تاریخچه بازار فارکس

بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا است. تاریخچه بازار فارکس به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد اما پایه‌های آن از سال‌ها قبل گذاشته شد. اکنون افراد زیادی روزانه از این بازار برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. بروکر آلپاری یکی از بهترین کارگزارانی است که امکان دسترسی به این بازار را فراهم می‌کند.

نقطه شروع تاریخچه بازار فارکس

تاریخچه بازار فارکس با تحولات اقتصادی و مالی جهان ارتباط تنگاتنگی دارد. این بازار از ابتدا به تبادل کالا و سکه‌های فلزی مشغول بود و در طول زمان شکل امروزی خود را پیدا کرد. با ظهور بانک‌های بین‌المللی و گسترش تجارت ارزها مبادلات پولی به مرور زمان پیچیده‌تر شدند. تحولات اقتصادی قرن‌های اخیر مانند جنگ‌های جهانی، استاندارد طلا و معاهدات مختلف ارزی، بازار فارکس را به سمت سیستم شناور و آزاد ارزی حرکت داد. در ادامه به تحولات مهمی خواهیم پرداخت که نقش مهمی در تاریخچه بازار فارکس داشته‌اند.

تجارت کالا به کالا در ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد

نقطه آغاز تاریخچه بازار فارکس را می‌توان در حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد جستجو کرد. در آن زمان مردم از سیستم تجارت کالا به کالا برای مبادله استفاده می‌کردند. قبایل بین‌النهرین از نخستین گروه‌هایی بودند که این نوع مبادله را انجام می‌دادند. در آن زمان هنوز هیچ‌گونه مفهومی از پول امروزی وجود نداشت و از این طریق افراد مختلف نیازهای روزانه خود را برطرف می‌کردند.

ضرب سکه طلا در قرن ششم قبل از میلاد

در قرن ششم قبل از میلاد اولین سکه‌های طلا در منطقه آناتولی ساخته شدند. تا پیش از این دوره طلا به شکل سکه وجود نداشت. با ضرب سکه‌های طلا در واقع اولین دارایی پا به عرصه گذاشت و در تجارت‌ها به کار گرفته شد. این سکه‌ها در مصر باستان نیز رواج پیدا کردند.

تأسیس بانک‌های بین‌المللی در قرن ۱۵ میلادی

در قرن ۱۵ میلادی و پس از دوران قرون وسطا بانک‌های بین‌المللی توسط خانواده مدیچی در فلورانس تأسیس شدند. هدف از ایجاد این بانک‌ها تسهیل مبادلات ارزی بین تاجران پارچه بود. این حرکت زمینه ‌ساز شکل‌ گیری سیستم مالی بین‌المللی و اولین نشانه‌های بازار فارکس شد.

تبادل ارز در هلند در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی

در طول قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی در آمستردام بازاری به وجود آمد که شباهت‌ زیادی به فارکس امروزی داشت. در این بازار تبادلات ارزی بین کشورهای انگلستان و هلند صورت می‌گرفت. تأسیس این بازار یکی از نقاط مهم در توسعه تجارت ارزهای بین‌المللی به شمار می‌رود.

اولین تجارت ارز به شکل مدرن در قرن ۱۹ میلادی

در قرن ۱۹ میلادی اولین نشانه‌های تجارت ارز به شکل مدرن دیده شد. در دهه ۱۸۵۰، شرکت “الکساندر براون و پسران” در آمریکا تأسیس شد که به تبادل ارزهای خارجی مشغول بودند. به تدریج شرکت‌های مشابه دیگری نیز به وجود آمدند و تجارت ارز به شکل گسترده‌تری انجام شد.

شکل‌گیری سیستم استاندارد طلا در دهه ۱۸۷۰ میلادی

در دهه ۱۸۷۰ میلادی، سیستم استاندارد طلا ایجاد شد. این استاندارد تضمین می‌کرد که دولت‌ها هر میزان پول کاغذی که چاپ می‌کنند را باید با طلا پشتیبانی کنند. این حرکت یکی از بزرگ‌ترین تحولات در تاریخ تجارت ارز بود و به افزایش ثبات در بازارهای جهانی کمک زیادی کرد.

رشد ذخایر ارزی در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی

در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، کشورها از ذخایر طلا برای پشتیبانی ارزهای خود استفاده می‌کردند. درنتیجه ذخایر طلای کشورها افزایش یافت و تجارت بین کشورها با تکیه بر تبدیل ارزها به طلا انجام می‌شد. این روند اولین نشانه‌های شکل‌گیری بازار فارکس را به همراه داشت.

آغاز جنگ جهانی اول و منسوخ شدن سیستم استاندارد طلا

با آغاز جنگ جهانی اول خسارت‌های اقتصادی جدی به کشورها وارد شد. در این شرایط کشورهای اروپایی مجبور به چاپ پول بیشتر شدند. این امر باعث شد سیستم استاندارد طلا از بین برود. از سال ۱۹۲۸، تجارت ارزهای خارجی در شهرهایی مانند لندن به شیوه مدرن‌تری انجام شد.

شکل‌گیری قرارداد برتون وودز در سال ۱۹۴۴ میلادی

پس از جنگ جهانی دوم کشورهای بزرگ در سال ۱۹۴۴ قرارداد برتون وودز را برای احیای اقتصاد جهانی امضا کردند. این قرارداد باعث ثبات ارزهای جهانی شد و پایه‌های نوین تجارت ارز را گذاشت.

لغو قرارداد برتون وودز در سال ۱۹۷۱ میلادی

در سال ۱۹۷۱، رئیس‌جمهور آمریکا ریچارد نیکسون قرارداد برتون وودز را لغو کرد. این تصمیم به دلیل کمبود طلا برای پشتیبانی دلارهای در گردش اتخاذ شد که منجر به ایجاد سیستم شناوری آزاد ارزها شد.

شکل‌گیری بازار فارکس به شکل امروزی در سال ۱۹۷۳ میلادی

در سال ۱۹۷۳ بازار فارکس به شکل امروزی خود شروع به کار کرد. ارزها به‌صورت شناور نسبت به یکدیگر تبادل می‌شدند و دولت‌ها دیگر نقشی در کنترل نرخ ارز نداشتند. این تحولات بازار فارکس را به بزرگ‌ترین و معتبرترین بازار مالی دنیا تبدیل کرد.

مسیر بازار فارکس

تاریخچه بازار فارکس نشان می‌دهد این بازار در ابتدا یک محیط بسته و محدود به بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ بوده است. در دهه ۱۹۹۰ با گسترش اینترنت این بازار دچار تحول بزرگی شد. اینترنت امکان دسترسی آسان به اطلاعات لحظه‌ای را برای همه‌ی افراد فراهم کرد و باعث شد که هر فردی از راه دور بتواند از تغییرات قیمت‌ها مطلع شود و به راحتی در معاملات ارزی شرکت کند.

این تحول به ورود ارزهای جدید و رشد بازارهای نوظهور نیز منجر شد. برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا با ورود به بازار فارکس و عرضه ارزهای خود توانستند سرمایه زیادی را جذب کردند. رقابت آنلاین نیز موجب شد تفاوت قیمتی که در خرید و فروش ارزها وجود داشت کاهش یابد و بازار شفاف‌تر عمل کند.

با ظهور پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین این امکان برای افراد عادی نیز فراهم شد تا با سرمایه‌های کوچک در بازار فارکس فعالیت کنند. افراد در این بازار می‌توانند از نوسانات قیمت ارزها سود ببرند و معاملات جفت ‌ارزها را به راحتی انجام دهند. این ویژگی باعث شد فارکس به بازاری جهانی و قابل دسترس برای همه تبدیل شود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ