قدرتمندترین فراعنه مصر باستان! (قسمت اول)

فراعنه مصر باستان هم خدا بودند و هم شخصیت سیاسی! تاج و تخت در بین خانواده های سلطنتی ارثی بود و وقتی پدر می مرد، پسر بزرگتر به مقام پادشاهی می رسید.. فرعون های بسیاری در مصر باستان سلطنت کردند البته همه آنها در تبدیل تمدن مصر باستان به یکی از بزرگترین تمدنهای تاریخ موثر نبودند. فراعنه برای مردم اهمیت زیادی داشتند و با خدایانی مثل حوروث و اوسیریس مقایسه می شدند. ساخت مقبره فراعنه یکی از مهمترین وظایف مصریان باستان بود. معماران با ساخت اهرام در اطراف مقبره های آنها، بیشترین نقش را داشتند. اگر میخواهید قدرتمندترین فراعنه مصر باستان! (قسمت اول) بشناسید با تاریخ ما همراه باشید..

 

۱.حتشپسوت (۱۵۰۷ تا ۱۴۵۸ ق.م)

هاتشسپوت
هاتشسپوت

هاتشسپوت موفق ترین زن فرعون در مصر باستان بود که به تاج و تخت رسید. او پنجمین حاکم سلسله هجدهم مصر ، از ۱۴۷۸ تا ۱۱۴۵۸ سلطنت کرد. حتشسپوت به عنوان همسر، خواهر و دختر پادشاه نه تنها تاج و تخت را به ارث برد بلکه قدرت حاکمیت را نیز از آنها به ارث برد. هر چند زنان موفقی در مصر باستان وجود داشتند، ولی فرعون زن کم بود. گفته می شود پادشاه توتموس اول از دخترش خواست تا پادشاه شود. او بعد از مرگ همسرش ، تاج و تخت را به ارث برد و ۲۱ سال سلطنت کرد. او توانایی ها بیشتری نسبت به سایر فراعنه دوران خود از خود نشان داد. از ساخت و ساز های بزرگ گرفته تا راهسازی برای اهداف تجاری.. مردم در طول حاکمیت او درصلح و آرامش بودند. معبد معروف حتشسپوت توسط خودش ساخته شد.


۲.توتمس سوم (۱۴۸۱ ق.م تا ۱۴۲۵ق.م)

توتمس سوم
توتمس سوم

توتمس وارث سلسله هجدهم مصر و فرزند خوانده فرعون قبلی، هاتشسپوت بود. او تنها پسر توتمس دوم وقتی پدرش مرد ، تنها ۲ سال داشت، بنابراین نامادری اش، حتشسپوت به سلطنت رسید. سلطنت توتمس حدود ۵۴ سال طول کشید و در سن ۵۶ سالگی مرد. توتمس معروف به ناپلئون مصر، موفقیت های نظامی و دستاوردهای زیادی دارد. گسترش پادشاهی مصر تحت سلطنت او قابل توجه بود. توتمس یک جنگجوی بزرگ بود و با دشمن های زیادی برای منافع مصر جنگید.


۳.رامسس دوم (۱۳۰۳ ق.م تا ۱۲۱۳ ق.م)

رامسس دوم
رامسس دوم

رامسس دوم ، سومین فرعون سلسله نوزدهم بود و یکی از بزرگترین فراعنه پادشاهی جدید مصر به شمار می رفت. او را به عنوان اجداد بزرگ می شناختند. رامسس موفقیت های نظامی زیادی داشت. او چندین عملیات نظامی را رهبری کرد و دشمن های زیادی مثل هیتی ها، سوری ها و نوبیان ها را شکست داد. هیچکس نتوانست از موفقیت های معماری او جلو بزند. او بناهای باشکوه زیادی در سراسر مصر ساخت که میراث مصر به شمار می روند. در سن ۹۰ سالگی مرد و در دره پادشاهان دفن شد.


۴.آمنهوتب سوم (۱۳۹۱ق.م تا ۱۳۵۳ ق.م)

آمونهتب سوم
آمونهتب سوم

حکومت آمنهوتب یکی از باشکوه ترین دوره های هنری مصر باستان به شمار می رفت. او نهمین فرعون سلسله هجدهم مصر بود که سلطنتش از ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ ق.م ادامه یافت. او تاثیر زیادی روی اقتصاد مصر داشت که به دلیل روابط تجاری سالم در دوران او، رونق یافت. او با ساخت بناها، مجسمه ها شرایط خوبی در زمینه هنر به وجود آورد. بیشترین مجسمه ها در بین فراعنه از اوست.


۵.توتانخامون (۱۳۴۱ تا ۱۳۲۳ ق.م)

توتانخامون
توتانخامون

یکی از معروف ترین فراعنه مصر، توتانخامون می باشد. او در سن ۹ سالگی به تاج و تخت رسید ولی سلطنت او ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ ادامه یافت . اگرچه اصلاحات مذهبی زیادی معرفی کرد ولی چندان در این زمینه معروف نیست. شهرت او بخاطر کشف مقبره دست نخورده اوست. دلیل مرگ او هنوز نامعلوم است و روی مومیایی او همچنان توسط باستان شناسان تخقیقات انجام می شود.

 

ادامه دارد..
منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها