۵ پیروزی بزرگ تمدن بین النهرین باستان

بین النهرین یا میان رودان به سرزمینی بین رودخانه دجله و فرات گفته می شود که امروزه شامل عراق، کویت، بخش هایی از عربستان سعودی شمالی، غرب ایران، شرق سوریه، و جنوب شرقی ترکیه می شود. سومر یکی از نخستین تمدن های بین النهرین می باشد. بین النهرین به عنوان یک تمدن با سقوط بابل توسط کوروش کبیر، امپراطور ایران در سال ۵۳۹ ق.م به پایان رسید. مردم بین النهرین از اولین کسانی بودند که شهرها را ساختند، اولین خط ها را اختراع کردند، و همچنین چرخ  و ارابه را اختراع کردند. آنها همچنین زمینه اختراعات ریاضیات و ستاره شناسی را برای غربی ها فراهم ساختند. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ پیروزی بزرگ تمدن بین النهرین باستان را بشناسید..

 

۱. مردم بین النهرین همیشه “اولین” بودند! 

سومر واقع در عراق جنوبی امروزی، اولین تمدن بین النهرین و دنیا بود. اولین مدارس، اولین کنگره، اولین مورخ، اولین جهان بینی، اولین بحث های ادبی، اولین آهنگ عاشقانه، اولین نماد جنسی، اولین آکواریوم و غیره در سومر باستان شکل گرفتند.


۲.آنها اولین شهر را ساختند!

شهر سومری اریدو، اولین شهر دنیا به شمار می رود. این شهر حدود ۵۴۰۰ سال قبل از میلاد در سواحل خلیج فارس در جنوب بین النهرین ساخته شد. با گذشت زمان اوروک به برجسته ترین شهر سومر تبدیل شد. در بین اولین شهرها در منطقه، در طول دوره اوروک، نقش مهمی در شکل گیری شهر نشینی و دولت بین النهرین ایفا کرد. این پیشرفت، باعث شد اوروک یکی از بزرگترین شهرهای بین النهرین از نظر جمعیت و مساحت شود. در ۲۹۰۰ سال ق.م ، جمعیت آن به ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار نفر می رسید.


۳.بین النهرین بزرگترین امپراطوری دنیا را داشت!

امپراطوری آکد باستان و امپراطوری آشوری ها در بین النهرین ، بزرگترین امپراطوری دنیا در زمان خود بود. امپراطوری آکدها در قرن ۲۳ ق.م، تا آن زمان اولین امپراطوری بود که یک حکومت چند قوم را اداره می کرد. شورش های متعددی در طول سلطنت سارگون آکاد ها رخ داد و این امپراطوری اولین ارتش برجسته برای حمایت از امپراطوری در برابر شورش ها را داشت. امپراطوری آشوری ها تا قرن هشتم ق.م بر اغلب پادشاهی های بین النهرین غلبه کرد و یکی از اولین ابر قدرت های جهان باستان شناخته شد.


۴.خط میخی در بین النهرین اختراع شد!

معروف ترین دستاورد سومریان در بین النهرین، اختراع خط میخی در ۳۴۰۰ ق.م بود. نوشته های سومری اول به صورت تصویری بودند ولی بعدها به یک سبک نوشتن تبدیل شد و در نوشته های ادبی و قانونی به کار برده شد. هرچند این خط قدیمی ترین سبک نوشتن نیست ولی به نوبه خود نقطه عطفی در تاریخ بشریت به شمار می رود. این خط حدود ۳۵۰۰ سال مورد استفاده قرار گرفت.


۵.آنها اولین قانون اساسی را تصویب کردند!

اور نامو پادشاه سومری بود که از ۲۰۴۷ تا ۲۰۳۰ سلطنت کرد. او به خاطر وضع قوانین مختص خود معروف بود. مهمترین قانون بین النهرین ، قانون هامورابی بود. هامورابی پادشاه اولین سلسله هامورابی بود که بیشتر مردم بین النهرین را تحت حکومت بابل در آورده بود. برخلاف اولین قانون بین النهرین، قانون هامورابی اولین قانونی بود که بر مجازات فیزیکی مجرمان تاکید داشت. این قانون شامل ۳۰۰ بند می شد که به جرم های مختلف از جمله قتل، تجاوز، طلاق، بدهی، و حتی مشاجره بر سر پول آبجو! تعلق داشت. همچنین یکی از اولین قوانین بود که اصرار داشت تا گناه ثابت نشود، فرد باید بی گناه در نظر گرفته شود.

منبع
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها