رازها و حقایقی خواندنی درباره تاریخ روم باستان!

روم باستان بزرگترین مهد تمدن بشریت به شمار می رود. رم در اوایل قرن هشتم قبل از میلاد شهری کوچک در مرکز ایتالیا بود. بعد از جنگ ها و مبارزات نظامی متعدد ، به زودی کل قاره اروپا و اطراف دریای مدیترانه، کل بریتانیا و بخش بزرگی از آسیای غربی و آفریقای شمالی را در بر گرفت. جالب تر از گسترش قلمرو رومی ها، جزئیات تمدن رومی و سبک زندگی مردم روم باستان می باشد. روم پر از شگفتی ست، از نبرد نفسگیر گلادیاتور گرفته تا مراسم شام مجلل و پر زرق و برق.. با ما باشید تا حقایقی درباره تاریخ مرموز روم باستان! را برای شما شرح دهیم..

 

۵.سبک لباس پوشیدن رومی ها!

لباس رومی ها
Popular Clothing

در دوران باستان، این سبک لباس پوشیدن رومی ها به خاطر راحتی پوشش و در دسترس بودن آن بود. به طور کلی، دو نوع لباس رومی وجود داشت : تونیک و روگا.. تونیک لباسی استاندارد برای اغلب مردم بود که غیر بومی ها و شهروندان رومی نیز در خانه هاشان میپوشیدند.

تونیک نوعی لباس بود که فقط شهروندان واقعی روم باستان، اجازه پوشیدن آن را در ملا عام داشتند. این لباس در مراسم دولتین نیز پوشیده می شد و مشابه تاکسیدوی امروزی بود. پوشیدن توگا سخت بود ولی رومی ها برای نشان دادن قدرت و موقعیت اجتماعی خود تمایل به پوشیدن در ملا عام داشتند. توگا دو رنگ داشت: سفید و بنفش.. بنفش نماد وفاداری بود و فقط امپراطورها و سناتورهای نفوذی می پوشیدند. اگر افراد عادی لباس بنفش را بر تن می کردند مجازات سختی در انتظارشان بود.


۴.معماری با شکوه بناهای رومی!

معماری بناهای رومی
Great Architects

برحسته ترین دستاوردهای اولیه معماری مناره ها هستند که در ساخت قلعه، فواره ها و غیره بکار برده می شد. بتن رومی به خاطر استحکام و تداومش معروف بود. محققان با تجزیه تحلیل قطعات بتنی در دریای مدیترانه که بیش از ۲۰۰۰ سال دوام داشته، به این نتیجه رسیدند که بتن رومی از نظر استحکام و سازگاری با محیط زیست حرف اول را می زند. سازه های بتنی مدرن برای چند قرن استحکام دارند ولی قطعات رومی بیش از ۲ هزار سال در زیر آب دریا پابرجا هستند.


۳.مالیات بر ادرار در روم باستان!

مالیات بر ادرار در روم باستان
Urine Tax

چرا باید برای عملکرد طبیعی بدن پول پرداخت کنیم؟ شهروندان معمولی روم باستان باید هزینه ای برای استفاده از توالت های عمومی را پرداخت می کردند. در آن زمان ادرار مثل یک کالا مود استفاده قرار می گرفت. به فاضلاب میریخت و برای اهداف شیمیایی بازیافت می شد.

همچنین برای حذف الیاف مویی پوست حیوانات از ادرار استفاده می کردند. از آنجایی که منبع آمونیاک بود برای سفید کردن و تمیز کردن لباس های پشمی مورد استفاده قرار می گرفت. امپراطور نرو و وسپاسیان مالیات بر ادرار را وضع کردند!


۲.غذای ثروتمندان در روم باستان!

غذای ثروتمندان در روم باستان
The Rich Dine

برای شهروندان معمولی روم باستان، رژیم غذایی شامل گندم، جو، نان و پاستا بود. برای فقرا گوشت و ماهی کمیاب بود! و اما رومی های ثروتمند هر چیزی میتوانستند بخرند. اغلب کسانی که میخواستند ثروت خود را نشان دهند، میهمانی های شام عجیب و غریب برگزار می کردند که در آن بردگان غذاهای لذیذ و گرانقیمت تهیه می کردند.

غذاخوری هایشان دکوراسیون جذابی داشت که با موزاییک، نقاشی های دیواری، و سایر اثار هنری تزیین شده بود. شام آنها سه قسمت اشرافی و مجلل داشت و طعم غذا برای آنها در درجه دوم اهمیت داشت.


۱.مراکز خرید روم باستان!

اولین مرکز خرید روم باستان
Shopping Malls

رومیان باستان اولین کسانی بودند که سوپرمارکت ها را ابداع و استفاده کردند. انواع مغازه در رم وجود داشت که محصولات مختلف را به فروش می رساند. یک نمونه خوب از معماری دیدنی و خیره کننده در دوران سلطنتی ، یک مجموعه بازاری بود که سراسر آن مغازه های کوچک وجود داشت.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها