روستایی صخره ای کندوان

کشور زیبای ما ایران، سرشار از آثار تاریخی، هنری و گردشگری است که می‌توانند دیدگان همه را به سوی خود جذب کنند. روستای بی نظیر کندوان نیز جزء آثار گردشگری فوق العاده کشورمان است. این روستا که در استان آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو واقع شده است، سالیانه هزاران بازدید کننده دارد. خانه‌های این روستا درون کوه قرار گرفته اند. این روستا در ۱۵ اردیبهشت سال ۷۶ به ثبت ملی رسیده است.

 معماری روستا

این روستا در دامنه‌های سهند قرار دارد و به خاطر معماری صخره‌ای آن معروف است که در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌است. به وسیله باد، برف و باران توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده‌است.

معماری بومی این روستا معماری صخره‌ای می‌باشد، این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. روستا کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده‌است.

آنچه که به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده‌است، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌هاست.اجزای خانه‌ها شامل تنور، اتاق‌ها، صندوق خانه، آشپزخانه و… بوده و قطر دیوارها بین ۲ تا۳ متر است.

 

روستای کندوان
روستای کندوان

محصولات و تولیدات

خانه‌های روستا کندوان مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند و عسل یکی از مهمترین سوغاتی‌های این روستا می‌باشد.از محصولات این روستا می‌توان گردو، گیاهان دارویی، دوشاب (شیره انگور)، عسل و بادام را برشمرد. همچنین گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای از صنایع دستی تولید شده در این روستا می‌باشد.

 

محصولات روستای کندوان
محصولات روستای کندوان

عکس روستای کندوان Tarikhema.org

 

روستای کندوان

از نکته‌های جالب توجه اینکه ارتفاع بیشتر این توده‌های صخره‌ای در حدود ۴۰ متر بوده و اغلب این کران‌ها از دو تا چهار طبقه تشکیل شده‌اند، ولی به دلیل ساختار صخره‌ای کران این طبقه‌ها از یکدیگر مستقل بوده و از داخل ارتباطی با یکدیگر ندارند. از این‌رو، برای دسترسی به طبقه‌های بالایی کران‌ها پلکان‌های زیبایی از بدنه خود کران تامین می‌شود. معمولا طبقه همکف اغلب کران‌ها به‌عنوان اصطبل مورد استفاده قرار گرفته و سایر طبقه‌ها دارای کاربری مسکونی هستند. به دلیل قطر زیاد کران‌ها، ایجاد نورگیر در طبقه‌های پایین بسیار دشوار است، به همین دلیل نورگیرها و پنجره‌ها در طبقه‌های بالایی قرار دارند.

 

روستای کندوان
روستای کندوان

 

پنجره‌ها و نورگیرهای تعبیه شده به شکل شطرنجی و از جنس چوب و شیشه میباشند. روستای کندوان دارای بخش‌های مختلفی از جمله مسجد، حمام، مدرسه و آسیاب بوده و کران مسجد یکی از بزرگ‌ترین کران‌های روستا است. آبریزهای روستا نیز خارج از کران‌ها و در کنار معبرها قرار دارند و چند خانواده به‌صورت مشترک از یک آبریز استفاده می‌کنند. بیشتر آبریزها دارای چند محل نشیمن و انباره هستند که موقعیت آن بستگی مستقیم به شیب زمین دارد.

روستای کندوان
یک خانه در روستای کندوان

 

 پیشینه تاریخی روستا کندوان

در تاریخ این روستا چنین نقل شده است که ساکنان روستایی به نام حیله‌ور- واقع در دو کیلومتری غرب کندوان- نخستین گروهی بوده‌اند که  برای در امان ماندن از یورش مغول‌ها در قرن هفتم هجری به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت کرده و به تدریج درون کران‌ها را برای تامین پناهگاهی برای خود حفاری کرده‌اند. البته برخی از باستان‌شناسان قدمت این روستا را به دوره‌های پیش از اسلام نیز نسبت داده اند.

آب و هوای روستا کندوان

روستا کندوان منطقه‌ای ییلاقی است که در رشته‌کوه‌های سهند قرار دارد.این منطقه بسیار خوش آب و هوا بوده و به دلیل وجود مراتع سرسبز عشایر بسیاری به آنجا مهاجرت می‌کنند.

روستای کندوان
روستای کندوان

جاذبه‌ها ی دیدنی روستا کندوان

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای در جهان است که توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها