استوانه کوروش بزرگ، منشور حقوق بشر

منشور کوروش کبیر

منشور حقوق بشر در نتیجه پیگیری‌های مستمر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با تدابیر ویژه امنیتی همراه با هیاتی به سرپرستی ‘جان کرتیس’ مدیر بخش خاورمیانه موزه بریتانیا از فرودگاه امام خمینی به موزه ملی ایران منتقل شد. منشور کوروش برای مدت ۴ ماه در ایران حضور خواهد داشت. این چهار ماه، فرصت مناسبی برای همه ایرانیان علاقمند است تا از این منشور دیدن کنند. این منشور در سازمان ملل نیز بعنوان منشور حقوق بشر مورد ارزیابی قرار گرفته و مورد قبول همه جهان واقع شده است.

درباره آن:

هرمز رسام در حدود سال ۱۲۸۵ خورشیدی (۱۸۷۹-۱۸۸۲)به هنگام کاوشها در بابل در میان رودان (بین النهرین)، هرمز رسام ، (باستانشناس) استوانهٔ سفالین موسوم به کوروش کبیر را یافت که شامل نوشته‌هایی به خط میخی بود.۴ جنس این استوانه از گل رس است، ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن در حدود ۴۰ خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است.

بررسی‌ها نشان داد که نوشته‌های استوانه در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح به دستور کوروش هخامنشی پس از شکست نبونید (بخت‌النصر) و گشوده شدن شهر بابل، نویسانده شده‌، به عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه‌های شهر بابل قرار داده شده‌است. در حال حاضر این لوح سفالین استوانه‌ای در بخش «ایران باستان» در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

(نسخه‌بدلی از منشور کورش به عنوان کهن‌ترین فرمانِ شناخته‌شده تفاهم و همزیستی ملت‌ها در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می‌شود. این کتیبه در فضای بین تالار اصلی شورای امنیت و تالار قیمومت جای دارد).

ازسوی دیگر در سال‌های کنونی آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانه‌ای که آن را از آن نبونبید پادشاه بابل می‌دانستند، پاره‌ای از استوانه کوروش هخامنشی است که از سطر‌های ۳۶ تا ۴۳ آن می‌باشد. از این رو این قسمت که در دانشگاه ییل(Yale) آمریکا نگهداری می‌شد، به موزه لندن گسیل و به استوانه اصلی پیوست گردید.

متن سخنرانی و کتبیه کوروش تا این اواخر نامعلوم بود. تا اینکه اکتشافات در بین النهرین از ویرانه قدیم شهر «اور» کتبیه‌ای بدست آمد و بعد از ترجمه معلوم شد، همان متن منشور آزادی نوع بشر، کوروش میباشد.

این لوح در حال حاضر یکی از با ارزش ترین اشیای تاریخی است که در موزه بریتانیا از آن نگهداری می‌شود.

کتیبه ازادی، منشور حقوق بشر کوروش کبیر بزرگ

فرمان حقوق بشر کوروش یا استوانه کوروش، به عنوان کهن ترین سند کتبی از دادگستری و مراعات حقوق بشر در تاریخ و مایه مباهات و سرافرازی ایرانیان یاد می‌شود. کوروش، موسس و آغازگر سلسله هخامنشیان، پس از تسخیر بابل اعلام عفو عمومی داد؛ ادیان بومی را آزاد اعلام کرد؛ او هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت. او تمامی ساکنین پیشین سرزمینها را گرد هم آورده و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند.

این سند به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته شده، و به سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به تمامی زبانهای رسمی سازمان منتشر کرد. این تأییدی است بر اینکه منشور آزادی بشریت که توسط کوروش هخامنشی در روز تاجگذاری وی منتشر شده، می‌تواند برتر باشد از اعلامیه حقوق بشر که توسط انقلابیون فرانسوی در اولین مجمع ملی ایشان صادر شده.

اعلامیه حقوق بشر در نوع خود، در رابطه با بیان و ساختارش بسیار قابل توجه‌است، اما منشور آزادی که توسط کوروش در ۲۳ سده پیش از آن صادر شده، به نظر معنویتر میاید.

با مقایسه اعلامیه حقوق بشر مجمع ملی فرانسه و منشور تأیید شده توسط سازمان ملل، با منشور آزادی کوروش، این آخری با در نظر گرفتن قدمت، صراحت، و رد موهومات دوران باستان در آن، باارزشتر نمود می‌کند.

این لوح با عنوان نخستین بیانیه حقوق بشر جهانی شناخته می‌شود لوح کوروش که پس از تسخیر بابل و شکست بخت النصر توسط کوروش به عنوان سنگ بنای یادبودی در شهر بابل قرار داده شده بود نخستین بیانیه حقوق بشرجهانی است که کوروش در آن همه طوایفی را که در زمان امپراتوری بابل به اسارت درآمده بودند آزاد و به آنها اجازه نقل مکان و زندگی آزاد در هرکجای امپراتوری خود را داد. کوروش قوم یهود را نیز از اسارت امپراتوری بابل آزاد کرد.

چه چیز باعث شده است تا فرمان کورش به این پایه از شهرت برسد؟

پاسخ این پرسش هنگامی دریافته می‌شود که فرمان کورش را با نبشته‌های دیگر فرمانروایان همزمان خود و حکمرانان امروزی به سنجش بگذاریم و بین آنها داوری کنیم.

آشور نصیرپال، پادشاه آشور (۸۸۴ پ‌م.) در کتیبه خود نوشته است:

‘‘… به فرمان آشور و ایشتار، خدایان بزرگ و حامیان من … ششصد نفر از لشکر دشمن را بدون ملاحظه سر بریدم و سه هزار نفر از اسیران آنان را زنده زنده در آتش سوزاندم … حاکم شهر را به دست خودم زنده پوست کندم و پوستش را به دیوار شهر آویختم … بسیاری را در آتش کباب کردم و دست و گوش و بینی زیادی را بریدم، هزاران چشم از کاسه و هزاران زبان از دهان بیرون کشیدم و سرهای بریده را از درختان شهر آویختم.”

در‌کتیبه سِـناخِـریب، پادشاه آشور (۶۸۹ پ‌م.) چنین نوشته شده است:

‘‘… وقتی که شهر بابِـل را تصرف کردم، تمام مردم شهر را به اسارت بردم. خانه‌هایشان را چنان ویران کردم که بصورت تلی از خاک درآمد. همه شهر را چنان آتـش زدم کـه روزهای بسـیار دود آن به آسـمان می‌رفـت. نهـر فـرات را به روی شهر جاری کردم تا آب حتی ویرانه‌ها را نیز با خود ببرد.”

در کتیبه آشور بانیپال (۶۴۵ پ‌م.) پس از تصرف شهر شوش آمده است: ‘‘… من شوش، شهر بزرگ مقدس … را به خواست آشور و ایشتار فتح کردم … من زیگورات شوش را که با آجرهایی از سنگ لاجورد لعاب شده بود، شکستم … معابد عیلام را با خاک یکسان کردم و خـدایـان و الـهه‌هـایشان را به باد یغما دادم. سپاهیان من وارد بیشه‌های مقدسش شدند که هیچ بیگانه‌ای از کنارش نگذشته بود، آنرا دیدند و به آتش کشیدند. من در فاصله یک ماه و بیست و پنج روز راه، سـرزمـین شـوش را تبدیل به یک ویرانه و صحرای لم یزرع کردم … ندای انسانی و … فریادهای شـادی … به دست من از آنجا رخت بربست، خاک آنجا را به تـوبـره کشیدم و به ماران و عـقرب‌ها اجازه دادم آنجا را اشغال کنند.”

و در کتیبه نَـبوکَـد نَـصَر دوم، پادشـاه بـابل (۵۶۵ پ‌م.) آمـده است:

‘‘ … فرمان دادم که صد هزار چشم در آورند و صد هزار ساق پا را بشکنند. هزاران دختر و پسر جوان را در آتش سوزاندم و خـانـه‌ها را چنان ویران کردم که دیگر بانگ زنده‌ای از آنجا برنخیزد.”

این رویدادهای غیر انسانی تنها به آن روزگاران تعلق ندارد. امروزه نیز مردمان جهان با چنین ستم‌ها و خشونت‌هایی روبرو هستند. هنوز جنایت‌های آمریکا در ژاپن و ویتنام، فرانسه در الجزایر، ایتالیا در حبشه و لیبی، پرتقال و اسپانیا در آمریکای لاتین، و انگلستان در سراسر جهان، از یادها نرفته‌اند. مردم هرگز فراموش نخواهند کرد که در عراق بمب‌های شیمیایی بر سر مردم بی‌دفاع حلبچه فروریخت و همه آنان از پیر و جوان و زن و کودک به وضعی رقت‌انگیز نابود شدند. در افغانستان و در میان سکوت حیرت‌انگیزِ جهانیان، صدها هزار تن از مردم غیر‌نظامی و بی‌دفاع شهرها قربانی مطامع ابر‌قدرت‌های امروز و گروهای سیاسی کشور می‌شوند، در حالیکه در زندگی روزمره نیز از قحطی و بیماری‌های همه‌گیر، از گرسنگی و وبا و سرما رنج می‌برند. در بوسنی و در کانون اروپای متمدن تنها به انگیزه‌های نژادی مردم و کودکان را بی‌دریغ و دسته‌جمعی به کام مرگ می‌فرستند. در مکه جامه سپید زائران را به سرخی می‌آلایند و جان و مال و ناموس آنان را مباح می‌شمرند.

کشورهای بزرگ و پیشرفته و متمدن جهان، سلاح‌های مرگبار کشتار جمعی و بمب‌های شیمیایی و میکربی خود را دیگر مستقیماً بر کاشانه مردم رها نمی‌کنند، بلکه آنها را به بهایی گزاف در اختیار کشورهایی می‌گذاشتند و آنگاه باز هم به بهای گزاف به درمان زخم‌های آنان بپردازند و از نقض حقوق بشر گلایه کنند و خود را بزرگترین پشتیبان آن بدانند.

اما علیرغم رفتارهای ناپسند پادشاهان آشور و بابل و حکمرانان امروز جهان، کورش پس از ورود به شهر بابل و با دارا بودن هرگونه قدرت‌عملی نه تنها پادشاه مغلوب را مصلوب نکرد؛ بلکه او را به حاکمیت ناحیه‌ای منصوب، و با مردم شهر نیز چنین رفتار نمود: ‘‘ … آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام‌های مرا با شادمانی پذیرفتند … مَردوک (خدای بابلی) دل‌های پاک مردم بابل را متوجه من کرد؛ زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد … نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. وضع داخلی بابل و جایگاه‌های مقدسش قلب مرا تکان داد. من برای صلح کوشیدم. برده‌داری را برانداختم. به بد‌بختی‌های آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. خدای بزرگ از من خرسند شد … فرمان دادم … تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم. اهالی این محل‌ها را گرد آوردم و خانه‌های آنان را که خراب کرده بودند، از نو ساختم. صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.”

کورش پس از ورود به شهر بابل (در کنار رود فرات و در جنوب بغداد امروزی) فرمان آزادی هزاران یهودی را صادر کرد که قریب هفتاد سال در بابل به اسارت گرفته شده بودند. هزاران آوند زرین و سیمین آنان را که پادشاه بابل از ایشان به غنیمت گرفته بود، به آنان بازگرداند و اجازه داد که در سرزمین خود نیایشگاهی بزرگ برای خود بر پای دارند. رفتار کورش با یهودیان موجب کوچ بسیاری از آنان به ایران شد که در درازای بیست و پنج قرن هیچگاه بین آنان و ایرانیان جنگ و خشونت و درگیری رخ نداد .

با وجود اینکه منشور کورش هخامنشی را «نخستین اعلامیه حقوق بشر» می‌دانند، اما نوآوری چنین فرمانی از کورش نبوده است؛ بلکه این فرمان فرایند فرهنگ ایرانی بوده است. فرهنگی که هرگز دستور به غارت و آدمکشی و ویرانی نداده است. و کورش این رفتار را از مردمان سرزمین خود، از نیاکان خود، از فرهنگ رایج کشورش، در آغوش مهرآمیز مادر و از پرورش او آموخته بوده و بکار بسته است. منشور کورش هخامنشی ارمغانی است از سرزمین ایران برای جهانی که از جنگ و خشونت خسته است و از آن رنج می‌برد.

ترجمه کتیبه

بر گردان منشور کوروش هخامنشی نشان داد که نخستین منشور جهانی حقوق بشر را ایرانیان در سال ۵۳۸ پیش از میلاد بیان نموده و مورد اجرا گذارده‌اند.

تاکنون یکبار در سال ۱۹۷۱ مسئولان موزه بریتانیا این لوحه را به درخواست حکومت ایران به تهران قرض دادند که مخالفت دولت انگلیس با این اقدام سبب بروز تنش میان مسئولان دولتی و موزه بریتانیا شده بود.

در روزگاری که کوروش هخامنشی به نمایندگی ایرانیان، منشور حقوق بشر و آزادی انسان را فرستاد فخر مردمان و شاهان دیگر کشتن، سوختن و ویران کردن بود. متن این منشور چنین است:

«منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، پسر کمبوجیه، … آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند.

در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم، مردوک (مردوخ = خدای بابلیان)، دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد. … زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.

ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد.

نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید.

برده داری را بر انداختم، به بدبختی‌های آنان پایان بخشیدم. …

من فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.

فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و کسی آنان را نیازارند.

خدای بزرگ از کردار من خشنود شد …

او برکت و مهربانیش را ارزانی داشت.

ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم …

من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم.

فرمان دادم تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند.

همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به سرزمین خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم، باشد که دلها شاد گردد و هر روز در پیشگاه خدای بزرگ، برایم زندگانی بلند خواستار باشند …

من برای همه مردم جامعه‌ای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.

من به تمام سنتها، و ادیان بابل و اکد و سایر کشورهای زیر فرمانم احترام می‌گذارم.

همه ی مردم در سرزمینهای زیر فرمان من .در انتخاب دین، کار و محل زندگی آزادند.

تا زمانی که من زنده ام هیچکس اجازه ندارد اموال ودارایی های دیگری را با زور تصاحب کند.

اجازه نخواهم داد کسی دیگری را مجبور به انجام کار بدون دریافت مزد کند.

هیچکس نباید به خاطر جرمی که اقوام یا بستگان او مرتکب شده‌اند تنبیه شود.

من جلوی برده داری و برده فروشی از زن و مرد را می گیرم و کارکنان دولت من نیز چنین کنند تا زمانیکه این سنت زشت از روی زمین برچیده شود.

شهرهای ویران شده در آنسوی دجله و عبادتگاه های آنها را خواهم ساخت تا ساکنین آنجا که به بردگی به بابل آورده شده‌اند بتوانند به خانه و سرزمین خود بازگردند.»

در این لوح استوانه‌ای، کوروش پس از معرفی خود و دودمانش بیان می‌کند، که چگونه آرامش و صلح را برای مردم بابل و کشور سومر به ارمغان آورده، و پیکر خدایانی که نبونید از نیایشگاه‌های مختلف برداشته و در بابل گردآوری کرده بوده را به نیایشگاه‌های اصلی آنها در میان‌رودان و غرب ایران برگردانده است. پس از آن، کوروش می‌گوید که چگونه نیایشگاه‌های ویران‌شده را از نو ساخته و مردمی را که اسیر پادشاه‌های بابل بودند به میهن‌شان برگردانده است.

حقوق بشر در ایران باستان

نخستین اعلامیه حقوق بشر در جهان ، درایران باستان و در زمان کوروش هخامنشی ، صادرشده است . کوروش ذوالقرنین دراین منشور ، برده داری را ممنوع اعلام کرده و به بازگرداندن همه اسیران و بردگان به سرزمین های متبوعشان ، دستورداده است . با مطالعه بخشهایی از این اعلامیه که به هنگام فتح بابل از سال ۵۵۰ سال قبل ازمیلاد صادر شد می فهمیم که کوروش دست به سنت شکنی زده و ازشیوه مرسوم آن زمان که اعمال سیاست زمین سوخته و قتل عام مغلوبین بوده احتراز می کند و می گوید :‹‹ سپاهان من ، بدون مزاحمت ، درمیان شهر بابل حرکت کردند من به هیچ کس اجازه نمی دادم که سرزمین سومر واکد را دچار هراس کند … من احتیاجات بابل وهمه عبادتگاههایش را درنظرداشتم ودربهبود وضعشان کوشیدم . من یوغ ناپسند بابل را برداشتم ، خانه های مخروبه آنان را آباد کردم ، من به بدبختی های آنان ، پایان بخشیدم .‹‹ درعصر داریوش هخامنشی نیز شاهد یک قانون جامع هستیم که به ‹‹ دادنامه داریوش ›› شهرت یافته است .

سلسه مقرارت آیین زردشت – که وندیداد نامیده می شود . – مبتنی برهمین دادنامه است . یکی ازمظاهر حقوق بشر دردوران هخامنشی ، بردباری مذهبی است . داریوش ، دادگری وعدالتخواهی را به بهترین شیوه درزمان خودش برقرار کرد ودراین میان ، ازدادرسان ویژه مسائل دشوار حقوقی یاری می جست . اوقانون اساسی کشور را برمبنای بردباری دینی ورعایت حقوق اقلیتهای مذهبی ، تدوین کرده بود ودرنگارش این قانون، آداب ورسوم وسنتها وقوانین ومقرارت ملل مغلوب را تاجایی که به کیان امپراتوری هخامنشی لطمه نمی زد ،لحاظ کرده بود .

اوبرای اجرای هرچه بهترقانون اساسی ، شورایی متشکل از دادرسان خانواده هخامنشی وموبدان را مسؤول نظارت براجرای قانون قرار داده بود . این شورا،گزارشهایی را که ازشهر بانان وایالتهای امپراتوری اخذ می کرد به اطلاع او می رسانید . به این ترتیب راه برهرگونه اعمال تبعیض نژادی مذهبی ، بسته می شد وکلیه ملل مغلوب باوجود تفاوتهای نژادی ، مذهبی ، زبانی و… باهم داشتند ، تحت لوای امپراتوری هخامنشی ، درصلح وصفا به سرمی بردند واین مرهون سیاست تبعیض زدایی حکمرانان وقت بوده است .

قرنها بعد است که دراعلامیه حقوق بشر، چنین حقی برای انسانها به رسمیت شناخته شده است . درماده دوم این اعلامیه آمده است :‹‹ هرکس می تواند بدون هیچ گونه تمایز ، مخصوصا از حیث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مذهب ، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر وهمچنین ملیت ، وضع اجتماعی ، ثروت ، ولادت یا هرموقعیت دیگر ، از تمام حقوق وکلیه آزادی هایی که دراعلامیه حاضرذکر شده است ، بهره مند گردد. به علاوه هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بروضع سیاسی ، اداری ، قضایی یا بین الملل کشور یا سرزمینی باشد که شخص با آن تعلق دارد . خواه این کشور ، مستقل ، تحت قیمومت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن به شکلی محدود شده باشد .

درعصر هخامنشی ، حق پناهندگی افراد به کشورها ، مراعات می شد . ماجرای پناهندگی ‹‹ تمیستوکل ›› سردار بزرگ یونانی به دربار اردشیر هخامنشی نمونه ای از اعمال اصل رعایت حق پناهندگی اتباع کشورهای بیگانه است که درماده ۱۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر برآن تأکید شده است : هرکس حق دارد دربرابر تعقیب ، پناهندگی جست وجو کند ودرکشورهای دیگر ، پناه اختیار کند .

رعایت حقوق اجتماعی افراد ، یکی دیگر از نمونه های تضمینی حقوق فطری انسانها وتوجه به حقوق بشر دراین دوران است . دراسناد به دست آمده از تخت جمشید درلوح های معروف به الواح گنجینه ، پرداخت مزد کارگران ذکر شده است وحتی برای کارگران ، تسیهلات ویژه ای مانند مرخصی زایمان وجود داشته داشتند وحتی برخی مشاغل مانند کارگاههای خیاطی ، زنان سرگروه کارگران مرد و زن ، بوده اند. قرنها بعد است که درماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر ، برشرایط منصفانه ورضایت بخش برای کار ورفع تبیعض افراد در اخذ اجرت مساوی درمقابل کار برابر ، تأکید شده است .

تیترآنلاین

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
60 نظرات
  1. انی کاظمی می گوید

    امیدوارم بازدید مناسبی از منشور بشه.
    مجسمه های توتان خامون در یک دوره چند ماهه در آمریکا ۴۰ میلیون بار مورد بازدید قرار گرفت.

  2. ramin می گوید

    واقعا از ایرانی بودن خود احساس فخر کرئم و به فرهنگ خودمان بالیدم و نیز به توحش آشوریها که هنوز ادامه دارد افسوس خوردم

  3. بابک فتحی می گوید

    درود و آفرین بر کوروش بر داریوش بر ایران و ایرانی ودرود بر تمامی مردمان نیک اندیش ، نیک گفتار و نیک کردار

    1. shadmehr می گوید

      hezar dorod bar to

  4. 021 می گوید

    زنده باد ایران و ایرانی

  5. علی می گوید

    وای بر کسانی که در این سرزمین کوروش و بر تخت کوروش تکیه زدن و نام ایرانی را به لجن میکشند نفرین بر آنان به امید آزادی ایران زمین

  6. داداشو می گوید

    من با اون قسمت موافقم که نویسنده میگه این منشور از آن کوروش نیست بلکه حاصل فرهنگ ایران است.

  7. سید حسین موسوی می گوید

    سلام . واقعا عالی بود . با اجازه من این مطالب رو تو وبلاگم میذارم تا بیشتر خونده بشن . . .

    شما هم میتونید بیاین و یه سر به ” ایران من ” بزنید .

    ای ایران ای مرز پر گهر
    ای خاکت سرچشمه ی هنر
    دور از تو اندیشه ی بدان
    پاینده مانی و جاودان

    ” در پناه حق ”
    ” درذ

  8. میلاد می گوید

    این منشور باید از عجایب جهان باستان شمرده بشه . در حقیقت اسکندر بسیاری از رفتارهای کوروش رو تقلید کرد ولی با این همه نامش به اندازه او بزرگ نشد چون ذاتا انسانی خشن و جاه طلب بود .

  9. fire dance می گوید

    دستتو درد نکنه.
    مقایسه ی او چند تا کتیبه ی پادشاهان سرزمین های مختلف با کتیبه ی کوروش جالب بود.
    موفق باشی.

  10. محمد می گوید

    سلام دوست عزیز
    سایت خیلی خوبی دارید
    واقعا بهتون تبریک میگویم
    و برای شما ارزوی موفقیت بیشتر میکنم
    بنده مدیر سایت ماهیگیری در اصفهان هستم
    سایت ما یکی از پر بازدید ترین سایتهای ماهیگیری به زبان فارسی است
    ما تازه کارمون را شروع کردیم
    دوست عزیز خواهش میکنم برای کمک به ما این پیام را تایید کنید و ان را پاک نکنید
    با تشکر محمد نصری مدیر سایت ماهیگیری در اصفهان
    برخی از لینکهای پر محتوای وبلاگم را براتون گذاشتم لطفا ببینید
    http://esfahanfishing.ir/post/368
    http://esfahanfishing.ir/post/367
    http://esfahanfishing.ir/post/366
    http://esfahanfishing.ir/post/365
    http://esfahanfishing.ir/post/364
    http://esfahanfishing.ir/post/363
    http://esfahanfishing.ir/post/362
    http://esfahanfishing.ir/post/359
    http://esfahanfishing.ir/post/358
    http://esfahanfishing.ir/post/357
    http://esfahanfishing.ir/post/354
    http://esfahanfishing.ir/post/353
    http://esfahanfishing.ir/post/352
    http://esfahanfishing.ir/post/351
    http://esfahanfishing.ir/post/350
    http://esfahanfishing.ir/post/348

  11. میث می گوید

    ممنونم از همه کسایی که برای شناسوندن فرهنگ اریایی تلاش می کنن چاکر هرچی اریاییه اصیل هستیم

  12. مقداد می گوید

    ترجه قستی از منشور: (مردوک خداى بزرگ از کردار من خشنود شد… او برکت و مهربانى اش را ارزانى داشت. ما همگى شادمانه و در صلح و آشتى مقام بلندش را ستودیم…
    من همه شهرهایى را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایشگاه
    هایى که بسته شده بودند را بگشایند.)

    این جمله هاییکه در متن وجود داره تعارض داره چون کورش به مخالفت با تفکرات مردوک به بابل حمله میکنه چطور میتونه بگه گه مردوک از من خشنود شد در صورتی که ۱۰۰% مردوک مخالف این جران بوده
    و نیایشگاه برج بابل در طبقه اخر برج بابل بوده و در وسط این نیایشگاه مجسمه ای بزرگ یک شمشیری بزرگ (مانند آبلیسک که به اعتقاد من اولین obelisk بابلیان ساختند) در دست داشته به سمت آسمان بوده به معنی مبارزه با خدا که انها شیطان پرست بودند و و این نیایش گاه بسته نبود که کورش فرمان بده که این نیایش گاه باز کنند و دوباره باید بگم که به مخالفت با جریان ضد خدایی بابلیان کورش به بابل حمله کرد و یهودیان در بند آزاد کرد و منشور کورش به این دلیل نوشت که بابلیان بدانند که این حکومت بابلیان خلاف منشور بوده و از این به بعد باید مطابق منشور پیروی کنند
    پس این منشور یا جعلی هست یا اگر هم جعلی نباشه و اصل باشه ۱۰۰% به نوشته های منشور دست برده شده و مطابق با جریانهای صهیونیستی تغییر دادند تا بگو یند که این کورش کبیر هم مثل خودمان فکر میکرد و شما ایرانی های پس از انقلاب مخالف این موضوع هستید و برای ما ایرانی ها هم با دیدن منشور به این نتیجه میرسیم که کورش کفر گفته پس به این موضوع ها نباید سطحی نگاه کنیم

    1. leila می گوید

      سلام.شما وامثال شما دوست عزیز چرا میخواین همه چیرو بندازین گردن صهیونیستا؟!

    2. ashkan می گوید

      خدا شما را با امامتان محشور میکند.به کوروش ما کاری نداشته باش

    3. کوروش می گوید

      azizam yekam fekr kon bebin chera hameye donya palidand va ma paak…??!!
      man fekr mikonam in nezame moghadddas bar hame taasir gozashte
      ehsasam ine ke ye kam bayad badbini ro nesbate be biroon kenar gozasht
      hameye donya darand dar kenare ham zendegi mikonand magar kasani ke khod ra joda midanand
      behtar nist kami andishe ha ra gostaresh dahim??/

    4. BEHZAD می گوید

      Mghdade golabi ,esme pedar mohamad abdollah bod ghabl az inke mohamad be donya biad ,yani mohamad baad az resalate gholabish. in allah ro az ro famile babash gozashte ro khodaye zartosht, allah esme bote khanevadegishonam bode, khob sare karid be khoda

      1. انی کاظمی می گوید

        متاسفانه اشتباه بزرگ ما ایرانی ها اینه که برای هر چیزی عقیده ساخته ایم و به ابراز اون می پردازیم.
        شما بهزاد، از آنانید.

        1. Behzad می گوید

          Moteasefane nazare shoma mesle akhondaye moteaseb ast
          dashtane aghide va ebraze un yani demokrasi va vaghean moteasefam k doust nadarid k mardom aghayedeshoun ro azadane ebraz konan sohbate shoma range diktatori darad,
          tasob baese darandegist ,din bayad sababe olfat shavad na kolfat eni..

    5. پیام می گوید

      دوست عزیز متاسفانه باید گفت که حرفهای شما راسته….
      این منشور و البته بسیاری از دروغ هائی که بر تخت جمشید و هخامنشیان نسبت داده شده همگی کار یهودی ها بود….
      زمانی که صهیونیسم خواست بر فلسطین مسلط شود با مظلوم نمائی جریان هولوکاست را داستان پردازی کرد (یک جریان معمولی را با زوم ۱۰۰۰ در افکار جهانی جای دادند) و از آنطرف خاخامنش ها (شاخه ی سیاسی یهود) تلاش کردند تا هخامنش (شاخه ی سیاسی یهود) را نیز بسیار قدرتمند جلوه دهند و این داستانها را برای ما ساختند که اینها با کمک محمدرضای دست نشانده یهود اتفاق افتاد……و با تاسف فراوان بعضی جاهلان هنوز هم خود را بنده ی کوروش می دانند و حاضرند سگ اون نیز باشند……

    6. ناشناس می گوید

      برات متاسفم برو بیشتر در مورد کوروش بخون.

  13. shadmehr می گوید

    omidvaram ke har irani hadeahgal darbare gozashtegan khodesh etelaati dashte bashe va vai bar anani ke az korosh va dariosh kabir chizi nemidanand

  14. رانیا می گوید

    باسلام از اطلاعات جامع و کافی شما تشکر می کنم ازاینکه ایرانی هستم بخودم می بالم زنده باد ایران

  15. یه ایرانی می گوید

    درود اهورامزدا بر پدر من (کوروش بزرگ)

  16. فرشید می گوید

    درود بر کوروش.
    پاینده باد ایران و ایرانی.

  17. ashkan می گوید

    سلام واقعا خسته نباشید خوشحالم که هنوز وطن پرستانی باغیرت وجود دارند.درود بر کوروش جاویدان.دوستتان دارم

  18. م پیروز می گوید

    سلام از همه ی شما ممنونم که تمام سعی و تلاشتون شناسوندن فرهنگ ایرانی به همه ی دنیا هست “زنده باد ایران وایرانی”

  19. محمد می گوید

    man mibalam be irani bodan khodam vaghti ke mibinam donya be dashtan bozorgi chon korosh kabir eftekhar mikonad

  20. لابل می گوید

    کجاست اقای سید حسن نصرا.. که میگه ایران فرهنگ ایرانی و فرهنگ از خودش نداره داره خوبشم داره و توی دنیا هم فرهنگش تکه

  21. ولمون کن بابا! می گوید

    خجالت میکشم از ایرانی بودنم چرا که به راحتی میتوان مردم کشورم را با تکه ای خشت پروپاگاندایی فریب داد!سالهاست که فریب خورده اند و اینک نیز هم!

  22. کامران می گوید

    وای بر من که ایرانیم
    وای بر من که کوروش بزرگ سلام خداوند بر او باد پدر مردمم باشد من در مقابل اجنبیان هندی خاموشم که کشورمان را چپاول کنند و دودمانمان را به آتش بکشند !!
    کوروش کجایی که حق مردم سرزمینت را هدفمند کردند و مال آنها را به یغما بردند و جانشان را بر دار آویختن
    پدر کجایی که ببینی از آزادی منشورت خبری نیست و مردمانی عجنبی ( اشاره به نامردی که در مورد منشور کوروش در بالا نظر داده ) آن راکفر نامیدندو بر کفر دیدگران ( رهبرانشان ) سر پوش گذاشتند
    یادت در قلبماست و نامت بر لبانمان تا روزی برسد که بار دیگر تو جشن بگیریم که تو بزرگ ترین افتخار ایران و ایرانی هستی

  23. هادی می گوید

    به کوروش چه خواهیم گفت؟
    اگر سر بر آرد ز خاک…
    اگر باز پرسد ز ما
    چه شد دین زرتشت پاک؟
    چه شد ملک ایران زمین؟
    کجایند مردان این سرزمین؟
    به کوروش چه خواهیم گفت؟
    اگر دید و پرسید از حال ما
    چه کردید برنده شمشیر خوش دستتان
    کجایند میران سر مستتان؟
    چه آمد سر خوی ایران پرستی؟
    چه کردید با کیش یزدان پرستی؟
    چرا پشت شیران شکسته؟
    در ایران غم سراسر نشسته
    چرا خامش و غم پرستید های؟
    کمر را به همت نبستید های؟
    چرا اینچنین زار و گریان شدید؟
    سر سفره خویش مهمان شدید؟
    چه شد عرق میهن پرستیتان؟
    چه شد غیرت و شور و مستیتان؟
    سواران بی باک ما را چه شد؟
    ستوران چالاک ما را چه شد؟
    چرا ملک تاراج میشود؟
    جوانمرد محتاج میشود
    چرا جشنهامان شد عزا؟
    در آتشکده نیست بانگ دعا
    چرا حال ایران زمین نا خوش است ؟
    چرا دشمنانش اینچنین سرکش است؟
    چرا بوی آزادی نیست وای
    بگو دشمن میهنم کیست های
    بگو کیست این ناپاک مرد
    که بر تخت من اینچنین تکیه کرد
    که تا غیرتم باز جوش آورد
    ز گورم صدای خروش آورد
    …هرگز زانو نخواهم زد،حتی اگر سقف آسمان کوتاهتر از قامتم باشد .
    “کوروش بزرگ”

  24. پرنیان می گوید

    درود بر کوروش کبیر

  25. شبگرد می گوید

    سلام دوست عزیز

    با بیانیه ای جدید به روزم و منتظر حضور سپیدت در نفس ازادی

    زود بیا

  26. elham می گوید

    الهی فداش شم
    لذت می بره ادم از این همه زیبایی و بزرگی.

  27. BEHZAD می گوید

    Mghdade golabi ,esme pedar mohamad abdollah bod ghabl az inke mohamad be donya biad ,yani mohamad baad az resalate gholabish. in allah ro az ro famile babash gozashte ro khodaye zartosht, allah esme bote khanevadegishonam bode, khob sare karid be khoda:)

  28. Tirdad می گوید

    در دنیا دو گروه به حکومت رسیدند و میرسند یکی‌ انسان و دیگری اهریمنان این فعلا زمان اهریمنان است که بیشتر به قدرت رسیده‌اند

  29. sara می گوید

    salam. lazem dunestam begam ke in ostovaneh aslan be iran nayomade va ostovanei ke alan iran hastesh taghalobie va aslesh hamunjaie ke bud. merc bye

  30. shiva می گوید

    درود
    با اشکان و کامران کاملا موافقم.
    زنده باد ایران.زنده باد آزادی!!!
    از مدیریت سایت کمال تشکر را دارم.پاینده باشید

    1. انی کاظمی می گوید

      زنده باد شیوا

  31. مهدی می گوید

    سلام بر کوروش پادشاه ایران زمین

  32. مهدی می گوید

    خوش بخال هم دورانهای کوروش

  33. سرباز پارسی می گوید

    درود بر کوروش بزرگ

    ما باید ازکوروش یاد بگریم چون هرکجا پا نهاد ابادشد

  34. سرباز پارسی می گوید

    درود

    مشکل ما این است خودمان به تاریخمان اهمیت نمی دهیم جه برسه به بقیه جرا در دنیا بیشتر درباره ی یونان روم مصر است چون کل مشکل از بی اهمیتی خودمان است میری پاسارگاد ببینی سر آرامگاه کوروش خاطرات نوشته اند اعصاب ادمو خورد میکنند

  35. سرباز پارسی می گوید

    درود

    مشکل ما این است خودمان به تاریخمان اهمیت نمی دهیم جه برسه به بقیه جرا در دنیا بیشتر درباره ی یونان روم مصر است چون کل مشکل از بی اهمیتی خودمان است میری پاسارگاد ببینی سر آرامگاه کوروش خاطرات نوشته اند اعصاب ادمو خورد میکنند در جواب انی کاظمی

  36. سرباز پارسی می گوید

    درود

    ممنون چون واقعا خوشحالم که به میراث فرهنگی و تاریخی خود اهمیت میدهید . این موضوع واقعا تاسف بار من خودم ۲ سال پیش به پاسارگاد رفتم روی ارامگاه کورش بزرگ خاطرات نوشته اند واقعا اعصاب ادم را خورد میکنند این همه شعار پس کجاست عمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولی اینم بدونید من هیچ وقت نگفتم خودم درست کارم شاید من نتوانم ولی از کسانی که میتوانند لطفا خواهشنا این کار را انجام دهید

  37. سرباز پارسی می گوید

    ممنون چون واقعا خوشحالم که به میراث فرهنگی و تاریخی خود اهمیت میدهید . این موضوع واقعا تاسف بار من خودم ۲ سال پیش به پاسارگاد رفتم روی ارامگاه کورش بزرگ خاطرات نوشته اند واقعا اعصاب ادم را خورد میکنند این همه شعار پس کجاست عمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولی اینم بدونید من هیچ وقت نگفتم خودم درست کارم شاید من نتوانم ولی از کسانی که میتوانند لطفا خواهشنا این کار را انجام دهید در مورد میراث فرهنگی وتاریخ هر کاری از دستتان بر میاید

  38. شهروز آتروخش می گوید

    درود بر همه شما
    داشتم از تارنما بازدید می کردم که این نوشته ها و بسیاری دیگر را دیدم، شاید در آغاز به خود بالیدم اما آنچه را در گفتگو ها دیدم مرا شرمسار کرد که کدامین آموزه مردمان را چنین به دروندی آمیخته است. ایرانی یک نژاد نیست، زاده شدن در مرز های ایران نیست، ایرانی کسی است که بزرگوار است مگر همین نیست چم آریا و سرزمین آریایی. ایرانی بودن یک فرهنگ است. ببینید همین کوروش با کسانی که هم میهنانش نبودند چگونه برخورد می کند. آیا همین رفتار نیست که او را یکتا کرده است؟

    (دین، نژاد،زبان،مرزها،رنگ ها ما را از هم جدا نمی کند که خودمان این کار را می کنیم)

  39. Mohammad می گوید

    درود بر کوروش بزرگــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ……..

  40. shahza می گوید

    کاش به جای شعار دادن یاد کورش کبیر را با کردار نیک-پندار نیک-رفتار نیک گرامی میداشتیم و مثل کورش ثابت میکردیم خدا یکی ست فرقی نمی کنه به اسم محمد باشه یا مسیح یا هر کس دیگه و طبق گفته کورش بزرگ مهم ایمان به بی همتایی خدای بزرگ است وکورش هیچ کفری نگفت فقط خیلیها توانایی درک انسان بزرگی چون کورش را ندارن

  41. shahzad می گوید

    کاش به جای شعار دادن یاد کورش کبیر را با کردار نیک-پندار نیک-رفتار نیک گرامی میداشتیم و مثل کورش ثابت میکردیم خدا یکی ست فرقی نمی کنه به اسم محمد باشه یا مسیح یا هر کس دیگه و طبق گفته کورش بزرگ مهم ایمان به بی همتایی خدای بزرگ است وکورش هیچ کفری نگفت فقط خیلیها توانایی درک انسان بزرگی چون کورش را ندارن

  42. شیرین می گوید

    دوستان مطمئن باشید که روی خورشید را با زغال نمیتوان سیاه کرد
    این تازیان و تازی پرستان از بی اصلی خویش نمیتوانند بزرگی اجداد
    ایران و ایرانی را تحمل کنند
    در حالی که در جای جای جهان از تازیان انتقاد میشود
    وبر علیه انان فیلم ساخته میشود
    منشور کورش زیبنده سازمان ملل متحد میگردد و به همه زبانهای اعضای سازمان ملل ترجمه میشود

  43. شیرین... می گوید

    دوستان مطمئن باشید که روی خورشید با زغال سیاه نمیشود
    این تازیان و تازی پرستان از بی اصلی خویش نمیتوانند بزرگی اجداد
    ایران و ایرانی را تحمل کنند
    در حالی که در جای جای جهان از تازیان انتقاد میشود
    وبر علیه انان فیلم ساخته میشود
    منشور کورش زیبنده سازمان ملل متحد میگردد و به همه زبانهای اعضای سازمان ملل ترجمه میشود

  44. hadi.aus می گوید

    روزگاری دوباره کوروشها سر از خاک در می آورند،دوباره راه و رسم رادمردی را دوباره به مردمان کره خاکی خواهند آموخت.با ظهور این چنین مردان متفکر ، مستعد و همیشه زنده تاریخ بشریت سراسر دنیا غرق در موهبت و شادی خواهد شد.

    هرگز دوستان و ندیمان خود را به امور مملکتی نگمارید.

    کوروش کبیر

  45. h.aus می گوید

    دوباره کوروشها سر از خاک در می آورند،دوباره راه و رسم رادمردی را دوباره به مردمان کره خاکی خواهند آموخت.با ظهور این چنین مردان متفکر ، مستعد و همیشه زنده تاریخ بشریت سراسر دنیا غرق در موهبت و شادی خواهد شد.

    هرگز دوستان و ندیمان خود را به امور مملکتی نگمارید.

    کوروش کبیر

  46. احمد می گوید

    خدایا کورشی دوباره به ایران هدیه کن . تا فرهنگ و عظمت ایران دوباره زنده بشه.

  47. Mohsen95 می گوید

    خدا رو شکر همتون از دنیا عقبین ، هرکی هر چی که گفت قبول میکنین، اولین کتیبه از کورش نیست ، اولین کتیبه حمورابی بوده و تو بابل نوشته شده ، کورش بعد از حمله به بابل اونا رو وادار به نوشتن کتیبه خودش میکنه ، به این نشون که کتیبه تو بابل کشف شد و به زبان بابلی نوشه شده ، اصلا نژاد ما آریایی نیست ، ما ترک و لر و کرد و عربیم (خوزستان)
    باشه برین بگین کوروش بزرگ بگین ایران پرستین ولی واسه ایرانیهای اصیل (ترک و لر و…)احترام قاعل نشین ، عقلتونو دادین دست شبکهای ماهواره ای نه به کتابای تاریخی و نه به مطالعه…..

  48. سارا می گوید

    این دردآوره که به‍ عنوان یه‍ ایرانی هیچ روزی رو به اسم کوروش کبیر نداریم امریکا تصویر عدالت کوروش رو روی سقف دادگستری به تصویر کشیده ولی ما هیچی برامون نمونده و نیست هیچی از تاریخمون نمونده دیگه‍ هیچی . واقعا درداوره . افسوس

  49. سیاوش می گوید

    سلام دوستان متاسفانه این ترجمه از منشور کورش جعلی و تقلبیه تو ترجمه واقعی اصلا خبری از این چیزا نیست (تو گوگل سرچ کنین ترجمه اصلی رو پیدا میکنین) در ضمن تو دنیا بهش میگن استوانه کورش نه منشور حقوق بشر کورش 😐

  50. همنشین بهار می گوید

    استوانهٔ کورش، «مانترا»ی خیال انگیز
    در شاهنامه فردوسی، به نام کورش اشاره نشده‌‌است. چرا؟
    شاهنامه به کنار، چرا در متون اوستایی، همچنین متون پهلوی اشکانی، پهلوی ساسانی، مانوی، سغدی، و دیگر متون ایرانی میانه، نامی از کورش دیده نمی‌شود؟
    از اسکندر در اوستا، و در مثنوی پنج گنج نظامی یاد شده، امّا نامی از کورش نمی‌بینیم. در تاریخ بیهقی، تاریخ یعقوبی، جهانگشای جوینی، مجمع التواریخ، و در مثنوی معنوی هم هیچ ذکری از نام و حیات کورش نیست. چرا؟
    http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=434

ارسال یک پاسخ