ادامه عزل و نصب‌ها در سودان/البرهان رؤسای اطلاعاتی را برکنار کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، یک منبع نظامی سودانی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در حکمی “یاسر محمد عثمان”، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی و “جمال عبد المجید”، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی این کشور را برکنار کرد.

این منبع گفت که البرهان در حکم دیگری “محمد احمد صبیر” را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات نظامی و “احمد ابراهیم مفضل” را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عمومی جدید سودان منصوب کرد.

عزل و نصب رؤسای اطلاعاتی سودان درحالی صورت گرفته است که عبد الله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور نیز شامگاه شنبه رئیس پلیس این کشور و معاونش را از سمتشان برکنار کرد.

کودتای ارتش سودان علیه دولت غیرنظامی، هفته پیش با بازگشت عبدالله حمدوک به منصب نخست‌وزیری پس از امضای توافقنامه سیاسی ۱۴ بندی با رئیس شورای حاکمیت انتقالی به پایان رسید.

این توافقنامه سیاسی شامل بازگشت حمدوک به سمتش و آزادی تمام زندانیان سیاسی و تلاش برای ایجاد ارتش منسجم سودان است. توافق مذکور همچنین شامل لزوم اصلاح سند قانون اساسی با تمامی طرف‌ها می‌شود تا مشارکت سیاسی همه جانبه برای همه اقشار جامعه سودان، به استثنای حزب منحل شده کنگره ملی را تضمین کند.

این توافق با مخالفت برخی از احزاب سیاسی و گروه‌های اپوزیسیون‌ روبرو شد. «اتحادیه مشاغل سودان» که نقش محوری در سقوط دولت عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ داشت، با صدور بیانیه‌ای، مخالفت خود را توافقنامه سیاسی بین عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش اعلام کرد و آن را نوعی «خیانت» و «تلاش برای مشروعیت‌بخشی و قانونی کردن کودتا» خواند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.