۵ زن جنگجوی افسانه ای در آسیا!

در طول تاریخ، همواره میدان جنگ تحت سلطه مردان بوده است. با این وجود در مواجهه با چالش های فوق العاده بزرگ، زنان شجاع هم در میادین جنگ خودی نشان داده اند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ زن جنگجوی افسانه ای در آسیا! را بشناسید.

 

۱.ملکه ویشپالا (حدود ۷۰۰۰ ق.م) 

ملکه ویشپالا
ملکه ویشپالا

نام و اقدامات ملکه ویشپالا از طریق ریگودا_یک نویسنده متون مذهبی در هند باستان_ به دست ما رسیده است. ویشپالا به احتمال زیاد یک شخصیت تاریخی واقعی بوده است، ولی اثبات آن، در حدود ۹۰۰۰ سال بعد کمی دشوار است!

به گفته ریگودا، ویشپالا یکی از متحدان آشوین ، خدای هندی بود. بر اساس افسانه ها، این ملکه در میدان جنگ پای خود را از دست می دهد و به او یک پای آهنی داده می شود تا بتوان به جنگ بازگردد.


۲.ملکه سامورامات (حدود ۸۱۱ تا ۷۹۲ ق.م)

ملکه سامورامات
ملکه سامورامات

سامامورامات یک ملکه افسانه ای آشوری بود، که بخاطر مهارت های نظامی و حیله گری هایش معروف بود. همسر اول او، یک مشاور سلطنتی به نام منوس ، به خاطر او به میدان جنگ رفت. بعد از ورود به میدان جنگ ، سامورامات یک حمله علیه دشمن ترتیب داد و جنگ را پیروز شد. پادشاه نینوس، از ترفندهای او خیلی متعجب شد و تحت تاثیر قرار گرفت و او را از همسرش دزدید.

ملکه سامورامات از او درخواست کرد تا تنها یک روز پادشاه شود. نینوس احمقانه پذیرفت و سامورامات به تاج و تخت رسید.دستور اعدام نینوس را داد و ۴۲ سال دیگر سلطنت کرد. در طول این دوران، سامورامات، قلمرو آشوری ها را با فتوحات نظامی خود گسترش داد.


۳.ملکه زنوبیا ( حدود ۲۴۰ تا ۲۷۴ ق.م)

ملکه زنوبیا
ملکه زنوبیا

زنوبیا، در طول قرن سوم  ، ملکه پالمیرنه، سوریه امروزی بود. او توانست پس از مرگ همسرش، سپتیمیوس اودائناتوس، به عنوان مکله، قدرت را تصاحب کند. زنوبیا مصر را در ۲۶۹ فتح کرد و باعث شد تا فرماندار مصر در عملیات باز پس گیری کشورش، سرش زده شود. به مدت پنج سال او توانست بر این امپراطوری توسعه یافته پالمیرنه سلطنت کند تا اینکه نوبت شکست خودش فرا رسید و توسط ژنرال رومی، اورلیان به دام افتاد.

زنوبیا که دست و پا بسته به روم برده شد، خیلی متعجب شد وقتی شخصی که اورا دستگیر بود، آزادش کرد. این زن فوق العاده توانا، زندگی جدیدی برای خود در روم آغاز کرد و به یک شخص مقتدر و کدبانوی برجسته در روم تبدیل شد.


۴.هوآ مولان (حدود قرن چهارم تا پنجم)

هوآ مولان
هوآ مولان

درباره وجود خاجی هوآ مولان ، قرن هاست که مباحثات علمی زیادی صورت می گیرد. تنها منبعی که به وجود او اشاره داشته است، یک منبع معروف چینی به نام “تصنیف مولان ” می باشد.

بر اساس این شعر، پدر سالخورده مولان، (در طول سلسله سوی) برای خدمت در ارتش سلطنتی فرا خوانده می شود. پدر برای انجام وظیفه بسیار پیر و بیمار بود، بنابراین مولان لباس مردانه پوشید و به جای او به خدمت رفت.

او چنان شجاعتی در جنگ از خود نشان داد که امپراطور در زمان پایان خدمت نظامی او در ارتش، به او یک پست دولتی پیشنهاد داد. مولان برای بازگشتن پیش خانواده، این شغل را رد کرد.

این شعر اینگونه تمام می شود که رفاقی جنگی او برای بازدید از رفیق خود به خانه او می روند و در می یابند که او یک زن است!


۵.توموئه گوزن ( حدود ۱۱۵۷ تا ۱۲۴۷)

توموئه گوزن
توموئه گوزن

توموئه، جنگجوی سامورایی زیبای معروف، در جنگ جنپی (۱۱۸۰ تا ۱۱۸۵) جنگید. او در سراسر ژاپن به خاطر مهارت های خاص در استفاده از شمشیر و کمان معروف بود. مهارت اسب سواری او هم افسانه ای بود.

این بانوی سامورایی، در کنار همسرش یاشیناکا، در جنگ جنپی ، نقش حیاتی در گرفتن شهر کیوتو ایفا کرد. در انتها، قدرت یوشینکا به دست پسر عمو و رقیبش، یوشیموری افتاد. معلوم نیست که بعد از گرفتن کیوتو توسط یوشیموری، چه اتفاقی برای توموئه افتاد.

بر اساس روایتی، او اسیر دست یوشیموری شد و در نهایت با هم ازدواج کردند. بر اساس این داستان، سالها بعد ، توموئه وقتی همسرش میمیرد، راهبه می شود.

منبع thoughtco
عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

مقالۀ خوبی بود ولی چرا از آرتمیس (منظورم دریاسالار ایرانی است؛ نه آن الهۀ شکار یونان باستان،) یاد نکردید که حتی خشایارشا(خَشی یَرشی) نیز بخاطر شجاعتش در جنگ با یونانیان از او تقدیر کرد و او را محترم شمرد؟

سحر وفادار

سلام دوست عزیز..
حتما این مورد رو هم در مقاله های بعدی در نظر میگیریم.
ممنون از همراهی و نظراتتون

سلام

میشه در مورد یوتاب خاهر آریو برزن هم مطلب بزارید

ناشناس

چرادرباری توماس ملکه ساکه نانوشته که کوروش شکست داد است