۵ حقیقت جالب درباره ماری کوری، دانشمند بزرگ!

ماری کوری دانشمند لهستانی، پیشگام در زمینه رادیواکتیویته و اولین زنی بود که جایزه نوبل را برنده شد. او افتخارات زیادی در زندگی خود کسب کرد و در نهایت بر اثر کم خونی ناشی از پرتوزایی پرتو ایکس از دنیا رفت. با تاریخ ما همراه شوید و اطلاعاتت بیشتری در باره زندگی و موفقیت های او بدست آورید.  ۵ حقیقت جالب درباره ماری کوری، دانشمند بزرگ! کدامند؟

 

 ۱. ماری کوری ، منکر وجود خدا!

خانواده اسکلودوسکی
خانواده اسکلودوسکی

ماریا اسکلودوسکا معروف به ماری کوری، در ۱۸۶۷  در لهستان امروزی متولد شد. درحالی که پدرش، ولدیسلاو یک منکر خدا و آزاد اندیش بود، مادرش ، برونیسلاوا، یک کاتولیک مذهبی بود. ماری کوری کوچکترین فرزند از بین پنج فرزند آنها بود. وقتی ماری تنها ۹ سال داشت، برادر و خواهرانش بر اثر تیفوس مردند. دو سال بعد ، مادرش را به خاطر سل از دست داد. این اتفاقات باعث شد که ماری از کاتولیک روی برگرداند و یک آگنوستیک (بی دین ندانم گرا) تبدیل شود. کسی که اعتقاد دارد خدایی وجود ندارد.


۲.غش کردن های ماری به خاطر بی پولی!

در ۱۸۹۱ ماری به سوربون (دانشگاه پاریس) رفت تا در زمینه فیزیک، شیمی و ریاضیات تحصیل کند. او در طول روز درس میخواند و شبها برای شهریه اش کار می کرد. او بیشتر نان و کره و چایی میخورد و گاهی از گرسنگی غش می کرد. در سال ۱۸۹۳ موفق به کسب رتبه در فیزیک و سال بعد در دریاضیات به درجاتی رسید.


۳.ملاقات ماری کوری و پیر کوری!

موفقیت های ماری کوری
موفقیت های ماری کوری

در اواسط ۱۸۹۰ ، ماری فعالیت علمی خود را آغاز کرد و به دنبال یک آزمایشگاه بزرگتر بود. پروفسور جوزف کلوسکی ، ماری را به پیر کوری معرفی کرد تا در تهیه فضای بزرگتر برای آزمایشات به ماری کمک کند. علاقه آنها به مسائل علمی، ماری و پیر را به هم نزدیک تر کرد و یک رابطه رمانتیک شکل گرفت. در ۱۸۹۵، ماری با پیر ازدواج کرد. ماری مسائل مذهبی را در ازدواج رعایت نکرد و همچنین با یک لباس آبی تیره ازدواج کرد.


۴. اثبات جدایی پذیری اتم ها توسط ماری کوری!

هنری بکرل
هنری بکرل

پس از اینکه هنری بکرل، دانشمند فرانسوی، برای اولین بار کشف کرد که اورانیوم یک منبع انرژی می باشد، ماری کوری این را زمینه عالی و مناسب برای تحقیقاتش دید. ماری در طول تحقیقاتش، چندین اکتشاف علمی انجام داد. او فهمید که فعالیت اورانیوم به مقدار اورانیوم موجود بستگی دارد. کشفیات او ثابت کرد که فرضیه های قبلی مبنی بر جدایی ناپذیری اتم ها اشتباه است و منجر به ایجاد فیزیک اتمی شد.


۵.اختراع کلمه رادیواکتیو توسط ماری کوری و پیر کوری!

اختراع کلمه رادیواکتیو
اختراع کلمه رادیواکتیو

در ۱۸۹۸ ، ماری کوری کشف کرد که توریوم هم رادیواکتیو است ولی گرهارد اشمیت، این اختراع را دو ماه قبل از او بازگو کرد. در همان سال، پیر کوری تصمیم گرفت با ماری کوری همکاری کند. در جولای ۱۸۹۸ ، آنها مقاله ای منتشر کردند و وجود عنصری به اسم “پولونیوم” را اعلام کردند. در دسامبر آنها وجود عنصر دوم را اعلام کردند که آن را “رادیوم” نامیدند. آنها در تحقیقاتشان، کلمه “رادیواکتیو” را هم اختراع کردند.

 

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها