راز زیبایی هزاران ساله! حنا یک میراث زنده از قدیم

حنا مدت‌هاست که به خاطر خواص شفابخش باورنکردنی‌اش شناخته شده است. استفاده از آن به مصر باستان هم بر می گردد.

روش های برای استفاده از حنا از قدیم وجود دارد، بخصوص که در طب سنتی خودمان هم از آن بسیار استفاده شده است.

حنا معمولاً به صورت موضعی استفاده می‌شود. در اینجا در مورد خواص و بخصوص روش استفاده و نکات مهمی که در مورد حنای از قدیم مورد توجه بوده پرداخته می شود.

برخی از خواص حنا:

در زمان‌های قدیم برای درمان سردرد، معده درد، زخم‌های باز، تب، پای ورزشکاران و حتی ریزش مو استفاده می‌شد. به دلیل خواص ضد قارچی حنا، در طب باستانی آیورودا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در اوایل دوران آیورودا، حنا برای جلوگیری از، از دست دادن آب از بدن شناخته شده بود. برای صاف کردن پوست و بهبود گردش خون استفاده می‌شد. خواص ضد میکروبی، قابض و ضد تحریک آن، آن را در محصولات پوستی مانند لوسیون‌های بدن و مرطوب کننده‌ها مفید کرده است. در محصولات مو مانند شامپو، روغن مو و رنگ برای تقویت بازسازی مو و تحریک رشد مو استفاده می‌شود. همچنین به دلیل رایحه خوش بوی آن در رایحه‌ها و عطرها استفاده می‌شود.

در ادامه به بررسی خواص حنا برای مو، روش استفاده حنا و نکاتی که در خرید حنا باید بدانید می‌پردازیم.

چگونه از بی‌خطر بودن حنا برای استفاده مطمئن شویم؟

تنها راه برای اطلاع از اینکه خمیر حنا مرغوب و باکیفیت است، خرید حنای طبیعی تایید شده است. خمیر باید غلیظ و قهوه‌ای مایل به قرمز با بوی خاکی باشد. اگر مواد نگهدارنده به پودر حنا اضافه شده باشد تا ماندگاری بیشتری داشته باشد، ممکن است اثرات نامطلوبی بر پوست یا کیفیت آن داشته باشد. انواع دیگر حنای طبیعی شامل حنای “بی رنگ” و “سیاه” است.


چند روش استفاده از حنا که از قدیم کاربرد داشته:

نحوه استفاده از حنا برای مو:

یک قاشق آب را به ۱ فنجان حنا اضافه کنید تا خمیر غلیظی شبیه خمیر پنکیک ایجاد شود.

یک ماده مرطوب کننده به انتخاب خود اضافه کنید.

مقداری لیمو یا سرکه سیب را بریزید و مخلوط کنید.

روی آن را بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. اگر هوا گرم است می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

نحوه اعمال حنا به مو

شانه‌های خود را با یک حوله یا ملحفه کهنه بپوشانید تا لک نشود. دستکش بپوشید.

از مرکز سرتان شروع کنید، چند تار مو را بردارید و با برس شروع به زدن حنا کنید. حتماً پوست سر خود را نیز با حنا بپوشانید.

پس از اتمام کار، سر خود را با کلاه دوش یا کیسه پلی اتیلن بپوشانید.

به مدت ۴ تا ۵ ساعت یا یک شب، بسته به رنگی که می‌خواهید، بگذارید بماند.

در حالت ایده‌آل، آن را در طول روز بمالید و در صورت امکان زیر آفتاب بنشینید. همچنین می‌توانید زیر خشک کن بنشینید. گرما به نفوذ عمیق‌تر رنگ کمک می‌کند. حنا را به آرامی زیر آب خنک بشویید. در این مرحله از شستشوی مو با شامپو خودداری کنید تا اثر حنا بیشتر شود. اجازه دهید رنگ به مدت یک روز بماند و بعد از ۲۴ ساعت موهای خود را شامپو کنید. موها را با یک حوله پاک کنید و بگذارید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند.

ماسک روشن کننده پوست با حنا:

برای این کار کمی از پودر حنا یا حنای بیرنگ را با شیر یا ماست مخلوط نمایید و اجازه دهید مدتی بماند. این مخلوط را بعد از چند ساعت روی پوست خود بمالید و بعد از حدود ۲۰ دقیقه پوست خود را بشویید.

ماسک رفع جوش صورت:

کمی از پودر حنا که می تواند حنای بیرنگ باشد را با آب یا مقدار کمی ژل آلوئه ورا مخلوط نمایید و مدتی اجازه دهید تا این مخلوط بماند. بعد از چند ساعت مخلوط را روی پوست به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید و سپس پوست را آبکشی کنید.

ماسک رطوبت رسان پوست:

پودر حنای طبیعی یا حنای بیرنگ را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید و مخلوط بدست آمده را کنار بگذارید. بعد از چند ساعت مخلوط را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

 
نکاتی که در خرید حنا باید بدانید:

حنا اغلب به صورت پودر فروخته می‌شود که می‌توان آن را یک شب خیس کرد و روی موها مالید. با این حال، همه حناهای بسته بندی شده خرید خوبی نیستند. برخی از محصولات ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک در پوست سر شوند. تحقیقات نشان داده است که محصولات حنا به دلیل عدم کنترل کیفیت اغلب حاوی آلاینده‌ها هستند. این آلاینده‌ها ممکن است باعث آلرژی و اسکار دائمی شوند. پس بهتر است که حنایی را استفاده کنید که تایید شده باشد.

سه نوع محصول حنا در بازار موجود است:

حنا در بسیاری از محصولات مراقبت از مو ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. اما خود این محصول به تنهایی هم طرفدار زیادی دارد. حنای طبیعی در ۲ نوع است که یک نوع آن به مو و پوست رنگ داده و نوع دیگر آن که حنای بیرنگ گفته می شود هیچ رنگی به مو نمی دهند.

در واقع این نوع حنا، تمام خواص حنای طبیعی را دارد اما هیچ رنگی به موها نمی دهد و شاید دلیل محبوبیت حنای بیرنگ هم به همین دلیل است.

نوع سومی هم هست که در اینجا بررسی میکنیم.

حنای طبیعی: ساخته شده از برگ‌های حنا طبیعی، رنگی خرمایی به مو می‌دهد.

حنای بی رنگ: این محصول بدون رنگ کردن مو به درخشندگی آن می‌افزاید و باعث تقویت مو می شود. این محصول تمام خواص حنای طبیعی را دارد اما به مو رنگ نمی دهد.

حنای رنگی: این محصول که ماده اصلی آن حنا است در کنار گیاهان دیگر و چند ماده باعث رنگ کردن موها شده و تا حدودی شبیه به رنگ موی گیاهی عمل می کند.

چه افرادی نباید از حنا استفاده کنند؟

افرادی که موهای خشک و وز دارند نباید از حنا استفاده کنند. با این حال، اگر هنوز هم می‌خواهند از آن استفاده کنند، باید آن را با نوعی مرطوب‌کننده طبیعی مخلوط کنند تا تعادل هیدرولیپیدی مو حفظ شود.

هشدار:

بسیاری از انواع بسته بندی حنا پودری حاوی آلاینده‌ها هستند. مواد تشکیل دهنده را به دقت بخوانید و قبل از استفاده در مورد محصول تحقیق کنید. زیرا رنگ‌های حاوی پارافنیلن دیامین می‌توانند باعث تحریک یا زخم شدن پوست سر شوند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود. حتما برای خرید از محصولاتی استفاده کنید که تاییدیه داشته باشند. یکی از راه ها برای تهیه حنا تایید شده، خرید حنای طبیعی از عطاری آنلاین مانند سایت عطارطب است که انواع حنای طبیعی و حنای بیرنگ را موجود دارد.

سوالات متداول درباره استفاده از حنا برای مو:

چه مدت می‌توان حنا را روی سر نگه داشت؟

حنا یک رنگ موی دائمی است و رنگ آن زنده‌ترین رنگ است که ممکن است بین ۴ هفته یا کمتر باقی بماند. بسته به موهایتان، ممکن است لازم باشد دو بار در ماه رنگ کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که برداشتن رنگ حنا از مو بسیار سخت است. بنابراین، اگر می‌خواهید بعداً موهای خود را رنگ کنید، ممکن است انتخاب رنگ روشن‌تر برای موهایتان ممکن نباشد.

تفاوت حنای طبیعی با حنای سیاه و حنای بیرنگ چیست؟

در حالی که حنای طبیعی رنگ قهوه‌ای مایل به سبز یا سبز تیره دارد و بوی تند دارد، حنای سیاه رنگ مشکی دارد و دارای عطر شیمیایی یا اصلاً عطری نیست. حنای طبیعی پس از استفاده، رنگ نارنجی را به خود می‌گیرد و در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت شروع به تیره شدن می‌کند. اما، حنای سیاه بلافاصله یک لکه سیاه روی پوست یا مو باقی می‌گذارد. در حالی که حنا طبیعی محصول گیاه حنا است، حنا سیاه از مخلوط حنا با چند گیاه دیگه و تا حدی هم ممکن است از مواد شیمیایی ساخته شده باشد. همچنین اگر دوست دارید که از خواص حنا استفاده کنید اما نمی خواهید موهایتان رنگ شود می توانید از حنای بی رنگ استفاده نمایید.

آیا حنا می‌تواند شما را بیمار کند؟

حنا وقتی روی مو یا پوست استفاده شود برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر است. اما گاهی اوقات اگر طبیعی نباشد عوارضی مانند درماتیت (التهاب روی پوست)، خارش، تورم، قرمزی، پوسته پوسته شدن، سوزش، شکستگی پوست و زخم شدن پوست ایجاد می‌کند. به ندرت ممکن است باعث برخی واکنش‌های آلرژیک مانند آبریزش بینی، خس خس سینه، کهیر و آسم شود. توصیه می‌کنیم برای کودکان به خصوص نوزادان از حنا استفاده نکنید.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ