رفاه‌طلبی مردم در عصر سیدالشهدا اجازه نداد سخن حق را بپذیرند

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز شنبه در دیدار کارکنان دادگستری قزوین با عرض تسلیت ایام عزاداری شهادت سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه در این ایام باید موضع خود را مشخص کنیم که در کدام دسته از جریان حق یا باطل قرار داریم، اظهار کرد: یک گروه از مردم زمان امام حسین(ع) اسیر دنیا، زندگی، فرزند و مال دنیا بودند.

وی اکثریت مردم زمان سیدالشهدا(ع) را رفاه‌طلب برشمرد و افزود: امام حسین(ع) در دوم محرم سال ۶۱ هجری اولین سخنرانی خود را در ورود به کربلا برای یاران خود و سپاهیان حر بن یزید ریاحی انجام دادند و مردم را نسبت به دنیاطلبی و مقام پرستی هشدار دادند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام به مردم فرمودند: «مردم بنده دنیا هستند و زمانی با دین همراه هستند که این دین به دنیای آنها ضرری نرساند، این نوع دینداران خود را در فتنه‌ها نشان می‌دهند در این فضا دینداران بسیار اندک می‌شود»؛ عملی شدن سخن امام را در صحنه کربلا شاهد بودیم که در یک طرف ۷۲ نفر در حمایت از سیدالشهدا(ع) و در طرف دیگر لشکریانی در حمایت از جهل، نامردمی، ظلم و ستم به امام خود قرار داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه مردم شناسی جریان کربلا بیان کرد: گروه دیگری نیز در داستان کربلا مردد بودند و پس از کشاکش‌های فراوان بالاخره راه خود را پیدا کردند که «حر بن یزید ریاحی» در بین این آزادگان برجسته است؛ البته عده دیگری از این مرددین، امثال عمر بن سعد رفوزه شدند.

وی با بیان اینکه رفاه‌طلبی مردم زمان سیدالشهدا (ع) اجازه نداد سخن حق را بپذیرند، ادامه داد: امروز ما با مقایسه با انواع مردم زمان کربلا باید بتوانیم مسیر خود را پیدا کرده و رسالت خود را بشناسیم، آیا توانسته‌ایم از مال و دنیا و فرزند و زندگی خود بخاطر دین بگذریم و جان خود را در راه دین فدا کنیم؟

آیت‌الله عابدینی به تفاوت جان دادن و جان کندن اشاره کرد و گفت: «جان دادن» همان چیزی است که سیدالشهدا(ع)  می‌فرمایند اشتیاق من به مرگ مثل اشتیاق نوزاد به شیر مادر است، یعنی جان خود را آماده فدا کردن در راه خدا کرده اند و در انتظار به سر می‌برند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: دین از ما می‌خواهد که به گونه‌ای زندگی کنیم که همیشه آماده «جان دادن» باشیم زیرا یک مومن واقعی در این صورت آخرت خود را مهیا کرده‌ و در انتظار خانه آباد قیامت است.

وی اضافه کرد: جان کندن مثل این است که گویی قرار است ما را از ساختمان آبادی که در دنیا برای خود فراهم کرده‌ایم جدا کنند، این کشمکش به معنای جان کندن است که فرد دنیاپرست در زمان مرگ نمی‌تواند از دوست داشتنی‌های خود جدا شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: دسته دیگری از مردم زمان امام حسین(ع) عده ای بودند که وقتی امام آنها را به همراهی فراخواند گفتند ما نمی‌خواهیم خود را درگیر کنیم و بی طرف هستیم، امثال «حربن یزید جوفی» جزو این دسته هستند که برای کمک به امام اسب خود را عرضه کرد که سیدالشهدا(ع) در پاسخ به بخشش وی گفت من برای نجات تو از گمراهی آمده ام نه برای دریافت کمک.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: دسته دیگری از این مردم، با اینکه مسلمان و شیعه بودند اما نسبت به اتفاقات کربلا و قیام امام بی تفاوت بودند و برایشان اهمیتی نداشت که امام برای مقابله با ظلم قیام کرد، این افراد گویی انسانیت و فطرت انسانی خود را دفن کرده بودند.

وی افزود: یزید منکر زمان سیدالشهدا(ع) بود که امام حسین(ع) به مقابله با وی برخاست و زبانی، عملی و قلبا اعتراض خود را اعلام کرد؛ اما در زمان امام مردمی بودند که مثل مرده متحرک بودند و حرف حق سیدالشهدا(ع) بر آنها اثری نگذاشت.

امام جمعه قزوین در پایان اظهار کرد: در تاریخ آمده زمانی که مشاور استاندار شهر مدینه امام را در خیابانی دید به ایشان گفت؛ اگر بیعت نکنی تو را خواهندکشت، امام در پاسخ به او فرمودند: « انالله و انا الیه راجعون، اگر مردمی امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند بدترین‌ها بر آنها حاکم می‌شوند،» این جمله امام نشان می‌دهد در هر دوره ای این واجبات الهی ترک شود بدترین‌ها بر ما حاکم خواهد شد و دعاهایمان مستجاب نمی‌شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.