ایمپلنت از چه سالی وارد ایران شد؟ بررسی کامل تاریخچه ایمپلنت 

ایمپلنت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که به نظر می‌آید به تازگی ارائه شده؛ اما باستان شناسان، تاریخ استفاده از ایمپلنت دندان را مربوط به سال‌ها قبل می‌دانند. به این صورت که در اسکلت‌های قدیمی کشف شده، دندان‌های جایگزین از جنس فلز، چوب و یا حتی طلا دیده شده است.

ایمپلنت دندان در ایران تقریبا از سال ۱۳۶۰ به شکل امروزی و علمی توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار گرفت؛ به این دلیل که بعد از جنگ تحمیلی، جانبازان و مجروحان زیادی نیاز به جایگزینی دندان‌های از دست رفته پیدا کردند و این نیاز باعث شد ایمپلنت دندان به طور تخصصی به ایران وارد شده و رواج پیدا کند.

در ادامه تاریخچه ایمپلنت دندان در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در این مورد صحبت می‌کنیم که ایمپلنت از چه سالی وارد ایران شد؟ چطور کم کم رواج پیدا کرد و به فضای آموزشی کشور راه پیدا کرد.

تاریخچه ایمپلنت یا کاشت دندان

تصویر استفاده از عاج فیل به جای دندان

تاریخچه ایمپلنت

طبق تحقیقات و اطلاعات بدست آمده، ایمپلنت دندان اولین بار توسط چینی‌ها ابداع و استفاده شد؛ به این صورت که چوب بامبوی حکاکی شده را به جای دندان از دست رفته جای‌گذاری می‌کردند. این کار به حدود ۴ هزار سال پیش باز می‌گردد که قدیمی‌ترین و شبیه‌ترین نوع ایمپلنت به مدل امروزی آن است. شاید میزان قدمت تاریخچه ایمپلنت های دندانی غیر قابل باور باشد؛ اما بعد از چین، دومین دوره‌هایی که از ایمپلنت استفاده می‌کردند تمدن‌های مصری و اینکاها بودند.

طبق بررسی‌های انجام شده در تمدن‌های مصری و اینکاها، مشخص شد که بیشترین استفاده از ایمپلنت مربوط به دندان‌های عقبی بوده است. این موضوع مشخص می‌کند که کاربرد ایمپلنت در آن دوره فقط برای کارکرد بهتر دندان‌ها هنگام جویدن بوده و ارتباط چندانی به زیبایی نداشته است.

از طرفی در سال‌های بعدی، چینی‌ها یاد گرفتند که از دندان حیوانات یا دندان برده‌ها به جای دندان‌های از دست رفته استفاده کنند که این موضوع هم زیاد موفق نبود؛ چون باعث ایجاد عفونت در دهان و تحلیل رفتن لثه می‌شد.

ایمپلنت دندان در ایران

تاریخچه ایمپلنت در ایران از کجا شروع شد؟

ایمپلنت از چه سالی وارد ایران شد؟ تاریخچه ایمپلنت دندانی در ایران به طور جدی در زمان جنگ تحمیلی آغاز شد. در سال ۱۳۶۸ که تعداد جانبازان و مجروحان به حد بالایی رسیده بود، تعداد زیادی از این جانبازان به جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا همان ایمپلنت دندان احتیاج داشتند.

به این ترتیب بنیاد جانبازان برای حل این مشکل ابتدا گروهی از دندانپزشکان حرفه‌ای و کاربلد را برای درمان این بیماران گرد هم آورد و تعدادی از این جانبازان هم برای مداوا به کشور آلمان فرستاده شدند.

پس از آن تصمیم بر این شد که گروهی از دندانپزشکان متخصص در زمینه ایمپلنت دندان از سراسر دنیا به ایران دعوت شوند و این درمان را در خود کشور به صورت تخصصی انجام دهند.

در سال‌های ابتدایی، ایمپلنت دندان فقط برای جانبازان جنگ تحمیلی و مجروحان تصادفی و… استفاده می‌شد؛ اما امروزه همه افرادی که به هر دلیلی دندان خود را از دست داده‌اند می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.

کاشت اولین ایمپلنت دندان در ایران، اختصاصی توسط دندانپزشکان ایرانی

تاریخچه کاشت دندان که به طور اختصاصی و کامل توسط دندانپزشکان ایرانی انجام شده باشد به سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲ بر می‌گردد. همکاری بین دکتر فاضل، دکتر میر عمادی، دکتر رکن، دکتر محمود هاشمی، دکتر صالحی منفرد، دکتر پاک نژاد و دکتر مژگان سبب کاشت اولین ایمپلنت‌ در ایران شد. در این پروسه هیچ دندانپزشک خارجی دخالتی نداشت و این روش کاملا بومی سازی شده بود.

کاشت ایمپلنت دندان در ایران، برای اولین بار در مطب شخصی

پروسه کاشت دندان در مطب شخصی، برای اولین بار در مطب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران، دکتر عطری زاده و مطب دکتر گل نراقی، متخصصین پریودنتولوژی، در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ انجام شد. قبل از این اقدام، کاشت ایمپلنت دندان در مطب شخصی انجام نمی‌شد و بیماران باید برای انجام آن به مراکز علمی دندانپزشکی یا کلینیک‌های خاص مراجعه می‌کردند.

اگر برایتان سوال است که در حال حاضر برای ایمپلنت به چه دکتری مراجعه کنیم؟ و بهترین تخصص دندانپزشکی برای انجام ایمپلنت کدام است؟ باید بگوییم که برای کاشت ایمپلنت دندان می‌بایست به پزشک متخصص پریودنتیست، جراح فک و صورت و یا حتی دندانپزشک عمومی با تجربه مراجعه کنید و در انتخاب دندانپزشک خوب برای ایمپلنت بسیار دقت کنید. اما در نهایت توجه داشته باشید که مهم‌تر از مدرک دانشگاهی دندانپزشک، میزان رضایت مراجعین قبلی، نمونه کارها و میزان مهارت اوست که در موفقیت درمان شما تاثیرگذار است.

اموزش ایمپلنت دندان در ایران

آموزش ایمپلنت دندان در ایران از چه سالی شروع شد؟

برنامه آموزشی ایمپلنت دندان به طور رسمی از سال ۱۳۷۸ در دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شد. درس ایمپلنت دندان در سال ۷۸ به دروس تخصصی رشته‌های پریودنتولوژی، پروتز و جراحی فک و صورت وارد شد. این فعالیت‌های آموزشی روز به روز به طور تخصصی‌تر و بهینه‌تر در تمامی دانشگاه‌های ایران رواج پیدا کرد.

ایمپلنت دندان در دنیای امروزی چه جایگاهی دارد؟

امروزه ایمپلنت دندان یکی از پیشرفته‌ترین راه حل‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. میزان موفقیت این روش تا ۹۷% طی مدت زمان طولانی تخمین زده می‌شود. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مدل ایمپلنت مختلف برای کاشت در بازار موجود است.

کاشت ایمپلنت دندان تنها روشی است که از تحلیل استخوان فک در محلی که دندان از دست رفته جلوگیری می‌کند و به طور طبیعی به رشد استخوان فک کمک می‌کند.

جمع بندی مطلب

در این مطلب در مورد تاریخچه ایمپلنت دندان در گذشته صحبت کردیم و بررسی کردیم که دقیقا ایمپلنت از چه سالی وارد ایران شد؟ در چه سالی کاملا بومی سازی شد و چطور به طور رسمی وارد فضای آموزشی شد. دقت داشته باشید که ایمپلنت دندان و درست انجام شدن آن اهمیت بسیار بالایی در حفظ سلامت دهان و دندان شما دارد؛ پس برای انجام آن حتما ابتدا از نظرات و تجربیات بیماران قبلی استفاده کنید و بعد از آن برای انتخاب دندانپزشک اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ