مفهوم زیبایی در مصر باستان!

مصر باستان یکی از خودبینانه عقاید در دوران باستانی را داشتند و یکی از اولین دولت هایی که عطر، روغن و دیگر لوازم آرایشی را اختراع کردند. در واقع مصریان باستان تاکید زیادی بر زیبایی وضعیت ظاهری خود داشتند.  با تاریخ ما همراه باشید تا با مفهوم زیبایی در مصر باستان! آشنا شوید..

 

۱.N و nfr 

دست خط نفرتیتی (همسر اصلی فرعون)

n و nfr در زبان مصری ، صفاتی بودند که برای توصیف زیبایی مردم یا چیزهای زیبا استفاده می شدند. در واقع بیشتر کلمه های مصری ( شامل فعل و اسم)  که مربوط  به مفاهیم زیبایی می شوند، به این دو واژه n و nfr هم ربط دارند.  به طور مثال “nfrwt” به زن زیبایی اشاره دارد که هرگز به دنیا نیامد. مورخان مدرن از آن به “نوجوان” تعبیر کرده اند. و “nfrw” اشاره به نوجوانی با جنس مذکر دارد. رابطه بین زیبایی و جوانی یک بخش مهمی از مفهوم زیبایی در مصر باستان می باشد.


۲.زیبایی و جوانی

زن جوان مصری

شاید به لطف مصریان باستان باشد که امروزه در دنیا زیبایی و جوانی را هم معنی میدانیم. تصاویر زنان جوان مصری امروزی به طور قابل توجهی تفاوت زیادی با زنان مصر باستان دارند. همین داستان برای مردان هم وجود دارد و نمایش علائم پیری برای مردان در آثار هنری خیلی ظریف به چشم می خورد. فراعنه در آثار هنری مصر به شکل مردان سالخورده نشان داده شده اند و این نمادی از عقل و دانایی آنهاست.


۳.مردان

مقبره توتانخامون

یک مسئله حائز اهمیت و عجیب درباره مصریان این است که آنها ریش و سبیل را “شلختگی” به حساب می آوردند و چهره مردانه بدون ریش و سبیل و اصلاح شده را زیبا می دانستند.برخی از آنها حتی موی سرشان را میتراشیدند و به جای آن کلاه گیس می گذاشتند.

مصریان معتقد بودند پوست زیبای مردانه باید قرمز یا قهوه ای رنگ باشد، همانطور که در آثار هنری آنها میتوان به این مسئله پی برد. مردان چهارشانه و زمخت نسبت به مردان لاغر از جذابیت کمتری برخوردار بودند اگرچه بیشتر شخصیت های معروف آنها قوی هیکل بودند.


۴.زنان

زنان مصر باستان

موی بدن زنان هم باید تراشیده میشد و کلاه گیس استفاده می شد. برخلاف مردان، رنگ زیبا برای زنان طلایی بود. و رنگ قهوه ای متمایل به قرمز رنگ پوست زن فقیر را نشان میداد. زنانی که کمتر از خانه بیرون می رفتند شانس بیشتری برای نگه داشتن پوست با رنگ زرد داشتند. یکی از معیارهای انتخاب زن همین رنگ پوست طلایی بود.

تعجبی ندارد که زیبایی زنانه نسبت به مردان از اهمیت بیشتری در هنر و ادبیات مصر باستان برخوردار بود. جذابیت زن به عنوان یک عطر خدایی توصیف می شد که در نوشته های مصری به وفور یافت می شود.


۵.نفرتیتی

مجسمه نفرتیتی در موزه برلین

حتما درباره نفرتیتی چیزهایی شنیده اید: یکی از بزرگترین ملکه های مصر و زیباترین زنان دنیای باستان.. در تمام تصاویر چهره او به صورت کاملا متقارنی کشیده شده و یک ایده آل از زیبایی زنانه حتی تا امروز را در پی داشته است. کلمه “نفرتیتی” یعنی “زن زیبا وارد می شود” و متاسفانه امروزه فقط او را به خاطر زیبایی ظاهری اش می شناسند و کمتر کسی از آنچه برای کشورش انجام داد خبر دارد. این مسئله نشانگر این است که مصریان بیشتر زیبایی ظاهری و فیزیکی را مد نظر قرار می دادند.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها