آیا شاهد کودک در دادگاه قابل قبول است؟

اختلافات مربوط به حضانت کودک می تواند یکی از چالش برانگیزترین و پر احساس ترین پرونده های حقوقی باشد که خانواده ها می توانند با آن مواجه شوند. دادگاه هنگام تعیین مصلحت کودک چندین فاکتور از جمله رابطه کودک با هر یک از والدین، وضعیت فعلی زندگی آنها و ترجیحات کودک را در نظر می گیرد. اگر برای این اختلافات نیاز به وکیل در اصفهان یا وکیل خانواده در اصفهان دارید کافیست برای مشاوره رایگان به سایت ما مراجعه نمایید.

در برخی موارد، ممکن است از صغیر خواسته شود که در دادگاه شهادت دهد تا به قاضی در تصمیم گیری کمک کند. بیایید قوانین و مقررات حاکم بر شهادت حضانت کودک را بررسی کنیم.

بلوغ کودک

شما ممکن است فرض کنید که سن کودک تعیین کننده اصلی برای شهادت یا عدم شهادت است، با این حال سن فقط یک عدد است. اکثر کشور ها محدودیتی برای سن کودکی که می تواند در دادگاه اجازه شهادت بدهد، ندارند، ایران اینطور است. اگر کودکی ۱۴ سال یا بیشتر داشته باشد و بخواهد به دادگاه مراجعه کند، کودک مجاز است. باید یک امر ضروری است. اگر کمتر از ۱۴ سال باشد، دادگاه باید در مورد بلوغ کودک و مناسب بودن آن تصمیم گیری کند.

یک قاضی به کودکی که به اندازه کافی بالغ است اجازه می دهد تا روند دادگاه را درک کند و خود را به گونه ای بیان کند که دیگران بتوانند از طریق تفسیر یا مستقیماً آن را درک کنند.

نقل قول از سایت بنیاد وکلا:

“بسیاری از‌ افراد مـعتقدنـد کـه شـاهدان بزرگسال قابل اعتمادتر از کودکان به عنوان شاهد هستند؛ زیرا کودکان با حافظه ضعیف و مقاومت کم‌ در‌ برابر‌ تلقینات، قادر به درک و ضـبط مـناسـب وقایع نـیـستند.در قوانین حقوقی ایران شهادت افراد نابالغ قابل پذیرش نیست و فقط از آنها برای کسب اطلاع استفاده می‌کنند؛ زیرا اصل بر آن است که معمولا اطلاعات اطفال می‌تواند تلقینی باشد”

 

آیا شاهد کودک در دادگاه قابل قبول است

هوش کودک

بالغ بودن لزوماً به این معنا نیست که کودک بتواند تأثیر پاسخ های خود را درک کند. دادگاه همچنین می خواهد بداند که کودک می تواند نسبت به موقعیت ها آرام باشد و به موقعیت های مختلف در دادگاه واکنش مناسب نشان دهد. او همچنین باید بتواند بین حقیقت و دروغ فرق بگذارد و وظیفه خود را برای گفتن حقیقت در دادگاه درک کند. علاوه بر این، باید بتواند احساساتی را که با شهادت در دادگاه در مقابل والدین خود به وجود می آید، کنترل کند.

ترجیح کودک

ترجیح کودک ممکن است مستقیماً بر تصمیم قاضی در پرونده حضانت تأثیر نداشته باشد. با این حال، اگر کودک اولویت روشنی در مورد آنچه باید در پرونده حضانت اتفاق بیفتد داشته باشد، ممکن است شهادت مجاز باشد. به عنوان مثال، در پرونده انتقال یکی از عواملی که دادگاه باید در نظر بگیرد، ترجیح کودک است.

قاضی قرار نیست به کودک اجازه دهد بدون در نظر گرفتن کلیت وضعیت، پدر و مادری را که می‌خواهد با او زندگی کند انتخاب کند.

بهترین علاقه یک کودک

این مهمترین عنصری است که قاضی تصمیم گیری در مورد اجازه یا عدم اجازه شهادت کودک را بر اساس آن قرار می دهد. اگر شهادت کودک را در معرض هر گونه آسیب جسمی یا روحی قرار دهد، قاضی ممکن است او را از شهادت منع کند، زیرا راه‌های جایگزین دیگری مانند تعیین وکیل برای خردسالان یا مصاحبه با کودک توسط خدمات دادگاه خانواده وجود دارد. اگر کودک به عنوان شاهد آشکار خشونت خانگی شهادت دهد ، دادگاه باید بدون توجه به مصلحت کودک اجازه شهادت بدهد.

شاهد کودک در دادگاه

آیا کودک می تواند در دادگاه شهادت دهد؟

دادگاه ممکن است نظر کودک را که ممکن است مستقیماً یا از طریق مشاور خانواده یا کارشناس دیگر اعلام شود، در نظر بگیرد.

بر اساس قانون خانواده، کودکی که قادر به بیان نظرات خود باشد، می تواند به فرزند حضانت اجازه شهادت بدهد. با این حال، دادگاه هنگام تصمیم گیری در مورد شنیدن شهادت کودک باید سن و سطح بلوغ او را نیز در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، اگر کودک چهار ساله باشد، ظرفیت محدودی برای بیان نظرات خود خواهد داشت و دادگاه احتمالاً تشخیص می دهد که صرف وقت با هر دو والدین به نفع آنهاست (در صورت عدم وجود عوامل خطر). در حالی که کودک ۱۲ ساله توانایی بیشتری برای بیان نظرات خود در مورد وضعیت زندگی و ترجیحات خود خواهد داشت.

علاوه بر این، دادگاه باید اطمینان حاصل کند که شهادت کودک تحت تأثیر کسی از جمله والدین یا سایر اعضای خانواده قرار نگیرد.

شهادت کودک در دادگاه

کودک در چه سنی می تواند در دادگاه شهادت دهد؟

حداقل یا حداکثر سن برای یک صغیر برای شهادت در جلسه بازداشت وجود ندارد. تصمیم برای اجازه دادن به فرزند حضانت برای شهادت به صورت موردی و با در نظر گرفتن مشخصات پرونده و در نظر گرفتن مصلحت کودک اتخاذ می شود.

اجازه دادن به صغیر برای شهادت در دعوای حضانت دارای مزایا و معایبی است. در اینجا برخی از مزایا و معایب احتمالی اجازه دادن به یک خردسال برای شهادت آورده شده است:

جوانب مثبت

• دیدگاه کودک: اجازه دادن به کودک برای شهادت می تواند بینش ارزشمندی را در مورد خواسته ها، ترجیحات و احساسات کودک در مورد ترتیبات زندگی خود به دادگاه ارائه دهد. این می تواند به دادگاه کمک کند تا تصمیم آگاهانه تری در مورد ترتیبات حضانت به نفع کودک بگیرد.

• توانمندسازی: اجازه دادن به کودک برای شهادت می تواند به کودک احساس قدرت و کنترل بر نتیجه پرونده حضانت بدهد. این می تواند به کودک کمک کند که احساس کند صدایش شنیده می شود و نظراتش مهم است.

منفی

• تأثیر عاطفی: شهادت در یک پرونده حضانت می تواند از نظر عاطفی برای کودک آسیب زا باشد، به خصوص اگر از آنها خواسته شود که بین والدین خود یکی را انتخاب کنند. همچنین می تواند باعث اضطراب، استرس و سایر واکنش های عاطفی منفی شود.

• دستکاری: اجازه دادن به کودک برای شهادت می تواند او را در برابر دستکاری یکی یا هر دو والدین آسیب پذیر کند. والدین ممکن است سعی کنند بر شهادت کودک تأثیر بگذارند یا از کودک به عنوان ابزاری در اختلاف حضانت خود استفاده کنند.

آیا این به نفع کودک است؟

اینکه آیا شهادت در یک پرونده حضانت به نفع کودک است یا خیر، بستگی به سن، بلوغ و سلامت عاطفی کودک دارد. قبل از تصمیم گیری در مورد حضانت فرزند، لازم است عوامل مختلفی را در نظر بگیریم، زیرا هیچ موردی برای همه وجود ندارد. برای دریافت مشاوره وکیل قرارداد در اصفهان به سایت ما مراجعه کنید.

هنگام تعیین اینکه آیا شهادت به نفع یک خردسال است یا خیر، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

سن و بلوغ کودک

کودکان کوچکتر ممکن است توانایی درک مراحل قانونی یا بیان واضح خود را نداشته باشند. کودکان بزرگتر ممکن است توانایی بیشتری در درک موقعیت و بیان نظرات خود داشته باشند، اما ممکن است از پیامدهای بالقوه شهادت خود نیز آگاهی بیشتری داشته باشند.

رفاه عاطفی کودک: شهادت در یک پرونده حضانت می تواند برای کودک آسیب عاطفی داشته باشد، به خصوص اگر از او خواسته شود که بین والدین خود یکی را انتخاب کند. این مهم است که در نظر داشته باشید که آیا کودک از نظر عاطفی به اندازه کافی پایدار است تا بتواند استرس و اضطرابی را که ممکن است با شهادت دادن به وجود بیاید، کنترل کند.

 

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ