تایوان یک سفارت دوفاکتو در لیتوانی باز کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین در اوت سال جاری میلادی از لیتوانی خواسته بود تا سفیرش را از پکن خارج کند و در اقدامی مشابه فرستاده پکن را از ویلینوس فراخواند چون دولت تایوان اعلام کرد که در این شهر سفارت دوفاکتوی خود را با نام “دفتر نمایندگی تایوان” افتتاح می‌کند.

دیگر سفارتخانه‌های دوفاکتوی تایوان در اروپا و آمریکا نیز چنین عنوانی دارند.

چین تلاش‌هایش را برای وادار کردن دیگر کشورها به منظور محدودسازی روابط با تایوان با قطع روابط تشدید کرده؛ فقط ۱۵ کشور روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان دارند.

پکن همچنین از تصمیم لیتوانی برای گشایش دفتر نمایندگی خود در تایوان خشمگین شده اما هنوز تاریخ دقیقی برای افتتاح این دفتر نمایندگی اعلام نشده است.

وزارت خارجه تایوان نیز اعلام کرده که گشایش این دفتر نمایندگی در لیتوانی، فصل جدیدی در روابط دیپلماتیک این کشور با تایوان محسوب می‌شود.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، پتانسیل بالایی برای همکاری در بخش‌های صنعت از جمله نیمه هادی‌ها، لیزرها و فین تک (فناوری مالی) بین دو طرف وجود دارد. تایوان این دوستی جدید را بر اساس ارزش‌های مشترک ترویج خواهد کرد.

در این میان، وزارت خارجه چین نیز این اقدام را یک مداخله نابجا در امور داخلی خود دانسته و در بیانیه‌ای اعلام کرد: لیتوانی مسئول تمامی پیامدهای این مساله است. ما از دولت لیتوانی می‌خواهیم تا به سرعت تصمیم اشتباه خود را اصلاح کند.

مناقشه بر سر تایوان میان چین و لیتوانی باعث شده تا آمریکا نیز واکنش نشان دهد و پیشنهاد حمایت از ویلینوس را برای مقابله با فشارهای چین مطرح کند.

بسیاری از کشورها همچنان سفارت‌های دوفاکتوی خود را در تایپه دارند که شامل انگلیس، استرالیا و آمریکا می‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.