از خاطرات وکیل مروری بر یک پرونده طلاق

پیشگفتار :

در پرونده قبلی که خدمت شما سروران ارجمند تقدیم گردید به یک پرونده رابطه نامشروع پرداخته شد . در آن پرونده بانویی که بر اثر رفتارهای شک برانگیز همسرش پی برده بود که او احتمالاً با زن دیگری در تماس می‌باشد و اتفاقاً شک وی بی‌جا هم نبود چه اینکه اندک مدتی با پیگیری فهمیده بود واقعا شک او درست بوده و شوهرش نه با یک زن که با چندین زن در تماس و ارتباط بوده و به اصطلاح حقوق دانان رابطه نامشروع داشته است . من به عنوان وکیل رابطه نامشروع اصفهان از شوهرش شکایت کیفری نمودم که محکوم شد و اینک پرونده طلاق به درخواست زوجه را تقدیم حضورتان می‌دارم.

رای طلاق به درخواست زوجه

طلاق به درخواست زوجه:

این جمله ای معروف است که قرارداد نویسی را در موقع صلح برای موقع جنگ مینویسند. پس همیشه بهترین راه پیشبینی و تدارک مواردی است که ممکن است در آینده برای طرفین در یک عقد مشکل ساز شود . عقد ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همانند دیگر عقود ملزومات خاص خود را دارد و اگرچه سبقه دینی و شرعی دارد اما جنبه های قراردادی و موارد مالی آن نیز قابل دقت هستند .

از جمله مهمترین شروطی که هنگام عقد ازدواج زوجین در سند نکاحیه امضا می‌کنند یک مورد بند اول از شروط ضمن عقد نکاح و دیگری بندهای ۲ و ۴ و ۹ از این شروط می‌باشند این بندها و شروط هر کدام ماهیت خاص خود را دارند و هر کدام برای کاربرد و به منظوری طراحی شده‌اند مختصراً اینکه این شروط و نحوه استفاده بهینه از آنها در جهت احراز وقوع و رخداد آنها برای طلاق زوجه بسیار مفید است .

این هنر یک وکیل دادگستری است که بتواند به نحو احسن رخداد آنها را احراز و بعد از حصول اطمینان از این امر در جهت منافع موکل از آنها بهره‌برداری نماید ، این شروط که در تمامی سندهای نکاحیه به صورت پیش فرض موجود می‌باشد به غیر از شروطی است که در حدود عرف و قانون تا آنجا که مغایر نظم عمومی نباشد زوجین می‌توانند به طور دستی آنها را توسط سردفتر عقد و ازدواج در سند نکاحیه درج نمایند و زوجین می‌توانند با توافق آنها را امضا کنند از جمله شروطی که زوجین می‌توانند در سند نکاحیه اضافه نمایند حق تحصیل زوجه و یا حق انتخاب مسکن با زوجه می‌باشد .

شروط مهم ضمن عقد نکاح:

همانطور که اشاره شد شروطی ضمن عقد نکاح به صورت متحدالشکل و چاپی در سند نکاح آورده می‌شود این شروط که شمارگان آن به ۱۲ عدد شرط می‌رسد همگی مهم و با اهمیت بوده لکن بعضی از آنها اهمیتشان از بعضی دیگر بیشتر است ، مثلاً بند یک در باب عدم پرداخت نفقه به زن از سوی مرد در مدت بیش از ۶ ماه و عدم امکان الزام به پرداخت او می‌باشد و یا بند ۲ از شروط ضمن عقد نکاح در باب سوء رفتار و سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید است و یا در بند ۴ به جنون زوج پرداخته و بند ۹ نیز محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد.

تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت خانوادگی بوده با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.خوب همانگونه که می‌بینیم شروط مختلفی در این باب وجود دارند و نه اینکه بقیه شروط کاربردی نداشته باشند بلکه اصولاً برای وکلا و یا برای زوجه این چند شرط در پرونده‌های طلاق اساسی‌تر می‌باشند و دسترسی به آنها برای اثبات تخلف زوج از شروط ضمن عقد به نفع موکل و زوجه معمولاً بیشتر از شروط دیگر است.

طلاق زوجن

اما در قضیه ما نحن فیه نیز این چنین بود یعنی وقتی زوج به دلیل عدم پرداخت نفقه موکل برای بیش از مدت ۱۰ ماه طی دادخواست مطالبه نفقه که موکل مطرح نموده بود محکومیت یافت به اصطلاح شرط شماره ۱ از شروط ضمن عقد نکاح یعنی عدم پرداخت نفقه به زوجه برای مدت بیش از ۶ ماه حصول پیدا کرده بود و همچنین هنگامی که زوج در پرونده رابطه نامشروع به شلاق محکوم گردید در همین حین و قبل از اینکه دادرسی پرونده کیفری اش تمام شود موکلم را به دلیل اینکه فهمیده بود با زنان دیگری در ارتباط است و او را مورد مواخذه قرار داده بود .

زوج به جای اینکه از همسرش عذرخواهی نماید مبادرت به ضرب و جرح موکل نموده بود در همین راستا موکل هم به دلیل ضرب و شتم از شوهرش شکایت نمود که در آن پرونده نیز وکالت زوجه را بر عهده داشتم و پس از صدور کیفر خواست و ارسال پرونده به شعبه کیفری ۲ پس از تشکیل جلسه رسیدگی شوهرش به دیه و جزای نقدی محکوم گردید .

خوب همانگونه که می‌بینیم می‌توان تصور نمود که شرط ۲ از شروط ضمن عقد نکاح یعنی سوء رفتار و سوء معاشرت زوج به دلیل محکومیت وی به ضرب و شتم زوجه محقق شده و همچنین شرط شماره ۹ نیز محقق شده یعنی محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد. چرا که در پرونده رابطه نامشروع نیز زوج به شلاق محکوم گردیده و این امر اصولاً منافی شئون خانوادگی زوجه می‌باشد از اینجا به بعد و با حصول این ۳ شرط که تقریباً به منصه ظهور رسیده است . اصولاً زوجه می‌تواند در طرح دعوی طلاق به درخواست زوجه به دلیل تخلف زوج از شروط ضمن عقد نکاح تا حد زیادی موفق باشد و این نوع طلاق معمولاً امکان به ثمر نشستن بیشتری پیدا می‌کند .

نتایج مثبت برای موکل :

من نیز به عنوان وکیل زوجه با طرح دعوی طلاق از سوی زوجه همین مسیر را پیش گرفتم و خوب صد البته همانطور که در قسمت فوق و نیز آراء دادگاه خانواده در سایت www.isfahanattorney.ir مشاهده می‌کنید محکمه محترم خانواده با پذیرش استدلالات اینجانب در باب طلاق و تحقق تخلف زوج از شروط ضمن عقد نکاح حکم به طلاق زوجه و گواهی عدم امکان سازش را صادر نمود که خوشبختانه این حکم عیناً در مراحل بالاتر یعنی در محاکم تجدید نظر و فرجام خواهی در دیوان عالی کشور نیز تایید گردید.

برگرفته از سایت مرجع حقوقی https://www.isfahanattorney.ir

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
زهرا لطفی
امتیاز :
     

سلام به همه مسولین این سایت خبری خوب ، این مقاله خیلی به درد من خورد به آدرس سایت اون وکیل خانواده آقای شیشه گر هم که گذاشتین سر زدم و مشاوره تلفنی رایگان داد بهم خدا به شما و ایشون خیر و برکت بده