نام آتن از کجا آمده؟!

پایتخت یونان، یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیاست که حداقل حدود ۵۰۰۰ سال مسکونی می باشد.آتن به عنوان یکی از قدرتمند ترین شهرهای یونان باستان ، افسانه ها و داستان های جذاب بسیاری دارد. یکی از این افسانه ها درباره تاریخچه نام این شهر می باشد. با تاریخ ما همراه باشید تا بدانید چگونه مردم آتن، پس از الهه آتنا، به این نام انتخاب شد. نام آتن از کجا آمده؟!

 

مدت ها پیش… 

الهه آتن
الهه آتن

بر اساس افسانه ها، آتن بر روی تپه ها توسط یک موجود افسانه ای به نام سکرپس ساخته شد. این موجود که نیمی از آن انسان و نیمی مار بود، تصمیم گرفت این شهر را سکروپیا بنامد . و مدت ها بر این شهر حکومت کرد و آن را به یک مرکز تجاری مهم تبدیل کرد. این شهر رونق یافت و حسادت خدایان المپ نشین را برانگیخت چرا که هیچگاه به آنها باج نمیداد. بنابراین تصمیم گرفتند تا نام شهر را به نام یکی از خدایان تغییر دهند و حامی آن دولت شهر شوند.

پس از بحث و جدال زیاد، دو خدا به عنوان مدعی انتخاب شدند: پوزیدون ، خدای دریاها، و آتنا الهه عقل و حکمت. زئوس ، خدای خدایان ، پس از ملاحظات بسیار، یک تصمیم گرفت. او از دو خدا خواست تا برای پادشاه سکرپس و مردمش یک هدیه تهیه کنند. هر که توانست هدیه بهتری بیاورد، شایستگی حامی شهر سکروپیا را دارد.


ارائه هدایا

درخت زیتون مقدس در آتن
درخت زیتون مقدس در آتن

بنابراین یک روز زیبا، دو خدا برای ارائه هد ایای خود به سکرپس و مردمش به سکروپیا آمدند. پوزیدون یک قدم جلو آمد، با عصایش به صخره زد و از آن چشمه ای جوشید. هدیه او برای مردم به این معنا بود که هیچگاه با خشکسالی روبرو نخواهند شد. مردم به سمت آب دویدند و وقتی خواستند از آن بنوشند ، فهمیدند که آب شور است، مثل آب دریا، پس نا امید شدند . سپس آتنا یک دانه ای در دل خاک کاشت. آن دانه ریشه گرفت و رشد کرد و به یک درخت بلند و زیبای زیتون تبدیل شد. مردم خوشحال شدند چرا که این درخت به معنای تامین غذا، روغن و هیزم بود. آتنا برنده شد.


استقبال از حامی جدید شهر!

آتن
آتن

آتنا به عنوان حامی و خیرخواه شهر انتخاب شد و اسم شهر به نام او تغییر داده شد. این باعث برگزاری جشن ها و مراسم زیادی شد و مردم او را احترام می کردند. امروزه، درختی در آکروپلیس آتن وجود دارد که مقدس شمرده می شود. البته این همان درختی نیست که آتنا به شهر هدیه کرد. ولی به این افسانه نسبت داده شده و برای آتنی ها مهم است. جغد به عنوان نمادی از شهر انتخاب شد و به همین دلیل اولین سکه های آتن با تصویر جغد ارائه شد.

درحالی که صحت این افسانه قابل تایید نیست، اما مطمئنا یک حقیقت وجود دارد. درختان زیتون در کل منطقه آتیکا وجود دارد و روغن زیتون مثل طلای مایع در یونان به شمار می رود. چوب آن در موارد زیادی کاربرد دارد و زیتون یکی از ترکیبات اصلی غذاهای یونانی ست.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Amaris
امتیاز :
     

همیشه اساطیر یونان رو دوست داشتم و دارم:)