۵ مجسمه بی نظیر یونان باستان!

تمدن یونان باستان به ۴ بخش عمده تقسیم شده: دوران قدیم، دوران کلاسیک، عصر طلایی آتن، و آخرین دوره کلاسیک.. دوره کلاسیک دورانی بود که مجسمه سازی در یونان به اوج رسید. ریاضیات پیشرفته در ساخت این مجسمه ها بکار برده می شد تا بر زیبایی آن بیافزاید.۵ مجسمه بی نظیر یونان باستان! کدامند؟ با تاریخ ما همراه باشید..

 

۱.اسکندر مقدونی

مجسمه الکساندر کبیر
مجسمه الکساندر کبیر

چه کسی ممکن است تاریخ یونان را خوانده باشد ولی اسم الکساندر کبیر را نشنیده است؟ اسکندر یکی از حاکمان و رهبران نظامی یونان باستان بود. مجسمه اسکندر مقدونی در قصری به نام پلا در یونان پیدا شد.

اسکندر در میادین جنگ زیادی شرکت کرد. جنگ بزرگ بین او و پوروس در ۳۲۷ قبل از میلاد باعث شد او اسب محبوبش به نام پوسفالس_که از سن ۱۲ سالگی به او هدیه شده بود_ را از دست بدهد. در آنجا مجبور شد نیروهای خود را به ایران بازگرداند. اسبی که در مجسمه او دیده می شود، همان بوسفالس است.

ازدست دادن یکی از دوستان نزدیکش، هفاستیون، نقطه عطفی در زندگی او بود. بعد از اینکه این مشکلات پشت سر گذاشت، برای حکومت به نیمی از دنیا خود را آماده کرد. او تصمیم داشته عربستان را فتح کند که بیمار شد و خدای مرگ، تاناتوس، او را به مرگ فرا خواند.


۲.هارمودیوس و آریستوگیتون

مجسمه هارمودیوس و آریستوگیتون
مجسمه هارمودیوس و آریستوگیتون

هارمودیوس و آریستوگیتون دوستداران آتن باستان بود و سمبل دموکراسی و آزادی به شمار می رفتند، چرا که انها هیپارکوس ظالم را کشتند. درحالی که جنازه را با خود می بردند، دستگیر شدند و کشته شدند. بعد از این اتفاق آنها به عنوان ستمگر کش معروف شدند و به احترامشان مجسمه ای از آن ساخته شد.


۳.لائوکوئون و پسرانش

مجسمه لائوکوئون و پسرانش
مجسمه لائوکوئون و پسرانش

این مجسمه یونان باستان در قرن شانزدهم پس از کاوش های باستان شناسان کشف شد و تصور میشد متعلق به دوران هلنیستی ست. پلینی، نویسنده و فیلسوف یونان باستان بارها این مجسمه را ستایش کرده است.

داستان لائوکوئون و پسرانش از یک داستان حماسی یونانی درباره جنگ های تروجان می آید. لائوکوئون و پسرانش وقتی میخواستند مخفیگاه اسب تروجان را افشا کنند، کشته شدند. این مجسمه مظهر ترس، درد، رنج و مرگ در چهره لائوکوئون میباشد. روی آثار هنری زیادی تاثیر گذار بود و الان در شهر واتیکان قرار دارد.


۴.ونوس میلو

مجسمه ونوس دو میلو
مجسمه ونوس دو میلو

ونوس یک مجسمه قرنتی می باشد که گفته می شود در قرن ۴ ق.م در طول دوره هلنی ساخته شده است. این مجسمه از جنس سنگ مرمر می باشد.

مردم دوران باستان بر اساس شخصیت آفرودیت ، الهه عشق و زیبایی، هنر خود را پیاده سازی می کردند. صورت این مجسمه پر از رمز و راز است و بخش پایینی بدنش با پارچه پوشانده شده است. این الهه در طول حفاری آسیب دیده و بدون دست می باشد.

ونوس میلو یکی از بزرگترین آثار هنری یونان باستان می باشد و در حال حاضر در موزه لوور قرار دارد.


۵.مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس

مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس
مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس

مجسمه پیروزی ساموتراس، یک مجسمه یونان باستان متعلق به اواخر دوران هلنیستی می باشد. این مجسمه برای گرامیداشت یاد پیروزی دریایی ژنرال مقدونی ساخته شد. از جنس سنگ مرمر ایرانی ساخته شد و ۹ فوت ارتفاع دارد. این مجسمه تاثیر بسزایی بر فرهنگ و هنر  یونان باستان داشت.

بالهای این مجسمه خیلی دقیق و ظریف می باشند و نیمی از بدنش پوشانده شده است. این نیمه برهنگی در آن دوران رایج بود. این مجسمه در حال حاضر در موزه لوور پاریس می باشد.

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
bahman

لطفا اگر در باب تندیس هایی از ارسطو که از دوران ارسطو بجا مونده هم مطالبی درج بفرمایید, ما را بسی خوشحالتر خواهید نمود.
ارادتمند شما.

سحر وفادار

سلام دوست عزیز.ممنون از همراهی و پیشنهادتون.
حتما در نظر میگیریم

bahman

عالی بود خانم وفادار. قلم شیوای همیشه قابل ستایش بوده