۵ حقیقت درباره حتشپسوت، فرعون زن مصر باستان!

حاتشسپوت به عنوان پنجمین فرعون سلسله هجدهم بر مصر باستان حکومت کرد. سلطنت او بیش از هر زن دیگری طول کشید و مصرشناسان او را به عنوان یکی از موفق ترین فراعنه معرفی کرده اند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ حقیقت درباره حتشپسوت، فرعون زن مصر باستان! را بدانید..

 

۱.ازدواج هتشسپوت با برادر ناتنی خودش! 

 توتمس دوم
توتمس دوم

حاتشسپوت فرزند توتمس اول و ملکه اوموس بود. او یک خواهر داشت که در نوزادی مرد و یک برادر که قبل از پدرش درگذشت. توتمس اول از همسر دومش، یک پسر به نام توتمس دوم داشت. حتشسپوت، بعد از مرگ پدرش،  با برادر ناتنی اش ، توتمس دوم ازدواج کرد و ملکه مصر شد. این اتفاق حدود ۱۴۹۲ ق.م رخ داد و حتشسپوت تنها ۱۲ سال داشت.


۲.سلطنت طولانی حتشسپوت!

مجسمه حتشسپوت
مجسمه حتشسپوت

هاتشسپوت و توتمس دوم ، دختری به نام نفرور داشت. توتمس دوم از همسر دومش ایتس هم یک وارث به نام توتمس سوم داشت. توتمس دوم حدود ۱۴۷۹ ق.م مرد. از آنجایی که توتمس سوم برای سلطنت خیلی کوچک بود، حتشسپوت نایب السلطنه شد. سلطنت حتشسپوت بیش از بیست سال طول کشید، و او یکی از طولانی ترین سلطنت های مصر باستان را داشت.


۳.مجسمه مردانه حتشسپوت با ریش!

مجسمه حتشسپوت به عنوان فرعون مرد
مجسمه حتشسپوت به شکل فرعون مرد

چندین مجسمه و نقاشی از هتشسپوت ساخته شد که او را به شکل یک فرعون مرد با ریش به تصویر می کشید. این عضلات مردانه و ریش ساختگی، نمادی از قدرت فرعونی او بود. او مثل پادشاهان مرد لباس می پوشید تا اقتدار خود را به رخ بکشد. البته مجسمه هایی با فرم زنانه هم وجود دارد.


۴.پیشرفت مصر در طول سلطنت او!

معبد کارناک
معبد کارناک

مصر در طول سلطنت او شکوفا شد. او شبکه های تجاری تاسیس کرد که در طول دوره میانی دوم و بی نظمی مصر، در هم گسیخت. سفرهای تجاری او به سرزمین پونت، به شدت موفقیت آمیز بود و ثروت گسترده ای به مصر آورد از جمله طلا، عاج، آبنوس، و پوست پلنگ.. مصرشناسان معتقدند سیاست خارجی او صلح آمیز و مبتنی بر تجارت بود.


۵.تلاش پسر ناتنی او برای از بین بردن نام هتشسپوت!

هتشسپوت
هتشسپوت

در پایان سلطنت پسر ناتنی و جانشین او، توتمس سوم، مجسمه های حتشسپوت ویران شد، بناهای تاریخی او تخریب شد و نام او از تمامی سوابق و اسناد خراشیده شد. واضح نیست هدف از این کار چه بوده است. هیچ سندی دال بر خصومت توتمس علیه حتشسپوت وجود ندارد. ممکن است پسرش، آمنوتب دوم در این مسئله نقشی داشته، چرا که بعد از سلطنت حتشسپوت، دستاوردهای او را ربود. مصرشناسان معتقدند این کارها زیر سر توتمس سوم بوده است، نه از سر خشم ، بلکه به خاطر اینکه قدرت و موفقیت او را به فراعنه مرد مصری نسبت بدهد.

 

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
پرهام

واو