۵ حقیقت شگفت انگیز درباره رع، خدای مصر!

آمون رع یا را ، خدای خورشید در مصر باستان بود.برای مصریان باستان، خورشید نماد نور، گرما و رشد بود و این رع را به یکی از مهمترین خدایان مصری تبدیل کرد. رع در طول سلسله پنجم در قرن ۲۵ و ۲۴ ق.م پرستش می شد. و از آن پس فرعون مصر، به عنوان خدای روی زمین به شمار می رفت. رع به شکل یک مرد با سر عقاب و تاجی از خورشید به تصویر کشیده شده است. بر اساس افسانه ها ، انسان از اشک رع به وجود آمد. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ حقیقت شگفت انگیز درباره رع، خدای مصر! را بدانید.

 

۱.رع ، مردی با سر عقاب و تاج خورشید! 

همانطور که گفتیم رع به شکل مردی با سر عقاب به تصویر کشیده می شد که یک تاج خورشید به سر داشت. دور این تاج یک مار کبری به نام اورائوس پیچیده بود. گاهی هم به شکل مردی با سر سوسک یا قوچ کشیده می شد. ولی تاج خورشیدی، نماد رع ، بود. گاهی هم به شکل قوچ، سوسک، ققنوس، گوسفند، گاو، گربه یا شیر کشیده می شد. در ساعات مختلف رو شکل او تغییر می یافت. اما همچنان تاج خورشید بر سرش بود.


۲.پیدایش انسان از اشک رع!

یک ویژگی مشترک در افسانه های آفرینش مصر، این بود که جهان از آبهای اطرافش به وجود آمده است. افسانه های زیادی در این مورد وجود دارد که در یکی از این افسانه ها، رع، خدای خالق است که از پس اولین تپه ها و اقیانوس های بی نظم بیرون آمده است. بر اساس این افسانه او ۸ خدای دیگر هم خلق کرد. بر اساس افسانه ای دیگر، وقتی رع در حال قدم زدن در اطراف دنیا بوده، از زیبایی دنیا، اشک شوق می ریزد، اشک او روی زمین می افتد و به انسان تبدیل می شود!


۳.روزها در آسمان و شب ها در دنیای پس از مرگ !

بر اساس افسانه ها، رع در طول روز سوار بر قایقی می شد و در آسمان ها سفر می کرد. به این قایق صبحگاهی او مادجت (به معنای قدرتمند شدن) گفته می شد ، در حالی که این قایق در شب به سمکتت (ضعیف شدن) معروف بود. تصور می شد که او در انتهای روز توسط نوت، الهه آسمان بلعیده می شد. بعد از مرگش، رع در دنیای پس از مرگ می چرخید و وظیفه بخشیدن نور به ماه به او محول شد. در دنیای پس از مرگ، آدپ، یک مار غول پیکر، به او حمله کرد. ست، خدای هرج و مرج به رع کمک کرد و آدپ را شکست داد. هر بار که روز دیگر شروع می شد، سفر رع به پایان می رسید و بار دیگر متولد می شد و همه چیز از نو آغاز می شد.


۴.چشم رع و افزایش قدرت او!

چشم رع نمادی ست که مورد توجه مصریان باستان بوده است. افسانه های زیادی درباره چشم رع وجود دارد. بر اساس یکی از این افسانه ها، بچه های رع، شو و تفنوت، راه خود را گم کردند و پیدا نمی شدند. رع چشمش را بیرون آورد و به دنبال فرزندانش فرستاد. چشم دو فرزند را پیدا کرد و نزد پدرشان آورد. رع که یک چشم دیگر برای خود جایگزین کرده بود، چشم قبلی احساس کرد به او خیانت شده و عصبی شد. رع برای آرام کردن او، یک جای ویژه در پیشانی اش به او داد، به شکل اورائوس که در مجسمه ها و هنر مصری به وفور دیده می شود. چشم رع باعث افزایش قدرت او شد و دشمنان او را شکست می داد.


۵.قدرتمند ترین خدای مصر!

در افسانه های مصر، رع بالاترین قدرت دنیا بود. او حاکم تمام خدایان مصر به شمار می رفت. او هر چه میخواست میتوانست به وجود آورد. او به قدری قدرتمند بود که انسان را پدید آورد. همچنین او خدای آسمان، حیوانات، فصل ها و گیاهان بود. قدرت رع فوق العاده بود.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مهدی

این موجود در تمدن های : یونان، بین النهرین، سلت با نام های : هلیوس helios، شمش shamash ، آشور ashur و بلنوس belenus حضور داشته و فرم قوچ یا بز مانند وی (بافومت baphomet) توسط شوالیه های معبد پرستیده می شده. نماد های وی عبارتند از: عقاب، مار، قوچ، بز، خورشید، ارابه پرنده و آتش. معادل وی در هندوئیسم ایزد سوریا surya هست و وی در کتاب ۷۲ دیو سلیمان به شکل فرشته ای که داخل ارابه ای آتشین نشسته(یا همان قایقی که در آسمان با آن پرواز می کرد) توصیف شده که نام وی بلیال belial می باشد.… مطالعه بیشتر »