آشنایی با جراحی دندان عقل نهفته

دندان عقل آخرین عضو از قافله دندان‌ها، گاه می‌تواند درد زیادی را برای شما به‌وجود آورد. این عضو ناخوانده گاهی زیر لثه پنهان می‌شود و با درد و التهاب، زندگی را به کام‌تان تلخ می‌کند؛ اما علم همیشه پیروز است و جراحان دندانپزشک، مانند فرشته‌های نجات، با دانش و مهارت خود به کمک‌تان می‌آیند. با یک جراحی ساده می‌توان این مهمان ناخوانده را از دهان‌تان بیرون کشید و خیال‌تان را راحت کرد. در این مطلب، با هم به دنیای جراحی دندان عقل نهفته سری می‌زنیم و همه‌چیز را راجع‌به این موضوع موبه‌مو بررسی می‌کنیم. از علائم نهفتگی دندان عقل گرفته تا روش جراحی و مراقبت‌های بعد از عمل، همه‌چیز را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

جراحی دندان عقل نهفته

انواع دندان عقل و علائم آن

دندان عقل آخرین دندانی است که عمدتا بین سن ۱۸ تا ۲۵ سال رشد می‌کند. درآوردن این دندان‌ها براساس نوع رشدشان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. اگر مستقیم رشد کنند، مشکلی برای دیگر دندان‌ها ایجاد نمی‌کنند و نیازی به جراحی ندارند؛ اما اگر به‌صورت نهفته، به ۴ شکل کج، نیمه نهفته، افقی و عمودی، رشد کنند می‌توانند مشکلاتی را ایجاد ‌کنند که ممکن است پزشک گزینه جراحی را انتخاب کند. علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، ممکن است به‌صورت ناگهانی یا تدریجی خود را نشان دهند و درصورت بروز آن‌ها احتمالا پزشک تصمیم به جراحی می‌گیرد:

  • داشتن مشکل در بازکردن دهان
  • داشتن درد، تورم و خونریزی در لثه
  • مزه یا بوی بد دهان
  • درد یا تورم در فک یا صورت
  • خراب‌شدن دندان‌های دیگر

دندان‌پزشک عمدتا با کمک تصویربرداری می‌تواند نوع دندان عقل نهفته را تشخیص دهد و شدت آسیبی که به دیگر دندان‌ها یا لثه وارد می‌کند را مشخص کند؛ سپس باتوجه‌به همه این موارد بهترین تصمیم را برای درمان خواهد گرفت. باتوجه‌به نوع درمان و نوع جراحی احتمالی، هزینه جراحی دندان عقل نهفته ۱۴۰۳ هم متفاوت خواهد بود؛ اما پیش از این‌که به‌سراغ جراحی دندان عقل نهفته برویم می‌خواهیم به یکی از پرتکرارترین سوالات شما یعنی علت درد دندان عقل پاسخ دهیم.

چرا دندان عقل درد دارد؟

اگر حتی بچه کوچک نزدیک‌تان نبوده باشد، حتما شنیده‌اید که دندان درآوردن یکی از دوره‌های سخت زندگی کودکان است. باید بگوییم حتی اگر در بزرگسالی هم دندان در بیاورید، سختی‌اش کم نمی‌شود. پس اولین دلیل درد در هنگام رشد دندان عقل، پروسه دردناک رشد دندان است؛ اما دومین دلیل درواقع همان‌چیزی است که پزشک را وادار به انتخاب گزینه جراحی می‌کند. دندان‌های ما در کودکی رشد کرده‌اند و جای خود را در فک پیدا کرده‌اند. حال با یک مهمان ناخوانده روبه‌رو می‌شوند؛ این مهمان ناخوانده برای رشد، جای بقیه را از هر لحاظ تنگ می‌کند. به تصویر زیر نگاه کنید. همان‌طور که می‌بینید رشد دندان عقل می‌تواند به ریشه، دندان و لثه فشار زیادی وارد کند و همین موضوع منجر به بروز درد می‌شود.

خطرات جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته

چه چیزی در جراحی دندان عقل انتظار شما را خواهد کشید؟ اول این‌که نگران نباشید؛ پزشک از بی‌حسی در طول این جراحی برای شما استفاده می‌کند تا دردی را در طول جراحی احساس نکنید. در طول جراحی شما همه‌چیز را باید به دستان ماهر جراح بسپارید ولی آن‌چه برعهده شما است، مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی دندان عقل نهفته است؛ اما پیش از آن‌که به مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی بپردازیم، باید دید دقیقا در طول جراحی چه اتفاقی می‌افتد.

اول از همه باید بدانید که کشیدن دندان عقل نهفته برحسب نوع آن زمان متفاوتی خواهد برد؛ ولی باید انتظار زمان بیشتری از کشیدن یک دندان معمولی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید این نوع جراحی با یک کشیدن ساده دندان تفاوت زیادی دارد و درنتیجه هزینه جراحی دندان عقل نهفته هم بالاتر از کشیدن یک دندان ساده است. پزشک برای این جراحی می‌تواند شما را بیهوش کند یا فقط از بی‌حسی استفاده کند. به‌علاوه در بعضی موارد ممکن است جراحی به‌وسیله لیزر را نیز انتخاب کند. معمولا درصورتی پزشک بیهوشی عمومی را انتخاب می‌کند که نیاز باشد تا با برش لثه، بخشی از استخوان را بریده و دندان عقل را خارج ‌کند. جراحی دندان عقل نهفته با لیزر هم ممکن است برحسب شرایطی توسط پزشک پیشنهاد شود. جراحی با لیزر به‌دلیل ایمن‌بودن، استریل‌بودن و بی‌دردبودن آن یک گزینه جذاب به‌نظر می‌رسد.

مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی دندان عقل نهفته

همان‌طور که در بالا هم گفتیم مسئولیت شما، مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی است که رعایت‌کردن آن به خودتان کمک می‌کند تا راحت‌تر این دوران را بگذرانید. ابتدا به‌سراغ مراقبت‌های قبل از عمل جراحی دندان عقل نهفته برویم.

مراقبت‌های قبل از عمل جراحی دندان عقل نهفته

  • حداقل سه روز قبل از عمل دخانیات مصرف نکنید.
  • اگر از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین استفاده می‌کنید ضمن این‌که پزشک را از مصرف مطلع می‌کنید، از مصرف آن دو روز پیش از جراحی خودداری کنید.
  • درصورت داشتن هر بیماری زمینه‌ای یا سابقه داشتن عمل جراحی حتما پزشک خود را مطلع کنید.
  • جواهرات و آرایش و لنز در روز جراحی نداشته باشید.
  • درصورت مصرف مواد مخدر یا الکل حتما پزشک خود را مطلع کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل نهفته

شما جراحی کرده‌اید پس انتظار اندکی درد و خونریزی دور از ذهن نیست؛ اما بیایید ببینیم انجام چه کارهایی بهبودی شما را سریع‌تر می‌کند.

  • برای کنترل درد، بهتر است از مسکن استفاده کنید.
  • شستشو با آب و نمک رقیق به شما کمک خواهد کرد.
  • در اولین روز به‌سراغ انجام ورزش سنگین نروید، چراکه درد و خونریزی را بیشتر خواهد کرد.
  • تا ۲۴ ساعت از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای آبکی در روزهای ابتدایی بعد از عمل برای شما گزینه بهتری محسوب می‌شود.
  • محل زخم را اصلا دستکاری نکنید.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید.

جراحی دندان عقل پنهان

از دندان عقل نهفته با جراحی خداحافظی کنید

جراحی دندان عقل نهفته راه حلی نجات‌بخش برای خلاصی از شر این دندان دردسرساز است. با کمک این روش درمانی می‌توان از شر درد، التهاب و مشکلات احتمالی ناشی از دندان عقل نهفته خلاص شد و دوباره سلامتی دهان و دندان خود به‌دست آورد. در این مطلب، با زبانی ساده و روان به‌بررسی ابعاد مختلف جراحی دندان عقل نهفته پرداختیم. از آن‌جاکه آگاهی از این موضوع می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای انجام این عمل موثر باشد، سعی کردیم تا نکات مهم و کلیدی را به‌طور خلاصه و مفید بیان کنیم.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ