سینان، مهمترین معمار امپراطوری عثمانی!

معمار سینان، یکی از بزرگترین معماران عثمانی، یک دهه  در خدمت دولت عثمانی بود و مناظر استانبول و سایر شهرهای ترکیه را با شاهکارهای خود تغییر داد. او به قدری پرکار و با استعداد بود که حدود ۳۷۰ بنا را یا ساخت و بر آن نظارت داشت. با تاریخ ما همراه باشید تا سینان، مهمترین معمار امپراطوری عثمانی! را بشناسید.

 

گفته می شود سینان در ۱۴۹۰ متولد شد و در روستای آگیرناس در نزدیکی کایسری بزرگ شد. او جوانی خود را صرف کمک به پدرش کرد که یک سنگتراش و نجار بود و به همین ترتیب اطلاعاتی درباره ساخت و ساز بدست آورد. به دلیل سیستم مالیات عثمانی، پسران خانواده های مسیحی از ۸ تا ۱۸ سال باید به دولت خدمت می کردند. بنابراین سینان به خدمت عثمانی در امد و همزمان در مدرسه نجاری و ریاضیات خواند و به زودی کمک دست معماران برجسته شد. او بلند پرواز بود و در زمینه معماری این را ثابت کرد.

سینان در بسیاری از مبارزات نظامی عثمانی مثل فتح بلگراد، نبرد محاکس (به عنوان سواره نظام) و مبارزات بغداد (به عنوان فرمانده گارد سلطنتی) شرکت کرد. در طول سفرش به کورفو، آپولیا و مولداوی در سال ۱۵۳۷ ،  توانایی های خود را به عنوان یک معمار و مهندس ثابت کرد و پس از فتح قاهره، او معمار ارشد شد. او موظف به بازسازی بناها با استحکام ناپایدار و سد دفاعی در طول مبارزات نظامی در شرق شد. سنان مسئول تبدیل کلیساهای سرزمین های فتح شده به مسجد شد و حتی در ۱۵۳۵ موفق به ساخت کشتی برای کارزار ایران، به منظور عبور ارتش از دریاچه وان شد.

میتوان گفت در زمان سینان، این حرفه حسابی افت کرد چرا که همه پروژه های ساخت و ساز و طراحی را به او می دادند. بعد از گذشت چند سال موفق، سینان به عنوان معمار امپراطوری انتخاب شد و رییس همه معماران شد و یک گروه از دانش آموزان، دستیاران و معاون برای خود پرورش داد.

در زمان سلطان سلیمان، میمار سنان، به مقام معمار ایالتی ارتقا یافت، مقامی که یک دهه آن را حفظ کرد. سینان ۹۲ مسجد، ۵۲ حوزه (مساجد کوچک) ، ۵۵ مدرسه (مدارس الهیات) ، ۲۰ مقبره، ۱۷ عمارت (آشپزخانه های عمومی) ، ۳ دار الشیفه (بیمارستان) ، ۶ قنات، ۱۰ پل، ۲۰ کاروانسرا، ۳۶ کاخ و ۴۸ حمام ساخت. سه تا از بزرگترین شاهکار های او: مسجد شاهزاده در استانبول، مسجد سلیمانیه در استانبول، و مسجد سلیمیه در ادیرنه می باشد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها