نشست گروه پژوهش مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» برگزار شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، ظهر پنجشنبه در نشستی که به میزبانی سالن ملاصدرای مجموعه فرهنگی رفاهی فرهنگیان شیراز برگزار شد، دکتر کاووس حسن لی، مدیر پژوهش مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» این نوید را داد که در کنار تولید سریال ۹۰ قسمتی با این نام، دست کم ۱۰ عنوان کتاب تحقیقی آماده چاپ خواهد شد.

این استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه گروه پژوهش مجموعه یادشده محدود به ساخت یک سریال نیست و برای تولید محصولات نمایشی دیگر راهی را هموار می سازد که پدیدآورندگان این آثار در سال های بعد مورد استفاده قرار دهند، در عین حال با اعلام اینکه بخشی از کار پژوهشی مجموعه «خورشیدهای سه گانه» پیش رفته و آغاز شده است، افزود: در حاشیه این طرح بزرگ و فاخر نمایشی، نرم افزاری تولید خواهد شد که حاوی اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران و صاحب نظران است.

حسن لی با بیان اینکه نرم افزار یادشده قابلیت های کاوش در آثار تولید شده را آسان می کند، عنوان کرد: گروه تلاش می کند که این تولیدات یکبارمصرف نباشند.

این نویسنده و شاعر شیرازی با اعلام اینکه کتاب های نامبرده دست کم می تواند آثار اولیه مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» را به وجود بیاورد، افزود: در این کار تلاش کردیم ابعاد ناشناخته شخصیت های مورد نظرمان را به نمایش بگذاریم.

حسن لی از نگارش طرحی برای این پروژه خبر داد و گفت: مراحل تدوین طرح یادشده را گام به گام طی کردیم تا نقشه راه مراحل بعدی پروژه میسر شود.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در عین حال منابع اولیه طرح پژوهشی مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» را ۳۰ اثر عنوان کرد و افزود: برای نقشه راه و مسیر مشخص چند مرحله را ترسیم کردیم که مرحله نخست به عنوان فاز صفر در بازه زمانی ۴ ماه طی شد که شامل ۸ گام از جمله بازشناسی استادان شاخص و متخصص در تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی تاریخی، ادبیات و… بود.

مدیر پژوهش مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» در ادامه به مراحل بعدی فاز صفر این پروژه اشاره کرد و افزود: گفت و گو با استادان صاحب نظر، کتاب شناسی و ماخذپژوهی، گردآوری و خریداری منابع و کتاب شناسی و ماخذشناسی شاعران سه گانه این بخش را تکمیل می سازند.

حسن لی با اشاره به مرحله دوم(فاز یک) این مجموعه که در بازه زمانی ۸ ماهه به اجرا در می آید، گفت: این مرحله شامل ۹ گام علمی و پژوهشی است و در ادامه مرحله سوم که فاز دوم مجموعه یادشده را رقم می زند ظرف ۴ ماه به سرانجام خواهد رسید.

وی مطالعه دقیق و ریزبینانه همه آثار شاعران و انتخاب متن های گوناگون متناسب با دوره های زندگی آنان را از اولویت های طرح یادشده دانست و پیرامون مرحله چهارم مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» عنوان کرد: در بازه زمانی ۵ ماه تدوین طرح اولیه تاریخ و تدوین طرح اولیه فرهنگ عمومی عصر شاعر(لباس ها، غذاها، ظروف، باورهای مردمی و…)، تدوین طرح اولیه زندگی شاعر(به صورت تاریخی) انجام می گیرد.

مدیر پژوهش مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» در ادامه مرحله پنجم را ۳ ماهه عنوان کرد و افزود: مطالعه طرح نهایی از سوی اعضای گروه و داوری از سوی ۲ صاحب نظر خارج از گروه، ویرایش نهایی متن و انتشار آن، مطالعه و تایید محتوایی سناریوی نهایی، اقدامات عملی که پیش بینی می شد ۲۴ ماه به طول بینجامد ۶ ماه زودتر از موعد آماده خواهد شد.

حسن لی با توجه به ۷ مرحله پژوهشی فاز صفر مجموعه نمایشی «خورشیدهای سه گانه» اعلام کرد: تاکنون ۲۳ نفر پژوهشگر و متخصص ظرف ۲۲ نشست و جلسه مشورتی به تبادل نظر پرداختند و ۲ گروه سیاست گذاری پژوهشی سعدی و حافظ و یک گروه مستقر در کرمان پیرامون خواجوی کرمانی شکل گرفته است.

مدیر پژوهش مجموعه نمایشی یادشده از انعقاد قرارداد تالیف برای تدوین جغرافیای تاریخی شیراز در قرون ۷ و ۸ با یک استاد صاحب نظر در شیراز خبر داد و گفت: تولید نرم افزار پژوهشی مجموعه «خورشیدهای سه گانه» و بهره مندی از امکانات و قابلیت های ویژه و ضروری برای انجام تحقیقات ادبی با سرعت و دقت بیشتر انجام می پذیرد.

حسن لی همچنین از تعیین موضوعات اصلی در مرحله فیلمنامه نویسی، کارگردان و سازندگان سریال «خورشیدهای سه گانه» خبر داد و گفت: در این بخش که شامل ۱۰ مرحله می شود تدوین جغرافیای تاریخی شیراز و کرمان، تدوین تاریخ سیاسی این شهرها در سده های ۷ و ۸، سال شمار سعدی، خواجو و حافظ با تاکید بر اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیراز و کرمان، تدوین دانشنامه شخصیت های برجسته این شهرها با شناسایی و معرفی آنان، تدوین عناصر گوناگون فرهنگ مردم به شیوه دانشنامه ای(مدخل نویسی)، دوره بندی شعر سه شاعر، بازیابی حکایتها، شعرهایی که می تواند در فیلمنامه به تصویر کشیده یا از زبان شخصیت ها بیان شود، تقسیم بندی موضوعی سروده ها، حکایات و غزل ها و بازشناسی و تدوین اشارات تاریخی درحال انجام است.

در ادامه این نشست دکتر مدبری، دبیر کنگره خواجوی کرمانی که بخش کرمان این پروژه نمایشی را برعهده دارد به ارائه گزارشی از روند آن پرداخت و گفت: با وجودی که ۲۷ سال از برگزاری کنگره جهانی خواجو در شهر کرمان می گذرد کار درخوری در این زمینه انجام نشده و امیدواریم به وسیله این مجموعه شخصیت خواجوی کرمانی بازشناسی شود.

وی خواجوی کرمانی را نقطه تلاقی و اشتراک شهرهای شیراز و کرمان دانست و افزود: شخصیت خواجوی کرمانی به طوری است که تعاملی میان این شهرها به وجود آورده و تمایل دو طرف به این اشتراک کاملا مشهود است.

مدبری با توجه به اینکه ۱۷ دی ماه به نام خواجوی کرمانی در تقویم رسمی کشور ثبت ملی شده است، عنوان کرد: خرسندم کاری که ۲۷ سال پیش آغاز شد، امروز در حال به نتیجه رسیدن است؛ امیدوارم این پروژه هنری خواست کرمانی ها را هم تامین کند.

به گفته این استاد دانشگاه پژوهش مجموعه یادشده در بخش تاریخی که یکی از استادان استان فارس برعهده دارد در حال انجام است و بخش ادبی به زودی به اتمام خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، ساخت سریال تلویزیونی ۳ شاعر بزرگ ایران‌زمین  بر اساس شخصیت های ادبی سعدی، خواجو و حافظ اسفندماه گذشته در صدا و سیمای مرکز فارس کلید زده شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.