۵ تخته بازی شگفت انگیز در دوران باستان!

مردم از زمان پیدایش انسان به بازی های مختلف مشغول شدند. برای تمدن های مختلف، این روشی برای سرگرم شدن بود درحالی که برخی آن را نوعی طراحی استراتژی میدانستند و حتی برخی بازی ها از نظر مذهبی اهمیت داشتند. با تاریخ ما باشید تا ۵ تخته بازی شگفت انگیز در دوران باستان! را بشناسید..

 

۱.چاتورانگا

بازی چاتورانگا بین رادنا و کریشنا

این گل سرسبد تخته بازی های هندی ست که در قرن ششم بعد از میلاد توسعه یافت. گفته می شود “چاتور” (چهار) “انگا”(عضو) ، در واقع از جداد بازی مدرن شطرنج می باشد. همانطور که گفته معنی لغوی این بازی ” داشتن چهار عضو ” می باشد. این بازی از استراتژی های نظامی باستانی الهام گرفته و در یک تخته شطرنجی ۸.۸ بازی می شد. قوانین با شطرنج امروزی چندان متفاوت نیست. قواعد اصلی چاتورانگا هنوز به طور کامل شناخته نشده است.


۲.پاچیزی

بازی پاچیزی

پاچیزی همان بازی دایره و ضربدر می باشد که از بازی لودو الهام گرفته شده است. میدانیم که منشا این بازی به هند باستان باز می گردد ولی هنوز هیچ کس نتوانسته زمان اختراع این بازی را کشف کند.

کلمه پاچیزی در لغت به معنای “۲۰ آتش” می باشد. بازی باید به حالت ضربدری انجام شود و مهمترین قانون بازی این است که قطعه خود را در تخته بازی به گردش در بیاورید. برخی از قانونگذاران این بازی را بردگان زن طراحی کرده بودند.


۳.بازی سلطنتی اور

بازی سلطنتی UR

این تنها بازی لیست ما نیست که امروزه هنوز محبوب است، ولی تنها بازی ست که هنوز با همان قواعد بازی می شود. قدمت این بازی به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد!

بازی سلطنتی اور (معروف به بازی بیست مربع) از جایی در اطراف بین النهرین شکل گرفت اگرچه بقایای آن در همه جای دنیا از مصر گرفته تا هند پیدا شده است. این بازی با تاس و مهره انجام می شد. طرفین بازی باید مهره های طرف مقابل را می زدند تا به آخر تخته برسند.


۴.سنت

تخته و مهره های بازی Senet

سنت یک تخته بازی ست که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد به وجود آمد و در مصر باستان بسیار محبوب بود و گفته می شود این اثر هنری در گورستان ها یافت شده است! حتی فرعون توت، طرفدار این بازی بود  و چند صد سال پس از اختراع آن به عنوان طلسمی برای سفر مردگان استفاده می شد!


۵.تافل

تخته بازسازی شده Tafl

بیایید نگاهی به تمدن های باستانی جنوبی بیاندازیم و بازی ای که کمی پایین تر از شمال اختراع شد. تافل یا hnefatafl ، در زمان وایکینگ ها یک بازی بسیار معروف در اسکاندیناوی بود. در واقع وایکینگ ها به قدری عاشق این بازی بودند که آن را در سراسر اروپا به شهرت رساندند.

برخلاف تاریخ و شهرت آن، هنوز قوانین این بازی به طور کامل کشف نشده است. میدانیم که این بازی یک شاه دارد ولی بقیه رازهای آن در پس تاریخ پنهان است.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها