آغاز رایزنی‌ها در پارلمان اردن برای اصلاح قانون اساسی در میان برخی مخالفت‌ها

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، رویترز اعلام کرد که پارلمان اردن دوشنبه رایزنی‌های خود را برای مدرنیزه کردن اصلاح قانون اساسی این کشور آغاز کرد.

بشر الخصاونه، نخست‌وزیر اردن در سخنانی در جریان نشست پارلمان در این باره گفت: پیشنهادهای اصلاح قانون اساسی راه را برای معرفی نخست‌وزیر توسط اکثریت پارلمان به جای پادشاه هموار می‌کند، این یک بند کلیدی در دستور کار اصلاحات است.

وی افزود: هدف رسیدن به پارلمانی با اکثریت حزبی است که به پادشاه اردن اجازه می‌دهد به سمت گزینه دولت‌ حزبی برود.

طبق این گزارش، این پیشنهادها همچنین شامل ایجاد شورای امنیت ملی به ریاست پادشاه تحت نظارت سیستم قضایی است؛ اقدامی که کارشناسان و سیاستمداران آن را کاهش قدرت پادشاه می‌دانند.

صالح العرموطی، از نمایندگان پارلمان اردن نیز در سخنانی در واکنش به پیشنهادات برای اصلاح قانون اساسی کشورش گفت: این “کودتا علیه قانون اساسی اردن است. این کودتا علیه نهادهای دولتی است. این یک کودتا علیه نظام است، چگونه دولت به خود اجازه می‌دهد قانون اساسی را به این شکل اصلاح کند.”

رویترز اعلام کرد که تغییرات دیگری در متن قانون اساسی لحاظ شده است که نمایندگی زنان و احزاب سیاسی را در پارلمان ۱۳۸ عضوی گسترش می‌دهد.

 پیشتر کمیته به روزرسانی ساختار سیاسی اردن پیشنهاداتی را درباره اصلاحات قانون اساسی و ایجاد فضای مناسب برای افزایش نقش زنان و جوانان در عرصه دولتی ارائه داده بود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.