۷ مشکل رایج در طراحی سایت‌های وردپرسی ناموفق در سال ۲۰۲۴ + راه حل + راهکارها

طراحی وبسایت به صورت حرفه‌ای، یک فرایند پیچیده است که لازم است از ابعاد مختلف به آن دقت شود. بارها دیده اید صاحبان کسب و کار با وجود صرف هزینه های بسیار به دلایل مختلف از سایت خود رضایت ندارند و این سایت ها نتوانسته‌اند انتظارات کاربران و صاحبان کسب‌وکار را برآورده کنند. دلیل آن موارد مختلفی است که در این مقاله از گروه دیجیتال مارکتینگ، به معرفی و بررسی رایج‌ترین مشکلات طراحی سایت می‌پردازیم که مانع رسیدن یک سایت به اهداف مورد نظر خود می گردد.

قبل از هرچیز لازم است خاطر نشان کنیم که هدف ما از انتشار این مقاله، آشنایی بیشتر با مباحث کلی و ارائه دیدی جامع نسبت به سفارش و طراحی سایت وردپرسی یا هرنوع سایت دیگر است و برای آگاهی از جنبه های ریز و فنی تر بهتر است از یک مشاوره طراحی سایت مسلط راهنمایی بگیرید. فراموش نکنید هزینه بازطراحی و رفع اشکالات سایت از لحاظ هزینه و بار روانی و زمانی، در اکثر موارد بسیار بیشتر از هزینه اولیه طراحی سایت است.

پس با ما تا آخر این مقاله مروری همراه باشید تا تجارب عملی و مثال‌های مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید را به صورت مبسوط بیان کنیم. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد.

مشکلات مرتبط با طراحی بصری

مشکلات گرافیکی و مربوط به طراحی بصری شامل عدم هماهنگی اجزای بصری، استفاده بیش از حد از عناصر گرافیکی، عدم رعایت اصول طراحی واکنش‌گرا، عدم خوانایی متن از مهم ترین آنها است.

عدم هماهنگی بصری: عدم تناسب بین رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر وعناصر گرافیکی، باعث ایجاد یک ظاهر نامنظم و غیرحرفه‌ای می‌شود.

استفاده بیش از حد از عناصر گرافیکی: استفاده بیش از حد از انیمیشن‌ها، افکت‌ها و عناصر گرافیکی، سرعت بارگذاری سایت را کم کرده و موجب سردرگمی کاربر می‌گردد.

عدم رعایت اصول طراحی واکنش‌گرا: طراحی ضعیف بدون در نظر گرفتن نحوه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف (مانند موبایل، تبلت و دسکتاپ)، کاربران را از بودن در سایت خسته کرده و آنها از سایت شما تجربه نامناسبی پیدا خواهند کرد.

عدم خوانایی متن: استفاده از فونت‌های نامناسب (مثلا برای سایت های خبرگزاری یا سایت های بلاگ بهتر است از فونت های ساده و استاندارد مانند فونت یکان یا نستعلیق استفاده کنید)، اندازه‌های غیراستاندارد (چه بزرگ چه کوچک)، متن و رنگ‌های نامتناسب، سایت را از حالت بهینه خارج کرده و کاربران را در استفاده از سایت به زحمت میندازند.

تبعات مشکلات مرتبط با طراحی بصری

از تبعات مربوط به طراحی بصری، کاهش اعتماد کاربران، افزایش نرخ پرش و کاهش میزان تعامل کاربر با سایت است. در ادامه به مسائل مربوط به هرکدام از این موارد اشاره می‌نماییم.

کاهش اعتماد کاربران: اگر طراحی بصری سایت نامنظم وغیرحرفه‌ای باشد، ناخوداگاه به کاربران این پیام منتقل می شود که کسب ‌و کار شما نیز حتما مثل سایت تان به همین شکل غیرحرفه‌ای هست و ممکن است موجب کاهش اعتماد آن‌ها شود.

مثال از تاثیر طراحی بصری ضعیف: اگر سایت طراحی شده برای فروشگاهی، طراحی شلوغی با رنگ‌های نامتناسب داشته باشد، کاربر این حس را خواهد داشت که محصولات موجود نیز کیفیت پایینی دارند.

بالا رفتن نرخ پرش: طراحی نامناسب بصری، باعث خواهد شد، کاربران زودتر خسته شده و به سرعت سایت را ترک کنند و به دنبال جایگزین های بهتری باشند.

کاهش تعامل کاربر: اگر طراحی سایت شما به صورت پیچیده باشد، نامفهوم بودن قسمت های مختلف باعث می‌شود کاربران نتوانند از امکانات آن استفاده و به راحتی با سایت تعامل کنند.

مثال اگر یک سایت خبری از فونت‌های کوچک و متن‌های شلوغ استفاده کنند، چون کاربران نمی توانند به راحتی مطالب را بخوانند و در نسخه های موبایل اذیت می شوند، نرخ خروج از سایت بالا خواهد رفت.

مسائل مرتبط با تجربه کاربری (UX)

  • ناوبری پیچیده: اگر ساختار ادرس دهی و دسترسی به قسمت های مختلف سایت (در اصطلاح ناوبری) پیچیده و گیج‌کننده باشد و کاربران به راحتی نتوانند به صفحات مورد نظر خود دست پیدا کنند، تاثیر بدی در محبوبیت و نرخ مراجعه بعدی شما خواهد گذاشت.
  • زمان بارگذاری طولانی: سرعت لود و ظاهر شدن جزییات صفحه بسیار مهم است و پایین بودن سرعت بارگذاری صفحات، موجب نارضایتی و خروج کاربران از سایت می‌شود.
  • عدم وجود جستجوی داخلی: اگر قسمت جستجوی پیشرفته سایت در دسترس نباشد یا به خوبی کار نکند، کاربران به قسمت های مورد نظر خود دسترسی پیدا نکرده و زودتر از سایت خارج می شود. وجود یک ابزار جستجوی کارآمد باعث می‌شود کاربران بتوانند به سرعت به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند.
  • فرم‌های پیچیده و طولانی: فرم‌های ارتباط با ما طولانی و پر فیلد، به علت پیچیده بودن، کاربر را خسته کرده و باعث کاهش نرخ تبدیل بیننده به خواننده یا خریدار می‌شوند.

برای آگاهی از قیمت طراحی سایت از مقاله زیر شروع کنید:

تعرفه طراحی سایت در اصفهان

مشکلات مرتبط با سئو

مسائل طراحی سایت مرتبط با سئو نیز از مسائل مهم در طراحی سایت است. اگر سایت شما به صورت استاندارد و بهینه طراحی نشده باشد، برای سئو شدن نیز دچار مشکلاتی خواهد بود. مهم ترین چالش های سئو در ادامه آمده است:

  • تکرار محتوا: محتوای تکراری در صفحات مختلف سایت، برای خواننده اذیت کننده بوده و حس بدی به همراه دارد. مطالب تکراری از صفحات سایت های دیگر به راحتی قابل تشخیص بوده و از لحاظ موتورهای جستجو و هوش مصنوعی به سرعت قابل شناسایی است. این مسئله موجب کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو می گردد.
  • کمبود کلمات کلیدی: برای مشخص شدن موضوع هر مقاله و کلمات محوری آن، باید یک حداقل تعدادی از کلمات مهم و کلیدی در محتوا استفاده شود. اگر از کلمات کلیدی مناسب در محتوای سایت به حد کافی استفاده نکنید، محتوای سایت در نتایج جستجو دیده نمی شود.
  • ساختار نامناسب URLها: به کار بردن ادرس های طولانی و URLهای نامفهوم و پیچیده، برای پیدا کردن سایت توسط کاربران و موتورهای جستجو دشوار خواهد بود.
  • عدم وجود نقشه سایت: اگر نقشه سایت را در هاست خود اضافه نکرده باشید، موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و درک ساختار داخلی شما دچار مشکل خواهند شد.

مشکلات فنی

  • کد نویسی ضعیف: زبان های برنامه نویسی و متدهای زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب زیادی دارد. برنامه نویس قوی و متخصص تشخیص می دهد که برای هر نوع سایتی با توجه به نیازمندی های آن چه زبان برنامه نویسی مناسب تر است. کد نویسی نامناسب و وجود خطاهای برنامه‌نویسی به جز پایین آوردن سرعت سایت و اختلال در سایت، موجب افت رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌گردد. جالب است بدانید که یکی از مهم ترین مولفه های سئو، بهینه بودن سایت از لحاظ کد نویسی است.
  • عدم بهینه‌سازی تصاویر: هرچه ابعاد و حجم اشغال شده توسط هر تصویر برای دخیره شدن بیشتر باشد، سرعت لود و بالا آمدن در سایت بیشتر است. بنابراین باید سعی کنید از متدهای کم کردن حجم و بهینه سازی تصاویر استفاده کنید.
  • عدم استفاده از پروتکلHTTPS: پروتکل های امنیت متفاوتی وجود دارد که برای بالا بردن دیوار دفاعی سایت در برابر حملات هکرها و بدافزارها لازم است. معروف ترین این پروتکل ها،  HTTPS است که برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران استفاده می شود.

تبعات مشکلات مرتبط با تجربه کاربری (UX)

اگر مشکلات کاربر در استفاده از سایت حل نشود، تبعاتی گریبان گیر کسب و کار خواهد شد که مهم ترین آن ها، کاهش رضایت مشتری و افزایش هزینه بازاریابی خواهد بود. زمانی که یک کاربر سایت نتواند اقدامات مورد نظر خود مانند خرید، ثبت‌نام و … انجام دهد، به طور کل از تلاش در این سایت منصرف خواهد شد.

افزایش هزینه‌های بازاریابی: به یاد داشته باشید که برای جبران مشکلات و نجات تصویر برند، ممکن است مجبور به تقبل هزینه‌های بیشتر برای بازاریابی و جذب مشتری شوید.

تبعات مشکلات مرتبط با سئو

یکی از مسائلی که برای سایت های غیراستاندارد شایع هست این است که سئو این سایت ها سخت تر بوده و عملا برای جبران این کمبود مجبور به هزینه‌های زیاد رپورتاژ و سئوی داخلی و خارجی زیاد است. دقت کنید که هرچه رتبه شما بدتر شود ترافیک ارگانیک شما کاهش خواهد یافت.

مثلا کسب و کاری که یک سایت فروشگاهی دارد زمانی که از کلمات کلیدی مناسب استفاده نکنند در نتایج جستجو برای محصولات خود دیده نمی شود. اگر ترافیک ارگانیک کاهش یابد، به همان نسبت، تعداد بازدیدکنندگان و در ادامه کاهش فروش و درآمد را به دنبال خواهد داشت.

تبعات مشکلات فنی در ارزیابی کاربردی بودن سایت

عدم سازگاری سایت با دستگاه‌های مختلف: responsive بودن و قابلیت نمایش صحیح سایت در دستگاه‌های مختلف، بسیار مهم بوده و در صورت نمایش نادرست، باعث کاهش رضایت و تجربه کاربری بد خواهد بود.

سرعت پایین سایت و بارگذاری صفحات به صورت آرام، باعث افزایش نرخ پرش (bounce rate) شده و کاهش رضایت کاربران را به دنبال دارد. اگر مسائل مربوط به امنیت سایت در نظر گرفته نشود، سایت در برابر حملات d-dos آسیب‌پذیر بوده و در صورت وقوع حملات سایبری، باعث هک شدن سایت و سرقت اطلاعات کاربران می گردد.

یک مثال رایج در این باره، یک سایت فروشگاهی است که از پروتکل HTTPS  استفاده نمی‌کند، در صورت سرقت اطلاعات سایت، اطلاعات کارت اعتباری کاربرانی که برای خرید خود در سایت ثبت کرده اند، در معرض خطر قرار می‌گیرد.

تبعات مشکلات رایج در طراحی سایت و مثال‌های واقعی

هرگونه نقص در طراحی یک وب‌سایت می‌تواند تأثیرات منفی و گسترده‌ای بر روی عملکرد و موفقیت آن داشته باشد. این تأثیرات نه تنها بر تجربه کاربری بلکه بر روی سئو، فروش و حتی اعتبار برند نیز اثرگذار است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات، طراحی بصری نامناسب است. استفاده از رنگ‌ها، فونت‌ها و عناصر گرافیکی نامتناسب، یک ظاهر نامنظم و غیرحرفه‌ای به سایت داده و میزان اعتماد کاربران را کاهش می دهد. برای مثال، یک فروشگاه اینترنتی با طراحی شلوغ و رنگ‌های تند، به کاربران این احساس را می دهد که محصولات ارائه شده نیز از کیفیت پایینی برخوردار است. این موضوع به طور مستقیم بر روی تصمیم‌گیری کاربران برای خرید تأثیر می‌گذارد.

نمونه های بیشتری از طراحی سایت استاندارد را در مقاله زیر مشاهده می فرمایید.

لیست بهترین طراحی سایت های دنیا

مثال واقعی از چالش های سئو

سئو نیز یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت یک وب‌سایت است. عدم توجه به اصول سئو می‌تواند مانع از دیدن سایت شما در نتایج جستجو گردیده  و در نتیجه ترافیک ارگانیک شما کاهش پیدا کند. به عنوان مثال، یک سایت فروشگاهی که از کلمات کلیدی مناسب استفاده نمی‌کند، نمی‌تواند در نتایج جستجو برای محصولات خود دیده شود.

مشکلات فنی نیز تأثیرات مخربی بر روی عملکرد سایت شما دارند. سرعت پایین بارگذاری سایت، آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری و عدم سازگاری با دستگاه‌های مختلف، از جمله مهم‌ترین مشکلات فنی هستند که می‌توانند به کاهش اعتبار برند و از دست دادن مشتریان منجر شوند.

در نهایت، عدم به‌روزرسانی محتوا، عدم تطابق با استانداردهای وب و عدم پاسخگویی به سوالات کاربران نیز از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند بر روی عملکرد سایت تأثیر بگذارند.

اقدامات لازم برای جلوگیری از دوباره کاری و اشتباه در طراحی سایت

برای رفع این مشکلات و نیاز به بازنویسی سایت، از روش‌هایی مانند مشاوره با متخصصان طراحی وب، استفاده از ابزارهای تحلیل وب، به‌روزرسانی منظم محتوا و بهینه‌سازی سایت برای موبایل (نسخه موبایل) استفاده کنید تا کاملا بهینه و با کمترین ریسک، از یک سایت استاندارد بهره ببرید. فراموش نکنید که سایت شما مانند یک درگاه فیزیکی کسب و کار شما است که باید زیبا، اصولی، قابل دسترس باشد و هرچقدر بهتر و درستتر طراحی و پیاده سازی شود در برندینگ و تعریف هویت برند شما اثر گذار خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در کل، یک طراحی سایت ناموفق می‌تواند به طور مستقیم بر روی موفقیت کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای و کارآمد، از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر کسب‌وکاری باید اتخاذ کند.

طراحی یک وب‌سایت موفق، نیازمند توجه به جزئیات بسیاری است که در این متن، نمونه هایی از آن را بیان کردیم.

با شناسایی و رفع مشکلات رایج در طراحی سایت، تجربه کاربری بهتری برای کاربران ایجاد کرده و به اهداف کسب‌وکار خود دست پیدا می کنید.

به دلیل تبعات بالایی که طراحی سایت اشتباه می تواند برای شما داشته باشد، بهتر است از یک تیم حرفه ای طراحی سایت استفاده کنید یا زیر نظر یک مشاور خبره تحلیل و بررسی سایت، طراحی سایت خود را انتخاب نمایید. برای شروع گروه یلدا دیجیتال را به شما پیشنهاد می کنیم.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ