتحادیه ی اروپاست!!!!!!!
        پنجم
        آزربایجان از ابتدا متعلق به مردمی بوده که ۹۰۰۰ سال پیش ماد کوچک نام داشت و امروز آزربایجان!!!یعنی در این سرزمین مردمانی زندگی می کرده اند که مادران و پدران ما بودند!پس اگر هم به قول شما اشو زرتشت که درود یزدان بر او باد از این سرزمین بوده باشد فقط یک معنی می تواند داشته باشد و آن اینکه او هم یک تورک بود!!!!!آیا منظورتان این است؟؟؟؟!!!
        آزربایجان سرزمین مردمانش است خانه ی ایشان است و مال ایشان!
        این ۳۰ میلیون تورک مالک این سرزمینند !!!!این یعنی این مرز جغرافایی صاحب دارد!!!!!از این توهم خارج شوید که شما مالک ایرانید!!!
        شما فقط مالک شهر و استان و منطقه ی خود هستید!!!
        شما پارس های بی ادب کی می خواهید احترام گذاشتن را بیاموزید؟!!
        این سرزمین چند بخش دارد
        سرزمین هایی که از دیرباز مردمانی داشته غیر پارس و این سرزمین ها هیچ ارتباطی به شما ندارد
        در جنوب و جنوب غرب عرب های خون گرم
        در جنوب شرق بلوچ ها
        در مرکز به غرب و غرب لر ها و کورد های مهربان
        در شمال مازنی ها و گیلکی ها
        و در شمال غرب تورکان محتشم!!!!
        پس شما کجای کارید!!!!؟؟؟؟؟؟؟
        یک سوال
        آیا تا به حال به جنوب سفر کرده اید؟آیا احساس بدی به شما دست نمی دهد وقتی فقر مردمی را می بینید که تمام ثروت کشور از زیر پاهای ایشان و از سرزمین ایشان حاصل می شود و عاید ایشان فقط کارگری برای آن است!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
        قطعا نه!چون شما پارس هستید و در توهم برتری سیر می کنید!!!!
        آقا!این همان دزدی در معنای واقعی کلمه است!!!
        در ضمن رود آراز دقیقا در وسط سرزمین های تورک قرار دارد رودی که شما حتی اسمش را هم درست نمی دانید!!!!و ادعای مالکیتش را هم می کنید!!!!!!!!!!!!پس اول اسمش را یاد بگیرید بعد ادعای مالکیتش را بکنید!!!!!
        یاشاسین تورک آزربایجان میلتی!!!!!!!!!

  38. rayehe می گوید

    merciiiiiiiiiiiiiiiiiiii vaghean….aliiii booooOd,kash alanam bodan ………..roheshun shad

  39. ناشناس می گوید

    برای کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ زیر حتما یه سر بزنید

    http://www.zomorroddev15.mihanblog.com

  40. يك ايراني می گوید

    به ایرانی بودن خودم افتخار میکنم و در راه کشورم جانم رو هم فدا میکنم نه برای رهبر و قران

  41. Camila می گوید

    You keep it up now, unredsatnd? Really good to know.

  42. نقلاتون می گوید

    امام نقی ( نق ) می فرماید ! واله که اهل بیت ما به هیچ قومی وارد نشد مگر به ماتحت ایرانیان !!

  43. نقلاتون می گوید

    روزی یکی از صحابه به امام وارد شد و پرسید : یا امیر الموقننین ! چگونه شما این همه سال در دل ایران جای دارید ! و ایرانیان رو دل نکرده یا شما را نریده اند !!

    امام به عربی فرمایشاتی کردند که راوی خسته بوده حوابیده چیزی از چیزی که بین امام و صحابی میرفت ندیده !!

  44. كامران می گوید

    یش از این دیدیم که داریوش به گفته خود دست به کشتار دسته جمعی حدود ۱۲۰٫۰۰۰ نفر از مخالفان و معارضان داخلی خود و غرق نمودن بازماندگان آنان در آب رودخانه کرده است. چنانکه خود گفته بود: «همه را کشتیم و هیچ زنده‌ای برجای نگذاشتیم». اما آیا داریوش علاوه بر اینها، دست به شکنجه و نقص عضو و مُثله کردن اسیران و زندانیان نیز می‌زده است؟

    برای پاسخ به پرسش بالا یک سند معتبر و دست اول وجود دارد که عبارت است از سخنانی که او در کتیبه‌ بیستون برای آیندگان به یادگار گذاشته است. سخنان او نشان‌دهنده بخش دیگری از هنرهایی است که اهورامزدا بدو بخشیده بوده و او به یاری اهورامزدا آنها را به انجام رسانده است.

    شکنجه‌های داریوشی به موجب گفته‌های مکرر خود او در هر سه تحریر فارسی باستان، عیلامی و بابلی کتیبه بیستون عبارت است از: بریدن بینی، بریدن گوش، از حدقه در آوردن چشم، به زنجیر کشیدن، آویزان کردن اسیران از دروازه‌های شهر، و «اوزمَـیـاپَـتـیـیْ». این شکنجه‌ها در شهرهای همدان، اربیل، بابل و اووادَئیچَیَه در پارس انجام شده است. (بنگرید به بندهای ۱۳ و ۱۴ از ستون دوم، و بندهای ۸ و ۱۵ از ستون سوم).

    در ترجمه این بندها و مفهوم شکنجه‌ها اختلافی میان مترجمان نیست و همگی به گونه‌ای یکسان ترجمه کرده‌اند. به استثنای مفهوم اوزمیاپتیی که به درستی دانسته نشده و بر سر اختلاف وجود دارد. رونالد کنت آنرا به معنای «پوست کندن و پوست را از کاه انباشتن» می‌داند. رالف نورمن شارپ آنرا به معنای «دار زدن» گرفته است (در حالیکه دار زدن لغتی مستقل دارد که همانا «فَراهَجَم» است). کینگ و تامپسون در تحریر عیلامی آنرا به معنای «سوراخ کردن بدن با نیزه» یا «به چهار میخ کشیدن/ به صلیب کشیدن» می‌دانند. فرنسواز سوزینی و کلاریس هرن اشمیت نیز آن واژه را در تحریر عیلامی به مفهوم «میخ در ماتحت کردن» گرفته‌اند. پی‌یر لوکوک نیز اوزمیاپتیی را به معنای «تیر در ماتحت فرو کردن» می‌داند (شکنجه‌ای که هنوز به شکل دیگری تداوم دارد). آقای جواد مفرد کهلان در نامه‌ای به نگارنده نظر داده‌اند که اوزمیاپتیی به مفهوم «فرو شدن نیزه در ماتحت با نشاندن بر روی نیزه» است. نظر آقای مفرد مطابق است با برخی سنگ‌نگاره‌های آشوری که مردانی نشانده بر روی نیزه به تصویر کشیده‌ شده‌اند (برای آگاهی بیشتر و نمونه تصویر بنگرید به: «کاربرد تیرهای تیز تخت‌جمشید»).

    یادآور می‌شود که داریوش در بند هشتم از ستون چهارم کتیبه بیستون خود را راستگو دانسته و خواسته است که سخنان و اعمال اهورا داده‌اش دروغ انگاشته نشوند. حال می‌توان داریوش را پیرو راستی دانست و انجام دهنده چنین اعمالی، و یا آنکه او را پیرو دروغ دانست و مبرای از چنین اعمالی.

    برای آگاهی بیشتر از جمله بنگرید به: لوکوک، پی‌یر، کتیبه‌های هخامنشی، ترجمه نازیلا خلخالی، زیرنظر ژاله آموزگار، تهران، انتشارات فرزان‌روز، ۱۳۸۲؛ شارپ، رالف نورمن، فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی، تهران، ۱۳۴۶؛ مرادی غیاث‌آبادی، رضا، بیستون- کتیبه داریوش بزرگ، چاپ سوم، تهران، ۱۳۸۴؛ کینگ و تامسون، کتیبه ایلامی بیستون، ترجمه شهرام حیدرآبادیان و روشنک جهرمی، تهران، انتشارات سبحان نور، ۱۳۸۴؛ سوزینی، فرانسوا و کلاریس هرن اشمیت و فلورنس ملبرن لابا، سنگ‌نبشته داریوش بزرگ در بیستون (عیلامی- هخامنشی)، ترجمه داریوش اکبرزاده، تهران، انتشارات پازینه، ۱۳۸۷٫

    King, L. W., and R., Thompson, The sculptures and inscription of Darius the Great on the Rock of Behistûn in Persia : a new collation of the Persian, Susian and Babylonian texts, London, Longmans, 1907; Kent, Ronald G., Old Persian, Second Edition, New Haven, Connecticut, 1953.

    گفتارهای دیگر:

    رنج‌های بشری ۱۵۸: سرکوب سکاییان به گناه نپرستیدن اهورامزدا، سندی از خفقان دینی در عصر هخامنشی
    رنج‌های بشری ۲۹
    رنج‌های بشری ۱۵۵: داریوش و انداختن اسیران در آب رودخانه
    رنج‌های بشری ۱۶۰: مقاومت مادها در برابر اشغال و سرکوب‌های هخامنشی
    رنج‌های بشری ۱۵۴: داریوش بزرگ و نابودی ۱۲۰٫۰۰۰ نفر در یکسال
    رنج‌های بشری ۱۶۹: داریوش و به آتش کشیدن خانه‌های سکاییان
    رنج‌های بشری ۱۷۴: کاربرد تیرهای تیز تخت‌جمشید
    رنج‌های بشری ۱۶۵: قیام مردم یا قتل‌عام مردم؟
    رنج‌های بشری ۱۸۰
    رنج‌های بشری ۱۷۷: کورش بزرگ و نابودی تمدن عیلامی خوزیان

    موضوع: رنج‌های بشری کلیدواژه‌ها: بیستون, داریوش بزرگ
    « رنج‌های بشری ۱۵۵: داریوش و انداختن اسیران در آب رودخانه
    منشور کورش از آملی کورت »

    1. مهدی ترک ایرانی می گوید

      من خودم اصلیتم ترک و تو تبریز زندگی میکنم ولی پان ترکیسم نیستم.متاسفانه میبینم بعضی از دوستام توهم میزنن هر روز یه چیز تازه درمیارن.یه روز میگن کوروش مستبد بود و تاریخ نویسا دروغ نوشتن!یه روز دیگه میگن کوروش ترک بوده!!!!!!!!!!!!
      اصلا هیتلرم مال شما که چی؟!
      خلاصه توهم میزنن فکر میکنن دنیا مال اوناس!
      آقا اصلا هرچی شما میگی درسته.حالا چیکار کنیم؟
      مطمئن باشید با شناختی که من از پان ترکیسم ها دارم هدفشون فقط آزادی حجابه که میگن بریم با کشور آذربایجان یکی بشیم.ولا اونا چیشون از ما برتره؟
      همه اینارو به عنوان یه ترک تبریزی گفتم و مطمئن باشین بیشتر ترکای کشور نظرشون همینه و پشتیبان کشورشون ایرانن و ازش دفاع میکنن.
      حالا هر پیشوندی میخواد داشته باشه چه اسلامی چه غیر.
      حالا بجای اینکه همه باهم یکی بشیم و کشور و خودمون اصلاح کنیم نشستیم سر چیا جنگ میکنیم؟
      اگه یکی بگه ترکا برترن یکی بگه فارسا یکی دیگه بگه کرد ها لرها جنوبی ها بلوچ ها و ……!با این وضع از کشورمون چیزی میمونه؟!
      مطمئنا ضرر میکنیم تا نفع.
      به امید روزی که ایران هویت اصلی خودشو پیدا کنه.

      1. تمدن هفتصد هزار ترليارد ساله می گوید

        بعد از هفتصد هزار ترلیارد سال تمدن شکوهمند اهورایی تون هنوز به انتظار روزی هستی که ایران هویت اصلی خودشو پیدا کنه؟
        خخخخخخ

  45. متوهم هستم می گوید

    یعنی درگیر این ملتم هر خزعبلاتی رو باور میکنن قبول داریم پادشاه بزرگی بوده حکومت بزرگی داشته ادم خوبی بوده اما اینارو کی کجا ثبت کرده … و بیشتر درگیر اونایی هستم ک با نوشتن کلماتی مثل (بسی افتخار , همی , و …) میخوان بگن ایرانی هستن … فقط ب این فکر کنید کدوم بدبختی این خزعبلات رو با خط میخی نوشته

  46. محمدرضا می گوید

    آن شاه که دیدنش بیاراید چشم
    بی دیدنش از گریه نیاساید چشم
    مارا ز برای دیدنش باید چشم
    ور شاه نبیند به چه کار آید چشم
    شیخ ابوالحسن خرقانی

ارسال یک پاسخ