توافق دوحه و قاهره برای صادرات سوخت و مصالح ساختمانی به غزه

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، سلطان بن سعد المریخی، وزیر مشاور در امور خارجه قطر در دیداری که در شهر اسلو با کمیته ویژه رایزنی برای هماهنگی در امدادرسانی‌های بین‌المللی به فلسطینی‌ها داشت، گفت: قطر توافقنامه‌هایی را با مصر برای صادرات سوخت و مصالح ساختمان‌سازی به نوار غزه امضا کرد.

از زمان تحقق توافق‌هایی میان حماس و رژیم صهیونیستی که با نظارت مصر و قطر انجام شدند، این رژیم اجازه داد مبلغ ۳۰ میلیون دلار از کمک‌های مالی قطر مستقیما از فرودگاه بن گوریون به نوار غزه منتقل شوند.

۱۰ میلیون دلار از مبلغ اهدایی قطر به خرید سوخت برای نیروگاه برق نوار غزه، ۱۰ میلیون دلار برای حمایت از پروژه‌های احداث زیرساخت‌ها در این منطقه و ۱۰ میلیون دلار دیگر آن نیز به کمک به ۱۰۰ هزار خانواده فقیر غزه اختصاص یافت.

حماس از سال ۲۰۱۸ کاملا بر روند توزیع این مبالغ در نوار غزه نظارت دارد و به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه دخالت در این کار را نمی‌دهد.

رژیم صهیونیستی از حدود پنج ماه قبل اجازه انتقال مستقیم کمک‌های نقدی قطر از فرودگاه بن گوریون به غزه را نمی‌داد.

این رژیم از سال ۲۰۰۶ در پی پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین منطقه نوار غزه را که در آن حدود دو میلیون فلسطینی سکونت دارند، محاصره کرده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.