ملایر مهیای میزبانی از مسافران/ارگ«نوشیجان» تاریخ را به رخ می‌کشد

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: ملایر شهری تاریخی در استان همدان با قدمتی برابر با حکومت ایلامیان است که وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در کنار شهرت این شهر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مبل در کشور، آن را به مقصد گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

این شهرستان زیبای غرب کشور عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان را به واسطه جمعیتی که در خود جای داده دارد و باستان‌شناسان پیشینه زندگی بشر در این سرزمین را برابر با تمدن ایلامیان عنوان کرده‌اند.

ارگ تاریخی نوشیجان تافته ای جدا بافته است

در میان دیدنی‌های شهرستان ملایر ارگ تاریخی نوشیجان تافته ای جدا بافته است که در سفر به این شهرستان بازدید از این ارگ که به عنوان قدیمی ترین نیایشگاه خشتی شناخته شده خالی از لطف نیست.

قدمت ارگ تاریخی نوشیجان که در ۶۰ کیلومتری جنوب شرق همدان و ۲۰ کیلومتری شمال غرب ملایر روی تپه‌ای به ارتفاع ۳۷ متر واقع شده به عصر آهن و اوایل استقرار مادها در ایران بازمی گردد و آثار فوقانی این تپه مربوط به دوره پارت ها، لایه میانی از دوره هخامنشی و آثار تحتانی که روی سازه طبیعی تپه بنا شده است از دوره مادها برجای مانده است.

این ارگ مهمترین نیایشگاه مادها بوده و عناصر این مجموعه به عنوان نخستین الگوهای معماری ایرانی در فلات قاره ایران از منحصر به فرد ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود.

شناسایی سه دوره معماری باستانی متعلق به ماد، هخامنشی و اشکانی

این بنا بر فراز تپه‌ای به همین نام قرار دارد که در سال ۱۳۴۶ به شماره ۷۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۸ از سوی مؤسسه ایرانشناسی بریتانیا طی دو فصل مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار گرفت که دستاورد فعالیت‌های آن هیئت، شناسایی سه دوره معماری باستانی متعلق به ماد، هخامنشی و اشکانی بود.

ارگ تاریخی نوشیجان شامل اجزای بنای قدیمی جبهه غربی اولین نیایشگاه، تالار ستون دار آپادانا، معبد مرکزی دومین نیایشگاه، اتاق‌ها، انبار، تونل، و حصار و دژ است.

در این میان تالار ستون دار محوطه‌ای است با ۱۲ پایه سنگی و ستون‌هایی از چوب که از بین رفته‌اند و در اطراف این سالن ساختمان‌های کوچکی به شکل اتاق وجود دارند که ساختمان‌های مسکونی محسوب می شده و تالار دارای پنجره‌هایی شبیه به پنجره‌های بزرگ سنگی در تخت جمشید است.

معبد مرکزی یا دومین آتشگاه نیز در مرکز مجموعه قرار دارد و سایر ابنیه در اطراف آن ساخته شده است و ساختمان این آتشکده هشت ضلعی است و با زاویه‌ای که در گوشه‌هایی از آن ساخته شده شکل بسیار جالبی را به وجود آورده است.

درب کوچکی از اتاق کوچک کنار آتشکده با پلکان به طبقه دوم راه داشته و آتشدان این معبد در گوشه ساختمان آتشکده قرار داشته که حدود یک متر از کف معبد ارتفاع دارد و در اطراف آن شیاری تعبیه شده که از ریختن مواد باقی مانده ناشی از سوختن چوب به داخل معبد جلوگیری به عمل آید.

این ارگ دارای ۴ اتاق است و سقف این اتاق‌ها که همگی خراب شده‌اند تخم مرغی شکل بوده و دو سوراخ به منظور تهویه تعبیه شده و احتمالاً این اتاق‌ها برای نگهداری غذا و آذوقه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گرفته است.

در آپادانا نیز در وسط قسمت شرقی تالار با شیب ۳۰ درجه و عمق ۱۸ متر و ۴۲ پله تا زیر ساختمان‌ها تونلی حفر شده است که عملکرد آن به درستی معلوم نیست و در خارج از قلعه، حصار مرتفع و خشتی با ارتفاع ۸ متر و چینه‌های پهن و شگفت انگیز با سوراخ‌های تیرکش که برای سرکوبی دشمن و حفاظت قلعه بکار می رفته است دور تا دور قلعه ادامه دارد.

این مجموعه در نوع خود معرف نخستین نمونه‌های الگوهای معماری کشور در فلات ایران است مطالعه ویژگی‌های خاص معماری این مجموعه در نوع خود معرف نخستین نمونه‌های الگوهای معماری کشور در فلات ایران از جمله کاربرد طاق‌های هلالی و پوشش سقف به صورت گهواره ای، کاربرد مقرنس در تزئین بنا و یکی از نمونه‌های نخستین تالارهای ستون دار در تاریخ معماری ایران و مطالعه اشیا مکشوفه از این اثر باستانی راهگشای دانشمندان در شناخت بیشتر از فرهنگ معماری و هنر اوایل دوران تاریخی بوده است.

ارگ و تپه تاریخی نوشیجان که قدیمی ترین بنای خشتی دنیا محسوب می‌شود که به عنوان منطقه نمونه گردشگری مطرح شده است.

گذشته از این اثر تاریخی شگرف، ملایر آثار و دیدنی‌های منحصر به فردی دارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و در همین راستا و برای جذب بیشتر گردشگران در ایام نوروز اقداماتی توسط مجموعه‌های دست اندرکار صورت گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در این خصوص با بیان اینکه ملایر با ظرفیت‌های ویژه ای که در حوزه گردشگری، فرهنگی، تفریحی و توریستی دارد، برای استقبال از نوروز ۹۸و پذیرایی از مسافران و گردشگران مهیا می‌شود، اظهار داشت: مجموعه‌های تفریحی و توریستی همچون بام ملایر، مینی ورد، پارک تاریخی سیفیه، ارگ باستانی نوشیجان و یخدان میرفتاح برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی آماده است.

ملایر شهر ملی منبت و شهر جهانی انگور

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه مسافران نوروزی می‌توانند شهر ملی منبت و شهر جهانی انگور را به عنوان یکی از مقصدهای سفر خود انتخاب کنند، افزود: برنامه‌های ویژه ای برای استقبال از مسافران نوروزی درنظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه کمیته‌های ۱۰ گانه ستاد اجرایی خدمات سفر در حال هماهنگی برای ارتقا و ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی در این شهرستان هستند، گفت: در ایام نوروز ۳۵ برنامه متنوع فرهنگی در دبیرخانه این ستاد پیش بینی شده که از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین ماه سال آینده اجرا می‌شود.

جلیلی استقبال از مسافران در ایستگاه قطار ملایر، برنامه فرهنگی «استقبال از بهار یا گذر از زمستان» در روز سوم و چهارم عید نوروز و برپایی جشن نوروز به منظور استفاده از ظرفیت‌های ویژه ملایر را از جمله این برنامه‌های فرهنگی برشمرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بابیان اینکه در ایام نوروز جشنواره بازی‌های بومی و محلی در روستای حسین آباد ناظم، گوراب و روستای تاریخی پری برگزار می‌شود، گفت: برگزاری مسابقه اسب سواری در تپه باستانی نوشیجان و جشنواره بادبادک‌ها در بام ملایر از دیگر برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: در ایام نوروز نمایشگاه صنایع دستی در عمارت مصدقی ملایر دایر است و هر کدام از صنایع دستی این شهرستان همچون مبل و منبت دارای یک غرفه هستند و مسافران می‌توانند از ظرفیت‌های ملایر در حوزه صنایع دستی بازدید کنند.

ملایر شهر جاذبه‌های ویژه گردشگری، تفریحی و توریستی

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز گفت: با وجود ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ویژه گردشگری، تفریحی و توریستی در ملایر باید برای افزایش و ارتقای ضریب مهمان نوازی، جذب گردشگران و استقبال مناسب از مسافران به ویژه در ایام نوروز تلاش کرد.

باب الله فتحی با تاکید بر اینکه ملایر با کسب عنوان‌های شهر جهانی انگور، شهر ملی منبت و وجود ظرفیت‌های برجسته گردشگری، می‌تواند در جذب گردشگران نوروزی پیشتاز باشد، اظهار داشت: برنامه‌های نوروزی امسال متفاوت با سال‌های گذشته خواهد بود.

کمتر از ۱۰ روز دیگر تعطیلات نوروزی آغاز می‌شود و شهرهای مختلف برای جذب بیشتر گردشگران و مسافران برنامه می‌دهند و در این میان امیدواریم استان همدان و شهرستان‌های آن نیز با معرفی جاذبه‌های گردشگری در جذب مسافران موفق ظاهر شوند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.